Navigace: Tematické texty N Nebe, věčný posmrtný životNaděje na věčný život - rekolekce ve Vatikánu (9. 3. - 14. 3. 2025) 02. Věčný život nezávisí na morálním výkonu, ale na nezištné lásce

02. Věčný život nezávisí na morálním výkonu, ale na nezištné lásce

Cíl všech soudů

Podobenství o posledním soudu, o němž vypráví Matoušovo evangelium a které je zobrazeno na slavné Michelangelově fresce, bývá vykládáno jako výzva k lásce. Bližší analýza však odhalí překvapivý pohled: nejde o soud v tradičním smyslu, ale o prohlášení, které odhaluje skutečnost, již každý člověk prožívá. Kritériem pro přístup do Království není náboženská příslušnost, ale konkrétní láska k nejmenším bratřím a sestrám, kteří v evangelijní perspektivě představují Kristovy učedníky. Odpovědností křesťanů tedy není v první řadě konat dobro, ale umožnit ho konat druhým.

Toto podobenství navíc převrací běžný smysl pro posuzování: spravedliví i bezbožní projevují údiv nad královými slovy, což je znamením, že dobro, které v nich bylo vykonáno, bylo prožíváno přirozeně a nevědomě. To naznačuje, že přístup k věčnému životu nezávisí na morálním výkonu, ale na schopnosti žít v lásce bez vypočítavosti.

Katechismus uvádí, že na konci časů se plně projeví Boží království, které promění lidstvo a vesmír v „nové nebe a novou zemi“ (KKC 1042-1044). Tato naděje je zakořeněna v Kristově příslibu, který nás vyzývá, abychom v této perspektivě žili již nyní, bez úzkosti z výkonu, ale s důvěrou, že je to sám Bůh, kdo promění naše lidství ke svému obrazu a podobě podle onoho plánu lásky, který je od počátku.

Ježíš ohlásil věčný život nikoli jako budoucí a vzdálenou skutečnost, ale jako stav, který je již nyní dostupný těm, kdo slyší jeho slovo a věří v Otce (Jan 5,24). Evangelium nás vyzývá, abychom si uvědomili, že věčný život již začal: projevuje se ve způsobu, jakým žijeme a milujeme, a otevíráme se tak proměňující Boží přítomnosti. Skutečným překvapením posledního soudu bude zjištění, že Bůh od nás neočekával nic jiného než to, že nás plně uzná za své děti, které jsou již ponořeny do jeho věčnosti.


Shrnutí meditace kazatele papežského domu P. Roberto Pasolini OFMCap
Překlad Martin Jarábek
Se svolením převzato z webu Slovenské sekce Vatican News.
Redakčně upraveno.

Čtení z dnešního dne: Pátek 28. 11. 2025, Pátek 34. týdne v mezidobí

Dan 7,2-14;

Komentář k Dan 7,2-14; Dan 3; Lk 21,29-33: Zápas Boha se zlem, trvajícím do dnešních dnů. Zpupnost a zlo jsou však omezeny. Konečné vítězství: jeho království nemůže být a nebude zničeno!

Zdroj: Nedělní liturgie

Mikuláš (6.12.)

Mikuláš (6.12.)
(5. 12. 2025) Mikulášova velikost byla v jeho každodenní dobrotě a laskavosti. (Benedikt XVI.)

Advent

Advent
(30. 11. 2025) Základní informace, texty na nástěnky, adventní věnec, Advent pro děti....

Konec světa v bibli - texty mě děsí

(26. 11. 2025) Nedokážu při mši naslouchat hrůzám a děsům, spojeným s koncem světa. Je mi z toho až panicky špatně. Jak k těmto…

Kdy začíná advent?

Kdy začíná advent?
(21. 11. 2025) Datum 1. adventní neděle...

C. S. Lewis

C. S. Lewis
(21. 11. 2025) ateista, konvertita, apologeta a ´tvůrce Narnie´ († 22. 11. 1963)

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění na Krista Krále 23.11.20025 (upravená verze v sobotu 22.11. 10:00)

(20. 11. 2025) V Kristu bylo všechno stvořeno a skrze něho Bůh se sebou usmířil všechno tvorstvo.[1] Proto mu svěřme své…