Bůh nestojí na ničí straně, nýbrž používá svůj lid, aby zachránil jeho nepřátele. - archív citátů

Navigace: Tematické texty V VykoupeníDelší texty Archetypické dějiny (H.Boulad)

Archetypické dějiny (H.Boulad)

Pro TEILHARDA vyjadřuje tragika 2. a 3. kapitoly knihy Genesis stále pokračující, univerzální zákon selhání. Vyprávění to pro čtenáře Bible překládá, personifikuje, lokalizuje a promítá do aktu jednoho okamžiku. Je to selhání lidstva v důsledku jeho situace, že je stvoření. Jsme omezené, stvořené bytosti, které dostaly božské povolání, aby se rozvíjely stále výš. Selhání spočívá v tom, že člověk zůstal vůči tomuto povolání němý.

...Jedná se o symbolické dějiny, o rekapitulující dějiny, v řeči psychoanalytiků o "archetyp". Tyto dějiny jsou archetypické, protože v tomto dramatu odrážení drama jednoho každého člověka; každý "zakusil" osobně ve svém životě selhání Adamovo. Jde o prototyp toho, co člověk zakouší na čistě osobní rovině, a tak může při čtení této historie říci:
To je má historie, kterou jsem zažil
nebo: Přesně to je má současná situace,
jistě je to zkušenost každého člověka.

Toto drama jednoho každého člověka bylo tedy oděno do vyprávění, které lze též nazvat "typologickým" v současném smyslu slova. Typologické vyprávění shrnuje obecně lidské zkušenosti. (59-6O) ...
/Adam jako celek lidstva/ (6O)
ADAM nás v sobě shromažďuje, představuje nás. (6O)
/To pak rozvíjí sv. Pavel v 5. kapitole listu Římanům: O Adamovi a Kristu nelze uvažovat izolovaně. Adam se svým hříchem se objasňuje jen ve světle spásupřínásejícího Krista./ (6O-61)
/Z toho potom:/
1.
Svět se ve svém celku nachází ve stavu dědičného hříchu, a to od začátku až k poslední hodině.

Podle toho není dědičný hřích určitý akt v určitém čase, není také řetěz hříchů s tímto aktem jako počátečním článkem, při němž jedno zlo následuje z jiného, nýbrž rozpíná se celkem stvoření od jeho začátku.

2.
Vtělení Boží není jen událost před dvěma tisíci roky, kdy se Ježíš Kristus narodil v Betlémě v Judsku, nýbrž je to událost, která začala již s prvním okamžikem stvoření. V Palestině došlo potom k historickému zjevení, k manifestaci toho, co existovalo a působilo od začátku: vtělení historického Krista, jeho narození, jeho objevení se v čase a prostoru.

Nádherně krásně říká JAN, že učedníci "vlastníma očima viděli" to a " vlastníma rukama se dotýkali" toho, "co bylo od počátku" (1 J 1a).

3.
Podobně není ani vykoupení jen jasný historický akt smrti na kříži, nýbrž je to událost, táhnoucí se celými dějinami, která zde na Golgotě se stala viditelnou: moment ukřižování tohoto Krista, Boha, který se stal člověkem, jako jasná historická skutečnost.

Tento Teilhardův pohled můžete přijmout nebo odmítnout, moji milí přátelé, nepředkládám Vám ho jménem církve nebo ortodoxie, nýbrž jako jednu stimulující možnost, jak se snad trochu přiblížit problému zla. Pro Teilharda jsou pojmy STVOŘENÍ, PÁD ČLOVĚKA, KRISTOVO VTĚLENÍ a VYKOUPENÍ čtyři paralelní skutečnosti, které pokrývají a zpracovávají celé pole lidských dějin. Nejsou to nějaké jedna po druhé následující události, netvoří žádnou spočitatelnou posloupnost, ale jsou to události, které se stále znovu vyskytují a vzájemně se prolínají. Působí v celých dějinách a jdou s nimi. (62-63)
(Henri Boulad: Im Licht der Hinwendung, Veritas, Linz 1988, 59-63)


Témata: Vykoupení

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 62,1-5 ; Žalm 96; 1 Kor 12,4-11
Jan 2,1-11

Svatba – vysněná událost i obávaný krok. Okamžik, který proměňuje lidský život, protože člověk vstupuje do závazku. Nese mnoho jistot, je životodárný, ale přináší také nemalé starosti. Je radostí, startem nové fáze vlastního života. Svatba předpokládá rodinu, vztah, osobní a intimní společenství. A právě do těchto souvislostí vložil Ježíš podle svatého Jana začátek svého vystoupení. Jako by chtěl ukázat, že jako svatba spojuje a zavazuje, tak příchod Syna člověka dává možnost vstoupit na novou cestu. Něco zcela nového, závazného, ale především životodárného právě tady začíná.

Zdroj: Nedělní liturgie

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí
(16. 1. 2022) Vždy 3. neděle liturgického mezidobí je v církvi věnována „slavení a šíření Božího slova a úvaze nad ním“.

Uvedení do neděle 16.1. 2 nvlm C

Uvedení do neděle 16.1. 2 nvlm C
(15. 1. 2022) Došlo víno, i když jsme ho tak poctivě chystali. Udělal jsem něco špatně? Něco jsem zanedbal? Proč tento vztah, dílo,…

Týden modliteb za jednotu křesťanů - smíření křesťanů přesahuje lidské síly...

(14. 1. 2022) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem…

Etty Hillesum - výročí narození (15. 1. 1914)

(13. 1. 2022) Už uplynulo více než 100 let od narození Ester "Etty" Hillesum. Etty se narodila 15. ledna v roce 1914 v…

Online formační setkání pro kostelníky

Online formační setkání pro kostelníky
(11. 1. 2022) Ve čtvrtek 27. ledna 2022 ve 20:00 se uskuteční on-line on-line formační setkání pro kostelníky a pro všechny, kdo…

Ludvík Armbruster - poutavý dokument k poslechu

(10. 1. 2022) Chybí nám japonská zdvořilost. Naučili jsme se lhát, řekl před smrtí jezuita Armbruster v pořadu Příběhy 20.…

Marie Elekta od Ježíše (1605–1663), svátek 11.1.

(10. 1. 2022) V roce 1656 se konečně přes různé překážky podařilo realizovat založení pražského Karmelu. Zakladatelkou byla matka…

Svátek Křtu Páně

(7. 1. 2022) V neděli po slavnosti Zjevení Páně (6.1.) se slaví svátek Křtu Páně.

Zjevení Páně (6.1.), K+M+B+

(2. 1. 2022) Slavnost Zjevení Páně (epifanie) připomíná zjevení Boží slávy mezi lidmi. Čtení při mši svaté tento den mluví o zjevení…