Pravda bez lásky je nesnášenlivá a odpuzuje. Ale naopak láska bez pravdy je slepá - archív citátů

Navigace: Tematické texty L LáskaDelší texty Jeho zákonem je láska

Jeho zákonem je láska

Jaká morálka vlastně charakterizovala Ježíšův život? Jak ji vůbec dokázal tak důsledně žít? Jestliže očividně zpochybňoval zákon otců, podle čeho tedy žil? Ježíšova odpověď zní: k životu není třeba bezpočtu zákonů. Stačí dvě "životní pravidla", která ani není potřeba zapisovat, aby si je člověk zapamatoval:

"Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí. To je největší a první přikázání.

Druhé je mu podobné: Miluj svého bližního jako sám sebe. Na těch dvou přikázáních spočívá celý Zákon i Proroci."(Mt 22,37-40) Druhé z těchto pravidel, přikázání lásky k bližním, se často chybně chápe jako naprosté sebevydání. V tomto přikázání je však zahrnuta i zdravá "sebeláska" - "jako sám sebe"! Ke správnému pochopení může napomoci "zlaté pravidlo": "Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy ve všem jednejte s nimi"! (Mt 7,12)

Životem podle těchto "pravidel" se Ježíšovi podařilo být tady pro druhé lidi, vidět jejich starosti a trápení, rozumět jejich úzkostem. Dodržování těchto pravidel znamená konec prázdných slov, tradičních předsudků, mnohostranné diskriminace, hospodářských výsad, samospravedlnosti a tvrdosti srdce. Otevírají pravé lidskosti.

Prokazují, že je třeba jednat všude tam, kde hrozí nouze - ať příteli nebo nepříteli. Láska není jen věcí citu, nýbrž i činu, a někdy právě jen činu (srovnej podobenství o milosrdném Samaritánovi, Lk 10,25-37).

Ježíš nezrušil staré zákony. Zákony být musí. On jim všem ale jako "zákon zákonů" nadřadil lásku, která garantuje, že zůstanou lidské. Ale z druhé strany právě zákon lásky nemá žádné škvíry a kličky pro únik. Otázka: "Jak by se ten zákon dal obejít?" už neexistuje. Místo toho je třeba se ptát: "Co je lepší, abych učinil? Jak mohu jednat co nejlaskavěji?

V horském kázání, jakémsi "základním zákonu" křesťanství (Mt 5-7), Ježíš na řadě příkladů ukázal, jak si tento "nový zákon" představuje. Nezáleží na písmenkách. Důležitý je duch, kterým jsou tyto zákony prodchnuty, důležité je smýšlení před činem i při jeho uskutečňování.
Lidé kolem Ježíše si povšimli: on jen tak nemluví, ale něco dělá. Neobyčejný člověk - člověk, který miluje. Člověk, který jde novými cestami. Člověk, který ukazuje, jací by lidé mohli být. Nechtěl Bůh právě takového člověka?


Témata: Láska

Čtení z dnešního dne: Sobota 28. 1. - Památka sv. Tomáše Akvinského, kněze a učitele církve

1. čtení a mezizpěv - Žid 11,1-2.8-19; Lk 1,69-70.71-72.73-75; Evangelium – Lk 1 nebo Mk 4,35-41

Komentář k Žid 11,1-2.8-19: Kéž ve své víře neustrnu, kéž ji více prohlubuji. I tím, že se nechám vést Bohem do míst a situací, do kterých se mi nechce. Když se zpětně ohlédnu, vidím, že On byl se mnou.

Zdroj: Nedělní liturgie

Byl odsouzen k smrti zastřelením, byl deportován na Sibiř... Fjodor Michajlovič Dostojevskij

(27. 1. 2023) Říká-li se, že člověk v životě neumírá jen jednou, pak to obzvlášť platí pro život ruského spisovatele Dostojevského,…

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2023) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války.…

Obrácení svatého Pavla (svátek 25.1.)

(24. 1. 2023) Pavlovo setkání s Kristem na cestě do Damašku způsobilo v jeho životě doslova revoluční obrat. Kristus se stal smyslem…

František Saleský (svátek 24.1)

(23. 1. 2023) Učitel duchovního života pro všední život, Učitel církve, patron novinářů a spisovatelů.

21.1.1953 mě zatkla komunistická tajná policie / DNEŠNÍ VÝROČÍ

(21. 1. 2023) „Jste zatčen, nedělejte žádné hlouposti.“ Když se za mnou pak zavřely vrata věznice, tak hned…

Online kurz Dějiny evropské kultury na UK

Online kurz Dějiny evropské kultury na UK
(18. 1. 2023) Chcete na Univerzitě Karlově studovat Dějiny evropské kultury? Přihlašte se do 19. února 2023. 

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí
(16. 1. 2023) Vždy 3. neděle liturgického mezidobí je v církvi věnována „slavení a šíření Božího slova a úvaze nad ním“.