„Čím nás může tento takřka anonymní světec inspirovat?

Rád se s vámi rozdělím o slova, kterými jsem byl sám překvapen. Říká se totiž, že kněží káží především sami sobě. Dnes se toto rčení pro mne naplnilo.

Mši svatou považuji za vyvrcholení dne. Dnešní večerní bohoslužba byla nesena svátkem sv. Bartoloměje. „Čím nás může tento takřka anonymní světec inspirovat?“ ptal jsem se.

Sv. Bartoloměj (v 9. stol. ztotožnění s Natanaelem) není zmiňovaný ve výčtu dvanácti apoštolů. Řecká tradice ho ztotožnila se Šimonem Kananejským (Mk 3, 18). Ale jinak ho církevní otcové nepovažují za apoštola.

Natanael (Bartoloměj) se vyskytuje v Novém zákoně výslovně na dvou místech Janova evangelia: 1, 43-51 a 21, 2.  I přesto, že o něm víme málo, myslím, že to stačí k tomu, abychom se jím nechali inspirovat. Podívejme se na první příběh.

Natanael ležel pod fíkovníkem. Je možné a pravděpodobné, že tam skutečně ležel, ale evangelista Jan se zajímá i o detaily. Ležet pod fíkovníkem má ve skutečnosti i svůj symbolický význam. Kdo leží pod fíkovníkem, ten rozjímá o Tóře – Zákoně Hospodinově. Natanael se tedy připravuje na setkání s Mesiášem četbou a studiem Písma. Že to tak skutečně bylo, vycítíme z několika drobností v příběhu. Tak například, když mu Filip oznamuje, že nalezl Mesiáše, o kterém se psalo v Písmu, Ježíše z Nazareta, Natanael odpovídá ovlivněn četbou proroků: „Z Nazareta? Co odtamtud může vzejít dobrého?“ A nebo Ježíšova výzva, že uvidí věci větší než praotec Jákob (Gn 28, 12). Ježíš, vidící do srdce člověka, mluvil jazykem, který byl Natanaelovi vlastní.

Natanael se připravoval na setkání s Mesiášem četbou a studiem Písma. To samé můžeme zažít i my, když budeme trpělivě a s pravidelností rozjímat Písmo svaté. „Mluv, Pane, tvůj služebník naslouchá.“ Kdo čte, nemluví, ale poslouchá. Jistě uslyšíme jeho hlas. Jistě poznáme mezi řádky jeho tvář. Jistě se Písmo stane světlem pro naše kroky. Máme naději, že zažijeme to, co zažil Natanael – Bartoloměj.

Druhý příběh, ve kterém Natanael vystupuje je zázračný rybolov. Spolu s ostatními apoštoly se setká s Ježíšem zmrtvýchvstalým. V tomto okamžiku se stává apoštolem – tedy v překladu „poslaným“. Ježíš jej poslal hlásat radostnou novinu o tom, že Bůh se stal jedním z nás, aby nám ukázal boží blízkost a tedy i štěstí bez míry pro ty, kteří v něho uvěří.

Podle církevních otců představuje moře svět zvláště v jeho chaotičnosti, nepřehlednosti a marnosti. Ryby jsou symbolem lidí a síť je církev. Apoštolové na přání Pána spustí síť a zahrnou množství ryb. Takové množství, že by se síť za normálních okolností trhala, ale protože je to z Boží milosti, síť se neroztrhne.

Natanael – Bartoloměj jde životem a hlásá radostnou zvěst. Podle legendy jej hlásání stálo kůži. Tu mu totiž stáhli, aby ho mučili a nakonec zabili. Lidová moudrost používá obrat „sedřít mu kůži“. Natanael přišel sice o kůži, ale ne o věčný život.

Vidíte, další inspirace pro náš život z víry. Stojí mi za to Ježíš a Boží království? Svatý Bartoloměji, oroduj za nás!

Petr Šabaka