Jen s Bohem můžeme naplno využívat  svůj životní potenciál. - archív citátů

Navigace: Tematické texty V VíraKrátké texty, citáty Citáty z knihy: Základní otázky katolické víry (Otto Hermann Pesch)

Citáty z knihy: Základní otázky katolické víry (Otto Hermann Pesch)

Je ovšem sporné, zda je správné říkat: „Bůh existuje.“ Bůh totiž není žádná věc, která „existuje“, jako například existuje Amerika nebo rozhlasové vlny či čerstvé květiny v květinářství. Bůh je osobním Bohem, který je svobodný a milující, který nás stvořil z lásky, který k nám promlouvá, řídí naše cesty, zasahuje do našeho života, stručně řečeno: Bůh žije tajuplným, přitom však naprosto dokonalým způsobem, který si dnes náš nedokonalý rozum není s to představit.


Co nás očekává? Je smrt koncem všeho? Také v těchto záhadách tušíme Boha, který je může řešit, a řeší je. Vždyť nikdo přece nemůže přijmout názor, že všechno je marné; že smrt a nenávist mají poslední slovo; že nemáme nic, več bychom mohli doufat; že všechny krásy našeho světa jsou pouze klamným přeludem. (15)


Víra uznává Boha jako pána lidského života. Bůh však není pánem proto, že by z lidí dělal služebníky, nýbrž proto, že jim daroval život a vyzývá je, aby v jeho blízkosti a spolu s ním nalézali nejhlubší smysl a plnost života. Člověk se této výzvy chápe, přijme ji a žije podle ní, a to nazýváme vírou. Anebo to pozvání odmítá či se ho vzdá, a právě to nazýváme hříchem. Hřešit znamená říkat Bohu Ne, odmítat život s Bohem. Hřích je opakem víry, a také proto jej bez víry nepoznáme.


Víra snímá z člověka starost o sebe samého, osvobozuje ho od všech možných předpisů, na nichž údajně závisí jeho spása, a zavazuje ho pouze k lásce. A to není žádné násilí. Tomu, kdo pochopil dar Boží lásky, je tento závazek samozřejmostí. Ten, kdo nevěří a Boha odmítá, odtrhává svůj život od zdroje pravé svobody.

(Otto Hermann Pesch: Základní otázky katolické víry, Vyšehrad, Praha 1997, 81)


Témata: Víra

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Př 8,22-31; Žalm Žl 8,4-5.6-7.8-9; Řím 5,1-5
Jan 16,12-15

Bůh žije láskou, to je jádro jeho štěstí, radosti, to je gejzír života, který stále chrlí nové a nové impulzy. Nebe doslova tepe životem. Nejde ale o falešnou, lacinou lásku. Jde o čirou pravdu, o absolutní dobro, které sdílí jednotlivé osoby Trojice. V takovém vzájemném sdílení není nic tabu a ani žádná z osob Trojice si nemusí schovávat něco „jen pro sebe“. Sdílí všechno. K tomuto důvěrnému přátelství Boha jsme pozváni i my.

Zdroj: Nedělní liturgie

Slavnost Těla a krve Páně (´Božího těla´)

(15. 6. 2025) Svátek, který katolická církev slaví ve čtvrtek po svátku Nejsvětější Trojice, aby zvlášť oslavila - eucharistii.

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti
(15. 6. 2025) Patří svátek Božího těla do dnešní doby? Jak slavnost Těla a krve Páně slavit v naší situaci a kultuře?…

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)
(15. 6. 2025) Prachatický rodák Jan Nepomucký Neumann se stal misionářem v USA a americkým světcem. Ztělesňoval most mezi různými…

Přímluvy dle aktuálního dění pro Slavnost Nejsvětější Trojice, cyklus C / 15. 6. 2025

(11. 6. 2025) Protože je nám Boží láska vylita do srdce skrze Ducha svatého, naše naděje neklame. Obracejme se proto…

Svatý Antonín z Padovy (svátek 13.6.)

(11. 6. 2025) Původní jméno velkého kazatele svatého Antonína z Padovy je Fernandez Bulhão. Narodil se v portugalském Lisabonu ve…

Nejsvětější Trojice

Nejsvětější Trojice
(9. 6. 2025) V  neděli po Letnicích (Slavnosti seslání Ducha svatého) se připomíná mysterium Boha v Trojici.

Letnice, Svatodušní svátky

(8. 6. 2025) Bez Ducha svatého by bylo křesťanství jen hřbitovem. Letnice se slaví padesátý den po Velikonocích a 10 dnů po svátku…