Navigace: Tematické texty M MorálkaDelší texty Způsobilost (Paul M. Zulehner)

Způsobilost (Paul M. Zulehner)

Morální nauka křesťanských církví by už neměla lidem podsouvat nedostatek dobré vůle. Velmi mnoho lidí se pokouší s výraznou dávkou osobní zodpovědnosti s větším či menším úspěchem udělat, co je v jejich silách, a snaží se ke své situaci postavit s odvahou. Převedším by církve měly počítat s tím, že lidé většinou vědí, co je morálně vhodné, správné a dobré. Morální krize není krizí vědění o tom, co by člověku morálně pomohlo. Mohutné intervence církevního vedení v oblasti znalosti morálky člověka neučiní mravnějším.

Na co se ale často zapomíná, je morální způsobilost jednotlivých osob a také okolnosti, při nichž k morálnímu jednání dochází. Mnohá morální „selhání“, přesněji řečeno zaostávání za tím, co bylo poznáno jako mravně dobré, mají svou příčinu ve strachu, a tedy v morálním oslabení. Církve by mohly užitečně přispět k morálnímu jednání lidí, kdyby si všímaly tohoto oslabení jednotlivců, jež plyne ze strachu, a kdyby jim mohly být posilou. Znamenalo by to, že nejlepší pomocí k mravnímu jednání by bylo posílení schopnosti svobodně se rozhodovat a jednat. Namísto toho však sází církev z vlastního strachu na podřízení lidí normám a poučujícím autoritám.

To však konkrétnímu člověku nepomůže. Řešením nemůže být návrat k morálnímu řízení někým jiným, nýbrž pouze posílení morální kompetence samotné osoby. Vědomí o morálně žádoucím (o normě) je právě tak nezbytné jako morální síla osobnosti a vytvoření poměrů, které morální jednání umožní. (44-45)
(...)
Mají jít církve i nadále v důležitých morálních otázkách po snadnější cestě zdůrazňování morálních norem, aby si tak ušetřily poctivou diakonii v rámci společenství, ke kterým mají závazky? Mají snad pravdu ti, kteří se domnívají, že se křesťanská morálka mohla vytvořit teprve na půdě křesťanských společenství a v jejich rámci je spíše životaschopnou než v nezávazně moralizující instituci? (46)

(Paul M. Zulehner: Církev: přístřeší duše, Portál, Praha 1977, 44-46)


Témata: Morálka, etika

Čtení z dnešního dne: Sobota 25.9.

Zach 2,5-9.14-15a; Jer 31; Lk 9,43b-45

Komentář k Zach 2,5-9.14-15a: Příslib velikosti a slávy Jeruzaléma jako města bez hradeb mohu vztahovat na církev, která nemá hranice. Nebudujeme však sami obranné příkopy?

Zdroj: Nedělní liturgie

Konkrétní odkaz svatého Václava pro každého z nás

Konkrétní odkaz svatého Václava pro každého z nás
(24. 9. 2021) Jak následovat "dědice" české země? Asi ho nebudeme následovat zrovna v statečném hájení českého území. ...

Jak roste vinná réva a jak se dělá víno?

(23. 9. 2021) Pracovní listy pro děti. V září dozrávají hrozny vinné révy a slaví se "vinobraní". A znáte nějaké další…

Sv. Padre Pio (23.9.)

Sv. Padre Pio (23.9.)
(22. 9. 2021) Otec Pio z Pietrelciny (1887 - 1968) je jednou z nejvýraznějších světeckých postav 20. století. Po celých padesát let…

Sobota pro ženy 16.10.2021 v Praze Dejvicích

(21. 9. 2021) Jedná se o program s dlouholetou tradicí. Původně to byla duchovně-vzdělávací setkání pro manželky, v současnosti jsou…

21.9. sv. Matouš

(20. 9. 2021) Dynamika Božího povolání a lidské odpovědi

20. září - památka korejských mučedníků

(19. 9. 2021) "... Už máme velmi blízko k rozhodujícímu zápasu, snažně vás prosím, žijte věrně z víry, abyste jednou vešli tam,…

Jak se stavět k odpadlíkům od církve? (Svatí Kornélius a Cyprián, svátek 17.9.)

(16. 9. 2021) Když v roce 251 pominulo pronásledování křesťanů, mnozí z těch, kteří předtím ze strachu od víry odpadli, se chtěli do…

Teolog, který nebyl odtažený od každodenních a aktuálních problémů

Teolog, který nebyl odtažený od každodenních a aktuálních problémů
(16. 9. 2021) Adolf Kajpr (5. 7. 1902, Hředle na Kladensku – 17. 9. 1959, komunistická věznice Leopoldov)