Nezapomínejte na chudé, milujte je, protože v nich je ukřižovaný Ježíš, - archív citátů

papež František | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus A)
19. nvlm / Angelus - papež František

Evangelium této neděle (srov. Mt 14,22-33) podává, jak Ježíš kráčí po vodní hladině rozbouřeného jezera. Poté co nasytil zástupy pěti chleby a dvěma rybami, jak jsme slyšeli minulou neděli, přiměl Ježíš učedníky, aby nastoupili na loď a vrátili se na druhý břeh. Rozpustil zástupy a potom vystoupil na horu, aby se tam o samotě modlil. Pohroužil se do společenství s Otcem.

 

Během noční plavby přes jezero se loďka s učedníky ocitá v nečekané bouři, jak se to někdy stává. A oni náhle spatří, že k nim někdo kráčí po hladině. Zděšeni si myslí, že je to přízrak, a začnou křičet strachy. Ježíš je ujistí: »Vzmužte se! To jsem já, nebojte se!«. Petr tedy se svojí rozhodností odpoví: »„Pane, když jsi to ty, rozkaž, ať přijdu k tobě po vodě.“ Je to výzva! A Ježíš na to: „Pojď!“. Petr tedy vystoupí z lodi a udělá pár kroků, zpozoruje však silný vítr a vlny, začne se topit a vykřikne: „Pane, zachraň mě!“. A Ježíš ho zachytí a řekne mu: „Malověrný, proč jsi pochyboval?“« (srov. vv.28-31).

Toto vyprávění je také pobídkou, abychom se v každé chvíli svého života s důvěrou svěřovali Bohu, zejména ve chvíli zkoušky a zmatku. Když pocítíme silnou pochybnost a strach a v těžkých životních chvílích se nám zdá, že utoneme, netřeba se stydět křičet jako Petr: „Pane, zachraň mě!“ (v.30). Klepat na Boží srdce, Ježíšovo srdce: „Pane, zachraň mě!“. Je to krásná modlitba! Můžeme ji opakovat často. A Ježíšovo gesto vztáhnuté ruky, která zachycuje tu přítelovu, je třeba dlouze kontemplovat. Ježíš je podaná ruka Otce, který nás nikdy neopouští; mocná a věrná ruka Otce, který chce vždycky a pouze naše dobro. Bůh není rámus, Bůh není uragán, ani oheň, ani zemětřesení – jak připomíná dnešní čtení o proroku Eliášovi – Bůh je šum jemného vánku nebo doslova nitka zvučícího ticha, jež se nevnucuje, ale prosí o slyšení (srov. 1 Král 19,11-13). Mít víru uprostřed bouře znamená mít srdce obrácené k Bohu, Jeho lásce, k Otcově laskavosti. Tomu Ježíš učil Petra i učedníky a dnes také nás. On dobře ví, že ve chvílích temnoty a smutku je naše víra chudá – víra nás všech, jsme všichni malověrní, včetně mě - a naše pouť může být zmítána a zablokována nepříznivými silami. On však vstal z mrtvých, nezapomínejme. On je Pán, který prošel smrtí, aby nás převedl do bezpečí. Dříve než Jej začneme hledat, je přítomen vedle nás. Pozvedá nás z našich pádů a dává vzrůst naší víře. Možná, že ve tmě křičíme: „Pane, Pane“ a myslíme, že je daleko. A On řekne: „Jsem tady!“. Aha, byl se mnou. Takový je Pán.

Loďka zmítaná vlnami je obrazem církve, která v každé době potkává protichůdné větry a někdy velmi tvrdé zkoušky: pomysleme na dlouhá a zavilá pronásledování v minulém století, a na některých místech i dnes. V těžkostech může nastat pokušení, že ji Bůh opustil. Ve skutečnosti však právě v oněch chvílích více září svědectví víry, svědectví lásky a svědectví naděje. Přítomnost vzkříšeného Krista v Jeho církvi dává milost svědčit až k mučednictví, ze kterého vzcházejí noví křesťané a plody smíření a pokoje pro celý svět.

Mariina přímluva ať nám pomáhá vytrvat ve víře a bratrské lásce, když temnoty a životní bouře způsobují krizi naší důvěry v Boha.

 

Se svolením převzato
webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 55,6-9; Žalm ŽALM 145; Flp 1,20c-24.27a
Mt 20,1-16

Na první poslech se jeví jednání hospodáře jako nespravedlivé. Dělníci pracující celý den dostali stejně jako ti, kteří pracovali hodinu. Ale oni přijali tuto pracovní smlouvu a hospodář jim dal smluvenou mzdu. Tedy nejde o nespravedlnost, ale o velkorysost k těm, kteří práci nenašli! Evangelista navázal na příběh o bohatém mládenci, který Ježíše oslovil, protože toužil být dokonalý před Bohem. Ale neuměl nebo nechtěl svému úsilí dát všechno. Bůh je mnohem flexibilnější, hledá, jak nejlépe využít situaci a dosáhnout cíle i přes mnohé potíže. A dokáže jednání ohodnotit nejen ve vztahu k odpracovanému úkolu, ale k situaci člověka. Pokud se na text díváme z našeho pohledu, stojí za otázku, zda jsme připraveni vstoupit do Boží služby kdykoli. A podobně, nakolik sami dokážeme vnímat svět perspektivou dobra pro druhé. Poslední zamyšlení se může týkat těch, kteří třeba léta necítili žádné povolání pro Boha. Pán nás ale někdy osloví až na úplném konci např. školy, rodičovství, práce nebo i života. Nemávneme rukou s tím, že „nyní“ to už nemá cenu?

Zdroj: Nedělní liturgie

Konkrétní odkaz svatého Václava pro každého z nás

Konkrétní odkaz svatého Václava pro každého z nás
(24. 9. 2023) Jak následovat "dědice" české země? Asi ho nebudeme následovat zrovna v statečném hájení českého území. ...

Jak roste vinná réva a jak se dělá víno?

(23. 9. 2023) Pracovní listy pro děti. V září dozrávají hrozny vinné révy a slaví se "vinobraní". A znáte nějaké další…

Sv. Padre Pio (23.9.)

Sv. Padre Pio (23.9.)
(22. 9. 2023) Otec Pio z Pietrelciny (1887 - 1968) je jednou z nejvýraznějších světeckých postav 20. století. Po celých padesát let…

21.9. sv. Matouš

(20. 9. 2023) Dynamika Božího povolání a lidské odpovědi

20. září - památka korejských mučedníků

(19. 9. 2023) "... Už máme velmi blízko k rozhodujícímu zápasu, snažně vás prosím, žijte věrně z víry, abyste jednou vešli tam,…

Setkání zdravotníků Pod Petřínem 7. 10. 2023

Setkání zdravotníků Pod Petřínem 7. 10. 2023
(18. 9. 2023) "Zdravotník v síti vztahů" / Kostel sv. Karla Boromejského, Vlašská 36, Praha 1…