Navigace: Tematické texty E EucharistieDelší texty Epiklese (Yves Congar)

Epiklese (Yves Congar)

- Epiklese patří k celku kánonu
"Eucharistie je svátostně a duchovně sdělený souhrn (Inbegriff) toho, co Bůh pro nás udělal v Ježíši Kristu." (45O)
"Eucharistie má za cíl, abychom byli zbožštěni sjednocením s tělem Kristovým oduševněným Duchem Kristovým. Kristus přece chléb a víno Poslední večeře požehnal, posvětil a naplnil svým Duchem." (451-52)

"V zásadě byla (a je) jen jedna Eucharistie, totiž ta, kterou uskutečnil Ježíš ten večer, co byl vydán, a naše jednotlivé Eucharistie jsou Eucharistie jen mocí a jako aktualizace této jedné Eucharistie. Jan Zlatoústý nám k tomu nabízí vysvětlující srovnání. "Ačkoli slovo "Rosťte a množte se" bylo vysloveno jen jednou, působí jeho síla dále a dává vám moc plodit děti; totéž se děje se slovy: "Toto je mé tělo." Jednou vysloveno dává až do konce světa všem obětem jejich existenci a sílu." (De produtione Iudae, hom 1, č. 6 (PG 49,38O)." (454-55)

"Konsekrace svatých darů je akt Krista Velekněze, který působí prostřednictvím svého úředního služebníka (Amtdiener) a svého Ducha. Nejrozhodnější svědectví jsou bezpochyby od Jana Zlatoústého, který se stejnou rozhodností tvrdí, že se konsekrace uskutečňuje v epiklesi vzývaným Duchem a knězem vyslovujícím slova Kristova." (455)
- Celý život církev je epikletický.

(Yves Congar: Der Heilige Geist, St. Benno-V. Leipzig 1988, 348-479)


Témata: Eucharistie

Související texty k tématu:

Eucharistie

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Mal 3,19-20a; Žalm Žl 98,5-6.7-8.9; 2 Sol 3,7-12
Lk 21,5-19

Konec světa je děsivým obrazem. Mnohokrát v dějinách se lidé domnívali, že to právě nastalo. Příkladem jsou hnutí zmiňovaná kolem roku 1000 n. l. nebo spojená s husitstvím. Kristus ale necílil na vystrašení lidí, jak to dnes sledujeme u populistických hnutí, když na strach odpovídají nerealistickými sliby. Ježíš mluví ke komunitě svých následovníků, dává jim rady a dodává odvahu. Neskrývá náročnost posledních dnů. Upozorňuje na několik věcí: Povstanou falešní či prolhaní zachránci, budou útoky na následovníky Krista, bude ve světě strach… Ježíš ale povzbuzuje učedníky, aby obavám a strachu nepropadli. Posledním pánem dějin není Zlo (srov. první čtení), ale Bůh. Je to čas, kdy se blíží konečné vítězství Boha, dobra, spravedlnosti. Když zakoušíme hrůzy obtížné doby, platí stejná povzbuzení. Blíží se čas naší osobní záchrany.

Zdroj: Nedělní liturgie

Slavnost Ježíše Krista Krále

(16. 11. 2025) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém…

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění na neděli 16.11.20025

(14. 11. 2025) Ježíš slibuje, že trpělivostí zachráníme svou duši. Vložme proto do Božích rukou své starosti a s důvěrou volejme…

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989
(14. 11. 2025) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen…

Vatikán se negativně vyjádřil k údajným zjevením v Dozulé

Vatikán se negativně vyjádřil k údajným zjevením v Dozulé
(13. 11. 2025) Dikastérium pro nauku víry: „Údajná zjevení v Dozulé nejsou nadpřirozená“

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)
(12. 11. 2025) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Světový den chudých

Světový den chudých
(10. 11. 2025) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...