Navigace: Tematické texty S SmyslKrátké texty, citáty Citáty z knihy: Nebojme se pravdy (Jan Pavel II.)

Citáty z knihy: Nebojme se pravdy (Jan Pavel II.)

Psychologové a sociologové říkají, že základní příčinou, která vede mladé i dospělé k tomu, aby zkusili zhoubnou drogu, je absence jasné a přesvědčivé životní motivace. Absence záchytných bodů, vyprázdnění hodnot, přesvědčení, že nic nemá smysl, a že tedy nemá smysl žít, tragický a beznadějný pocit, že jsme cizími poutníky v absurdním světě, to vše může některé lidi skutečně vést k zoufalým a zhoubným únikům.


Člověk potřebuje vědět, zda stojí za to narodit se, žít, zápasit, trpět a zemřít, zda-li má cenu bojovat za určité ideály, převyšující materiální a povrchní zájmy, jednoduše, zda-li existuje alespoň jedno „protože“, které by ospravedlňovalo jeho pozemskou existenci. Základním problémem tedy zůstává, dát člověku smysl, dát smysl jeho rozhodnutím, jeho životu a dějinám. Ježíš zná odpověď na naše otázky. On dokáže „hádanku o smyslu“ lidského života a dějin vyřešit.

Bůh se vtělil, aby osvětlil význam lidského života, dokonce aby se stal jeho smyslem. Tomu musíme hluboce a radostně věřit, to je třeba nepřetržitě a cele prožívat, a také to hlásat a dosvědčovat, i přes dějinná utrpení a nepřízeň ideologů, většinou líbivých a lákavých.


„Technologický člověk“, aby žil v co největším blahobytu, vkládá veškerou důvěru a zájmy do rukou vědy a techniky. Má-li pak čelit osudové situaci nemoci, morálnímu utrpení nebo neúprosné smrti
- prožívá deziluzi a cítí trpkost. Z „technologického člověka“ se stává „člověk osamělý“ jelikož se cítí zlomený, ohrožený a poražený. Tělesná bolest spolu s bolestí duševní přechází v „bolest existenciální“ a otevřeně nebo skrytě se probouzí i „bolest náboženská“. Přináší s sebou řadu významných otazníků a táže se po smyslu.


Pozorovatelé se většinou domnívají, že pravděpodobně nejdůležitějšími příčinami, které vedou mladého člověka k požívání drog je negativní vztah k životu, ztráta všech ideálů a strach z budoucnosti. Pokud lidská bytost, zvláště stojí-li na počátku rozvoje, zůstane bez perspektivy velkých ideálů, pokud nemá důvod žít a přemýšlet o vyhlídkách na budoucnost, snaží se uniknout z přítomnosti a hledat útočiště v určité náhražce anebo v nicotě.

(Jan Pavel II.: Nebojme se pravdy, Zvon, Praha 1997)


Témata: Smysl

Čtení z dnešního dne: Úterý 19. 8. 2025, Úterý 20. týdne v mezidobí

Sd 6,11-24a;

Komentář k Sd 6,11-24a: Povolání Gedeona je provázeno jeho nejistotou. Ano, povolání samotným Bohem je tak velká věc, že bych se i já rád ujistil o jeho pravosti. Máme však právo nahradit víru jistotou?

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy
(19. 8. 2025) 21.8.1968 vtrhly komunistické armády do tehdejšího Československa... Komunistické ideje mohou být líbivé a lákavé, ale…

Kontemplativní exercicie v tichu lesa jižních Čech

Kontemplativní exercicie v tichu lesa jižních Čech
(15. 8. 2025) Uprostřed lesa na poutním místě Lomec proběhnou 22.–30. září 2025 kontemplativní exercicie v angličtině.

Přímluvy dle aktuálního dění pro 20. neděli v mezidobí, cyklus C / 17.8. 2025

(15. 8. 2025) S pohledem upřeným na Ježíše předložme Bohu své prosby:

Svatý Maxmilián Maria Kolbe (svátek 14.8.)

Svatý Maxmilián Maria Kolbe (svátek 14.8.)
(13. 8. 2025) "Nenávist není tvůrčí síla, jenom láska je tvůrčí síla..."

15.8. Slavnost Nanebevzetí Panny Marie - K čemu tento svátek?

15.8. Slavnost Nanebevzetí Panny Marie - K čemu tento svátek?
(13. 8. 2025) K čemu nám slouží tento svátek?

Slavnost nanebevzetí Panny Marie 15.8.

Slavnost nanebevzetí Panny Marie 15.8.
(10. 8. 2025) Nebe je otevřené, nenahání strach.

Skaut, katolík a odbojář proti nacistům: Karel HAAS z Olomouce

(8. 8. 2025) Karel HAAS se narodil Olomouci 9. srpna 1913. V mládí působil velmi aktivně ve skautingu. Poté, co vystudoval učitelský…