Jen s Bohem můžeme naplno využívat  svůj životní potenciál. - archív citátů

Šabaka Petr | Sekce: Kázání

Slavnosti a svátky s jednotným čtením
Svátek Uvedení Páně do chrámu 2. 2. / Petr Šabaka

 

Proč chodit roky do kostela

Promluva na slavnost Uvedení Páně do chrámu

 

V evangeliu dnešní slavnosti jsme slyšeli: „A tehdy veden Duchem přišel (zbožný Simeon) do chrámu“ (Lk 2,27). 

Tento verš soustředí naši pozornost na dva zbožné starce, kteří očekávali setkání s Mesiášem a kteří se tohoto setkání dočkali. Co můžeme očekávat my? Jak propojit onen příběh s naším životním příběhem?

V jedné knize pojednávající o liturgii jsem se dočetl: Úmysl liturgie v den slavnosti Uvedení Páně do chrámu je „cesta vstříc setkání, které podle vzoru Simeona a Anny představuje setkání věřících s Kristem ve slavení eucharistie, znamení, které bude ve svůj čas definitivním setkáním na konci časů“ (AUGÉ, M., a kol. Anámnesis – L´anno liturgico, Marietti, Genova – Milano, 2002, str. 205).

Simeon a Anna představují věřící, kteří skrze své mnohaleté putování do chrámu Páně střetávají konečně toho, po němž celý život touží. Simeon a Anna nám mohou stát vzorem ve vytrvalosti a věrnosti. Toužíme se i my setkat s Ježíšem v chrámu Páně?

Jděme tak jako na začátku dnešní liturgie za skutečným Světlem. Upněme svou pozornost ke středu našeho společenství, kterým je oltář. Rozpoznávejme toho, který je dnes přítomen tajemně, skrytě pod způsobami chleba a vína, který je slyšet jen prostřednictvím hlasu lektora, který se dává tušit skrze vyslyšené prosby své církve, ale který se jednou stane zjevným.


Nejvznešenější touha

Promluva na svátek Uvedení Páně do Chrámu C.

 

„Simeonovi bylo Duchem svatým předpověděno, že neuzří smrti, dokud nespatří Hospodinova Mesiáše“ (Lk 2,26).

Katechismus katolické církve učí na svých prvních stánkách: „Touha po Bohu je vepsána do lidského srdce, protože člověk je stvořen Bohem a pro Boha. (…) Nejvznešenější stránka lidské důstojnosti spočívá s tomto povolání člověka ke společenství s Bohem“ (KKC 27). Smysl lidského života spočívá tedy v setkání se s Ježíšem, který je „Emanuelem – Bohem s námi“ (Mt 1,23). Proto také Simeon ve chvíli, kdy ve své náruči svírá Ježíše, jásá onen šťastný chvalozpěv: „Nyní propouštíš v pokoji svého služebníka, Pane“ (Lk 2,29). I snoubenka v Písni písní vyznává: „Hned jsem nalezla toho, kterého tolik miluji. Uchopila jsem ho a už ho nepustím“ (Pís 3,4).

V onu chvíli se Simeon stává Božím dítětem. Vzpomeňte na prolog Janova evangelia: „Těm pak, kteří ho přijali a věří v jeho jméno, dal moc stát se Božími dětmi“ (Jan 1,12). Simeon přijal Ježíše, Světlo světa, Světlo svého života, Maják na jeho plavbě životem, a proto je přijat do Boží slávy: „Nyní propouštíš v pokoji svého služebníka, Pane.“

Kéž i naší největší touhou je hledání Ježíše, jeho nalézání a opětovné nacházení až do okamžiku, kdy se s ním setkáme tváří v tvář.

Vzpomněl jsem si na písničku Petra Ebena Nám radostí jsi, Pane. Je v ní obsaženo, co nám brání setkat se s Ježíšem: „Že jsem neviděl, jak slza v slunci roztávala, že jsem necítil, že dětská ruka je tak malá, že jsem nepřijal slova, jež pokoj znamenala.“

Nechme touhu po Bohu rozhořet v našem srdci jasným plamenem. Nebojme se skutečně dychtit po setkání s ním, po něžnosti, s jakou ho pochováme v náručí, po něžnosti, jakou zakusíme v jeho náručí.

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Př 8,22-31; Žalm Žl 8,4-5.6-7.8-9; Řím 5,1-5
Jan 16,12-15

Bůh žije láskou, to je jádro jeho štěstí, radosti, to je gejzír života, který stále chrlí nové a nové impulzy. Nebe doslova tepe životem. Nejde ale o falešnou, lacinou lásku. Jde o čirou pravdu, o absolutní dobro, které sdílí jednotlivé osoby Trojice. V takovém vzájemném sdílení není nic tabu a ani žádná z osob Trojice si nemusí schovávat něco „jen pro sebe“. Sdílí všechno. K tomuto důvěrnému přátelství Boha jsme pozváni i my.

Zdroj: Nedělní liturgie

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti
(15. 6. 2025) Patří svátek Božího těla do dnešní doby? Jak slavnost Těla a krve Páně slavit v naší situaci a kultuře?…

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)
(15. 6. 2025) Prachatický rodák Jan Nepomucký Neumann se stal misionářem v USA a americkým světcem. Ztělesňoval most mezi různými…

Přímluvy dle aktuálního dění pro Slavnost Nejsvětější Trojice, cyklus C / 15. 6. 2025

(11. 6. 2025) Protože je nám Boží láska vylita do srdce skrze Ducha svatého, naše naděje neklame. Obracejme se proto…

Svatý Antonín z Padovy (svátek 13.6.)

(11. 6. 2025) Původní jméno velkého kazatele svatého Antonína z Padovy je Fernandez Bulhão. Narodil se v portugalském Lisabonu ve…

Nejsvětější Trojice

Nejsvětější Trojice
(9. 6. 2025) V  neděli po Letnicích (Slavnosti seslání Ducha svatého) se připomíná mysterium Boha v Trojici.

Letnice, Svatodušní svátky

(8. 6. 2025) Bez Ducha svatého by bylo křesťanství jen hřbitovem. Letnice se slaví padesátý den po Velikonocích a 10 dnů po svátku…

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze
(7. 6. 2025) Ve čtvrtek po slavnosti Seslání Ducha svatého se slaví svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze (latinsky festum…