Navigace: Tematické texty S SmyslKrátké texty, citáty Citáty z knihy: Nebojme se pravdy (Jan Pavel II.)

Citáty z knihy: Nebojme se pravdy (Jan Pavel II.)

Psychologové a sociologové říkají, že základní příčinou, která vede mladé i dospělé k tomu, aby zkusili zhoubnou drogu, je absence jasné a přesvědčivé životní motivace. Absence záchytných bodů, vyprázdnění hodnot, přesvědčení, že nic nemá smysl, a že tedy nemá smysl žít, tragický a beznadějný pocit, že jsme cizími poutníky v absurdním světě, to vše může některé lidi skutečně vést k zoufalým a zhoubným únikům.


Člověk potřebuje vědět, zda stojí za to narodit se, žít, zápasit, trpět a zemřít, zda-li má cenu bojovat za určité ideály, převyšující materiální a povrchní zájmy, jednoduše, zda-li existuje alespoň jedno „protože“, které by ospravedlňovalo jeho pozemskou existenci. Základním problémem tedy zůstává, dát člověku smysl, dát smysl jeho rozhodnutím, jeho životu a dějinám. Ježíš zná odpověď na naše otázky. On dokáže „hádanku o smyslu“ lidského života a dějin vyřešit.

Bůh se vtělil, aby osvětlil význam lidského života, dokonce aby se stal jeho smyslem. Tomu musíme hluboce a radostně věřit, to je třeba nepřetržitě a cele prožívat, a také to hlásat a dosvědčovat, i přes dějinná utrpení a nepřízeň ideologů, většinou líbivých a lákavých.


„Technologický člověk“, aby žil v co největším blahobytu, vkládá veškerou důvěru a zájmy do rukou vědy a techniky. Má-li pak čelit osudové situaci nemoci, morálnímu utrpení nebo neúprosné smrti
- prožívá deziluzi a cítí trpkost. Z „technologického člověka“ se stává „člověk osamělý“ jelikož se cítí zlomený, ohrožený a poražený. Tělesná bolest spolu s bolestí duševní přechází v „bolest existenciální“ a otevřeně nebo skrytě se probouzí i „bolest náboženská“. Přináší s sebou řadu významných otazníků a táže se po smyslu.


Pozorovatelé se většinou domnívají, že pravděpodobně nejdůležitějšími příčinami, které vedou mladého člověka k požívání drog je negativní vztah k životu, ztráta všech ideálů a strach z budoucnosti. Pokud lidská bytost, zvláště stojí-li na počátku rozvoje, zůstane bez perspektivy velkých ideálů, pokud nemá důvod žít a přemýšlet o vyhlídkách na budoucnost, snaží se uniknout z přítomnosti a hledat útočiště v určité náhražce anebo v nicotě.

(Jan Pavel II.: Nebojme se pravdy, Zvon, Praha 1997)


Témata: Smysl

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 3. 7. 2025, Svátek sv. Tomáše, apoštola

Ef 2,19-22;

Komentář k Jan 20,24-29: „Dokud neuvidím, neuvěřím,“ slyšeli jsme možná od našich současníků. Ale oni – na rozdíl od Tomáše – mají strach dotknout se zblízka Pánových ran, ran tohoto světa.

Zdroj: Nedělní liturgie

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

(3. 7. 2025) (*Chotouň asi 970 + Sázava 25.3.1053)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2025) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění / Slavnost sv. Petra a Pavla, cyklus C / neděle 29. 6. 2025

(27. 6. 2025) Když byl apoštol Petr uvězněn, aby byl popraven, církevní obec se za něho naléhavě modlila k Bohu. Obraťme se…

Petr a Pavel (svátek 29.6.)

(27. 6. 2025) Petr a Pavel / dva sloupy církve / rybář a učenec / skála a učitel pohanů / oba ukazují svou lásku ke Kristu svým…

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková
(25. 6. 2025) 27. 6. se proto připomíná Den památky obětí komunistického režimu. „Vaše děti toho budou jednou litovat, co jste…

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)
(23. 6. 2025) Početím Jana Křtitele se odstartovaly události přímo vedoucí k našemu vykoupení. Proto církev věnuje pozornost nejen…

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost
(22. 6. 2025) Svátek Nejsvětějšího Srdce Ježíšova ustanovil r. 1856 Pius IX. na třetí pátek po letnicích. Co je obsahem tohoto…