Jen s Bohem můžeme naplno využívat  svůj životní potenciál. - archív citátů

Navigace: Tematické texty M MorálkaDelší texty Způsobilost (Paul M. Zulehner)

Způsobilost (Paul M. Zulehner)

Morální nauka křesťanských církví by už neměla lidem podsouvat nedostatek dobré vůle. Velmi mnoho lidí se pokouší s výraznou dávkou osobní zodpovědnosti s větším či menším úspěchem udělat, co je v jejich silách, a snaží se ke své situaci postavit s odvahou. Převedším by církve měly počítat s tím, že lidé většinou vědí, co je morálně vhodné, správné a dobré. Morální krize není krizí vědění o tom, co by člověku morálně pomohlo. Mohutné intervence církevního vedení v oblasti znalosti morálky člověka neučiní mravnějším.

Na co se ale často zapomíná, je morální způsobilost jednotlivých osob a také okolnosti, při nichž k morálnímu jednání dochází. Mnohá morální „selhání“, přesněji řečeno zaostávání za tím, co bylo poznáno jako mravně dobré, mají svou příčinu ve strachu, a tedy v morálním oslabení. Církve by mohly užitečně přispět k morálnímu jednání lidí, kdyby si všímaly tohoto oslabení jednotlivců, jež plyne ze strachu, a kdyby jim mohly být posilou. Znamenalo by to, že nejlepší pomocí k mravnímu jednání by bylo posílení schopnosti svobodně se rozhodovat a jednat. Namísto toho však sází církev z vlastního strachu na podřízení lidí normám a poučujícím autoritám.

To však konkrétnímu člověku nepomůže. Řešením nemůže být návrat k morálnímu řízení někým jiným, nýbrž pouze posílení morální kompetence samotné osoby. Vědomí o morálně žádoucím (o normě) je právě tak nezbytné jako morální síla osobnosti a vytvoření poměrů, které morální jednání umožní. (44-45)
(...)
Mají jít církve i nadále v důležitých morálních otázkách po snadnější cestě zdůrazňování morálních norem, aby si tak ušetřily poctivou diakonii v rámci společenství, ke kterým mají závazky? Mají snad pravdu ti, kteří se domnívají, že se křesťanská morálka mohla vytvořit teprve na půdě křesťanských společenství a v jejich rámci je spíše životaschopnou než v nezávazně moralizující instituci? (46)

(Paul M. Zulehner: Církev: přístřeší duše, Portál, Praha 1977, 44-46)


Témata: Morálka, etika

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Př 8,22-31; Žalm Žl 8,4-5.6-7.8-9; Řím 5,1-5
Jan 16,12-15

Bůh žije láskou, to je jádro jeho štěstí, radosti, to je gejzír života, který stále chrlí nové a nové impulzy. Nebe doslova tepe životem. Nejde ale o falešnou, lacinou lásku. Jde o čirou pravdu, o absolutní dobro, které sdílí jednotlivé osoby Trojice. V takovém vzájemném sdílení není nic tabu a ani žádná z osob Trojice si nemusí schovávat něco „jen pro sebe“. Sdílí všechno. K tomuto důvěrnému přátelství Boha jsme pozváni i my.

Zdroj: Nedělní liturgie

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti
(15. 6. 2025) Patří svátek Božího těla do dnešní doby? Jak slavnost Těla a krve Páně slavit v naší situaci a kultuře?…

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)
(15. 6. 2025) Prachatický rodák Jan Nepomucký Neumann se stal misionářem v USA a americkým světcem. Ztělesňoval most mezi různými…

Přímluvy dle aktuálního dění pro Slavnost Nejsvětější Trojice, cyklus C / 15. 6. 2025

(11. 6. 2025) Protože je nám Boží láska vylita do srdce skrze Ducha svatého, naše naděje neklame. Obracejme se proto…

Svatý Antonín z Padovy (svátek 13.6.)

(11. 6. 2025) Původní jméno velkého kazatele svatého Antonína z Padovy je Fernandez Bulhão. Narodil se v portugalském Lisabonu ve…

Nejsvětější Trojice

Nejsvětější Trojice
(9. 6. 2025) V  neděli po Letnicích (Slavnosti seslání Ducha svatého) se připomíná mysterium Boha v Trojici.

Letnice, Svatodušní svátky

(8. 6. 2025) Bez Ducha svatého by bylo křesťanství jen hřbitovem. Letnice se slaví padesátý den po Velikonocích a 10 dnů po svátku…

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze
(7. 6. 2025) Ve čtvrtek po slavnosti Seslání Ducha svatého se slaví svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze (latinsky festum…