Křesťanská naděje není stav mysli ani optimismus. Křesťanská naděje dozrává ve vzpomínce na Boží věrnost a - archív citátů

Sekce: Kázání

Postní doba (cyklus C)
Květná neděle / Šimon z Kyrény

Při četbě evangelia podle Lukáše, se setkáváme s drobnou postavou, která se svým gestem vůči Ježíšovi stala v dějinách křesťanství natolik oblíbenou, že získala jedno ze zastavení křížové cesty. Jedná se o jistého „Šimona z Kyrény, který právě přicházel z pole; vložili na něj kříž, aby ho nesl za Ježíšem“ (23,26). Právě jazyk, kterého evangelista používá, proměňuje tuto okrajovou postavu, málo přesvědčenou o svém činu (Marek přímo říká, že jej římští vojáci „přinutili“, tedy přiměli silou), v určitý vzor toho, co Ježíš říkal svým učedníkům: „Kdo nenese svůj kříž a nejde za mnou, nemůže být mým učedníkem“ (Lk 14,27; 9,23).

1. čtení Izaiáš 50,4–7
2. čtení Filipanům 2,6–11
Evangelium Lukáš 22,14 – 23,56

Při četbě Kristova umučení podle Lukáše, které nabízí liturgie Květné neděle, se setkáváme s drobnou postavou, která se svým gestem vůči Ježíšovi stala v dějinách křesťanství natolik oblíbenou, že získala jedno ze zastavení křížové cesty. Jedná se o jistého „Šimona z Kyrény, který právě přicházel z pole; vložili na něj kříž, aby ho nesl za Ježíšem“ (23,26). Právě jazyk, kterého evangelista používá, proměňuje tuto okrajovou postavu, málo přesvědčenou o svém činu (Marek přímo říká, že jej římští vojáci „přinutili“, tedy přiměli silou), v určitý vzor toho, co Ježíš říkal svým učedníkům: „Kdo nenese svůj kříž a nejde za mnou, nemůže být mým učedníkem“ (Lk 14,27; 9,23).

Evangelista Marek sděluje o tomto Židovi původem z diaspory (Kyréna se nachází v Libyi), který se přestěhoval do Jeruzaléma, další zajímavou informaci: byl „otcem Alexandra a Rufa“ (15,21). Jeho čin nezůstal bez odezvy: oba synové přijali nové náboženství a stali se známými křesťany. Ač si nemůžeme být zcela jistí identifikací, jednoho Rufa, „vyvoleného křesťana“ dokonce zdraví Pavel ve svém Listě Římanům (16,13). O Šimonovi z Kyrény nemůžeme nic dalšího říci. Ale k témuž jménu nacházíme na stránkách Bible zástup alespoň dvanácti různých osob.

Již jsme načrtli portrét Šimona Kananejského neboli Zélóty, jednoho z dvanácti apoštolů. Teď se spokojíme s výčtem různých biblických Šimonů. Všichni vědí, že Šimon (pořečtěná forma hebrejského Simeon) bylo první jméno apoštola Petra, který je v Novém zákoně jmenován sedmadvacetkrát. Ale můžeme zmínit i další významné biblické osoby. Vzpomeňme na Šimona, druhého z bratří Makabejských, jehož příběhy jsou obsáhle vyprávěny především v kapitolách 13–16 První knihy Makabejské; stal se veleknězem a židovským „vládcem“ (143–134 př. Kr.). Spíše nejasnou postavou byl rovněž jeden Benjaminovec toho jména, dozorce v chrámě během makabejského povstání (2 Mak 3–4).

Mimo Šimona přezdívaného „Zélóta“, snad pro jeho předchozí politickou příslušnost, známe v Novém zákoně i jednoho z tzv. Ježíšových bratří, který měl totéž jméno, (Mk 6,3) stejně jako otec Jidáše Iškariotského, zrádného učedníka (Jan 6,71; 13,2.26). Šimon Malomocný byl Ježíšovým hostitelem a svědkem události, jak jeho hosta jedna žena pomazala balzámem (Mt 26,6–13). Paralelní scéna se nachází i u Lukáše, ale zde je řeč o „Šimonu farizeovi“. Ve Skutcích apoštolů se pak setkáváme se Šimonem koželuhem, křesťanem v Jafě, který ve svém domě hostil apoštola Petra. Tamtéž nalézáme zmínku o slavném Šimonu mágovi, o němž jeho žáci říkali: „On je Boží moc, které se říká Veliká!“ (8,10).

Se svolením zpracováno podle knihy: Gianfranco Ravasi, Biblické postavy
kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství www.kna.cz. Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Nm 21,4b-9; Žalm Žl 78 (77), 1-2.34-35.36-37.38 Odp.: srov. 7c; Flp 2,6-11
Jan 3,13-17

Kříž zdobí každý kostel a snad každou domácnost křesťanů přesto, že jde de facto o nástroj k zabíjení. Bůh však proměňuje lidskou zrůdnost vedoucí ke strašné smrti v cestu záchrany. A platí to nejen o kříži, ale i o člověku samotném. Bůh nás vede k životu, a když my sami jsme nestačili na vlastní rozhodnutí se pro Boha, on sám bere na sebe naše selhání a otevírá cestu záchrany. Z mučicího nástroje se rázem stává symbol života, protože Ježíš smrt překonal. Nikoli bolestí a utrpením, ale poslušností Otci, která, ač tvrdě zkoušena bolestí, Nebeského Otce nezklamala. Ježíš Boží mocí vstává z mrtvých a nástroj smrti ztrácí svůj hrůzostrašný obsah. Proto je dnes znamením radostného vítězství Boha.

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi
(14. 9. 2025) 15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi. Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o nemožné…

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)
(14. 9. 2025) Připomínka bolestných události, která Maria prožila a protrpěla ve spojení se svým Synem.

Svátek povýšení svatého kříže - 14. září

Svátek povýšení svatého kříže - 14. září
(13. 9. 2025) Kříž symbolizuje lásku Boha k člověku

Přímluvy dle aktuálního dění pro svátek Povýšení sv. kříže 14.9.2025 - Cyklus C

(12. 9. 2025) Nebeský Otče, tvůj Syn k tobě na kříži volal s důvěrou a odevzdaností. Proto i my dnes k tobě přicházíme…

Setkání zdravotníků na téma: Bolesti duše i těla

Setkání zdravotníků na téma: Bolesti duše i těla
(11. 9. 2025) "SETKÁNÍ ZDRAVOTNÍKŮ POD PETŘÍNEM" v sobotu 4. 10. 2025 v kostele sv. Karla…

Katechetický online kurz

Katechetický online kurz
(11. 9. 2025) Online celoroční kurz (nejen) pro začínající katechety a ty, kdo o této službě uvažují

Sv. Jan Zlatoústý (13.9.)

Sv. Jan Zlatoústý (13.9.)
(11. 9. 2025) Jan Zlatoústý (Chrysostomos) byl oblíbeným a neohroženým kazatelem, který čelil vlně intrik a byl opakovaně posílán do…