Nedomnívejte se,  že mimo Krista pro vás existuje nějaká jiná pravá hodnota. - archív citátů

papež František | Sekce: Kázání

Velikonoční doba (cyklus A)
2. neděle velikonoční - A / papež František - Regina coeli (Návrat "nevěřícího" Tomáše)

Dnes, v neděli Božího milosrdenství, nám evangelium vypráví o dvou zjeveních zmrtvýchvstalého Ježíše učedníkům a zvláště Tomášovi, "nevěřícímu apoštolovi" (srov. J 20,24-29). 

Tomáš ve skutečnosti není jediný, komu je zatěžko uvěřit, vlastně představuje tak trochu každého z nás. Vskutku není vždy snadné uvěřit, zvláště když člověk, jako v jeho případě, utrpěl velké zklamání. A po velkém zklamání je těžké uvěřit. Celá léta následoval Ježíše, riskoval a snášel těžkosti, ale Mistr byl poslán na kříž jako delikvent a nikdo ho neosvobodil, nikdo nic neudělal! Zemřel a všichni se bojí. Jak znovu uvěřit? Jak věřit zprávě, že je naživu? V jeho nitru byly tyto pochybnosti.

Tomáš však projevuje odvahu: zatímco ostatní jsou ve strachu zavřeni ve večeřadel, on vychází ven, i když riskuje, že ho někdo pozná, udá a bude zatčen. Mohli bychom si dokonce myslet, že díky své odvaze by si zasloužil setkání se vzkříšeným Kristem více než ostatní. Místo toho, právě proto, že se vzdálil, když se Ježíš o velikonočním večeru poprvé zjeví učedníkům, Tomáš tam není a svou šanci propásne, vzdálil se od společenství. Jak ho může získat zpět? Jedině tak, že se vrátí k ostatním, že se vrátí tam, do té rodiny, kterou opustil vyděšenou a smutnou. Když to udělá, když se vrátí, řeknou mu, že Ježíš přišel, ale jemu se tomu nechce věřit, chtěl by vidět jeho rány. A Ježíš mu vyhoví: po osmi dnech se znovu zjeví uprostřed učedníků a ukáže jim své rány, své ruce, své nohy, tyto rány, které jsou důkazem jeho lásky, které jsou stále otevřenými cestami jeho milosrdenství.

Zamysleme se nad těmito skutečnostmi. Aby Tomáš uvěřil, chtěl  mimořádné znamení: dotknout se ran. Ježíš mu je ukáže, ale obyčejným způsobem, přijde před všechny, do společenství, ne ven. Jako by mu říkal: chceš-li se se mnou setkat, nehledej daleko, zůstaň ve společenství, s ostatními; a neodcházej, modli se s nimi, lámej s nimi chléb. A říká to i nám. Právě tam mě budete moci najít, právě tam vám ukážu, vtisknutá do mého těla, znamení ran: znamení lásky, která přemáhá nenávist, odpuštění, které odzbrojuje pomstu, znamení života, který poráží smrt. Právě tam, ve společenství, objevíte mou tvář, když se svými bratry a sestrami sdílíte chvíle pochybností a strachu a ještě silněji k nim přilnete. Bez společenství je těžké najít Ježíše.

Drazí bratři a sestry, pozvání adresované Tomášovi platí i pro nás. Kde hledáme Vzkříšeného? V nějaké zvláštní události, v nějakém velkolepém či nápadném náboženském projevu, či pouze v našich emocích a pocitech? Nebo ve společenství, v církvi, s přijetím výzvy zůstat v ní, i když není dokonalá? Navzdory všem svým omezením a pádům, které jsou i našimi omezeními a pády, je naše Matka Církev Tělem Kristovým; a právě tam, v Těle Kristově, se stále a navždy otiskují největší znamení jeho lásky. Ptejme se však sami sebe, zda jsme ve jménu této lásky, ve jménu Ježíšových ran ochotni otevřít náruč těm, kteří jsou zraněni životem, aniž bychom kohokoli vylučovali z Božího milosrdenství, ale každého přijali; každého jako bratra, jako sestru, jako Bůh přijímá každého: Bůh přijímá každého.

Kéž nám Maria, Matka milosrdenství, pomůže milovat církev a učinit ji přívětivým domovem pro všechny.

Se svolením převzato z webu České sekce Vatican News.
Redakčně upraveno.

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Sir 35,15b-17.20-22a (řec. 12-14.16-18); Žalm Žl 34,2-3.17-18.19+23; 2 Tim 4,6-8.16-18
Lk 18,9-14

Modlitba není jen otázkou správně zvolené formulace. Jde o postoj člověka vůči Bohu. Modlit se mohou všichni lidé, zbožní stejně jako velcí hříšníci. Ale modlitba vyžaduje otevřít své srdce před Bohem a současně být pravdivým k sobě. Právě pokrytectví, namyšlenost, pohrdání jinými, obyčejnými, hříšnými lidmi, „zavírají“ nebe. Otevřít své nitro před Bohem znamená, odhalit celý svůj svět smýšlení a pohledů na sebe i na svět. Samospravedlnost před Bohem nikdy neobstojí. Naopak pravdivost je řečí Boha. Nejde tu samozřejmě o falešnou pokoru, která je vždy komická a k dialogu s Bohem nemůže patřit. Znamením hluboké modlitby bývá radost, nikoli však ze sebe, ale z Boha!

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy dle aktuálního dění: 30. neděle v mezidobí, cyklus C / 26. 10. 2025

(24. 10. 2025) Pokorně prosící celník dosáhl vyslyšení své modlitby[1]. S pokorou a upřímností předstupme před Boha i my a…

Boxer ve Vatikánu - skutečný příběh

Boxer ve Vatikánu - skutečný příběh
(24. 10. 2025) monsignora O Flaherty (* 28. února 1898 +  30. října 1963), který za války zachránil tisíce lidí. Příběh má…

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.
(22. 10. 2025) Antonín Maria Klaret se narodil roku 1807 do velmi neklidného Španělska. Za svou aktivitu musel do vyhnanství. Jako na…

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)
(20. 10. 2025) Poslední císař rakouský, král český a uherský. Světlo ke všem důležitým rozhodnutím hledal v modlitbě... 

Přímluvy dle aktuálního dění: 29. neděle v mezidobí, cyklus C / 19. 10. 2025

(17. 10. 2025) Pozvedněme své ruce a jako Mojžíš volejme k Bohu za ty, kteří to nejvíce potřebují:

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)
(17. 10. 2025) V období výjimečného stavu dodával polský kněz Jerzy Popiełuszko svým krajanům sílu a naději. Na jeho mše se sjížděli…

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...
(14. 10. 2025) Opravdová svatost s sebou nese radost.