papež František | Sekce: Kázání

Vánoce (cyklus A)
Svátek Svaté rodiny / Angelus - papež František

Dnes je opravdu krásný den. Je svátek Svaté Rodiny Nazaretské. Označení „svatá“ klade tuto rodinu do rámce svatosti, jež je Božím darem a zároveň svobodným přijetím Božího plánu. Taková byla Nazaretská rodina, projevující naprostou ochotu k Boží vůli.

Jak nežasnout například nad Mariinou poddajností Duchu svatému, který ji žádá, aby byla matkou Mesiáše? Maria se totiž jako každá mladá žena svojí doby chystala konkretizovat svůj životní plán, tedy vdát se za Josefa. Jakmile však zjistila, že ji Bůh volá ke zvláštnímu poslání, neváhá se označit za Jeho „služku“ (srov. Lk 1,38). Ježíš vynáší její velikost nejen vzhledem k jejímu mateřství, nýbrž k její poslušnosti vůči Bohu. Říká: »Spíše jsou blahoslavení ti, kdo slyší Boží slovo a zachovávají ho« (Lk 11,28), jako Maria. A když plně nerozumí událostem, do nichž je vtažena, Maria mlčky rozjímá, uvažuje a adoruje božskou iniciativu. Svojí přítomností pod křížem zasvěcuje tuto naprostou ochotu.

Dále, co se týče Josefa, evangelium nám nepodává jediné jeho slovo. Nemluví, leč poslušně jedná. Je to muž tichý, muž poslušný. Dnešní evangelium (srov. Mt 2,13-15.19-23) zmiňuje tuto poslušnost spravedlivého Josefa třikrát, totiž v souvislosti s útěkem do Egypta a s návratem do izraelské země. Veden Bohem, jehož reprezentuje anděl, odvádí Josef rodinu před Herodovými hrozbami pryč a zachraňuje ji. Svatá Rodina je tak solidární se všemi rodinami světa, nucenými odcházet do exilu, a se všemi, kdo jsou nuceni opouštět svoji vlast kvůli represím, násilí a válce.

A nakonec třetí osoba Svaté Rodiny: Ježíš. On je Otcova vůle. Jak říká sv. Pavel, On »nebyl zároveň „ano“ i „ne“, ale u Něho je pouze „ano“« (2 Kor 1,19). To se ukázalo v mnoha situacích Jeho pozemského života. Například při události v chrámu, kde rodičům, kteří Jej hledali, odpověděl: »Nevěděli jste, že já musím být v tom, co je mého Otce?« (Lk 2,49); neustále opakoval »Mým pokrmem je plnit vůli toho, který mne poslal« (Jan 4,34); jeho modlitba v getsemanské zahradě: »Otče můj, nemůže-li mne tento kalich minout a musím ho vypít, ať se stane tvá vůle« (mt 26,42). Všechny tyto události jsou dokonalým uskutečněním Kristových slov: »V celopalech a obětech jsi neměl zálibu. Proto jsem řekl: Tady jsem, abych plnil, Bože, tvou vůli« (Žid 10,5-7; Žl 40,7-9).

Maria, Josef, Ježíš: Svatá Rodina Nazaretská představuje sborovou odpověď na Otcovu vůli: tři komponenty této rodiny si vzájemně pomáhají objevovat Boží plán. Modlili se, pracovali a komunikovali. Kladu si otázku: dovedeš ve své rodině komunikovat anebo jsi u stolu s mobilem jako mladí, kteří chatují? U takového stolu je pak ticho jako by byla mše, ale chybí vzájemná komunikace. Musíme v rodině obnovit dialog: otcové, rodiče, děti, prarodiče a sourozenci spolu musejí komunikovat... Toto je úkol právě na dnešek, na svátek Svaté Rodiny. Ať je Svatá Rodina vzorem našim rodinám, aby si rodiče a děti byli vzájemně oporou v přilnutí k evangeliu, jež je základem svatosti rodiny.

Svěřme Marii, „Královně rodin“, všechny rodiny světa, zejména ty, které trpí či strádají, a vyprošujme jim Její mateřskou ochranu.

Se svolením převzato
webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…