Kdyby Bůh byl netečný  vůči našemu utrpení, nepřišel by ... - archív citátů

Navigace: Tematické texty M ModlitbaDelší texty Křesťanská meditace (Josef Weismayer)

Křesťanská meditace (Josef Weismayer)

Různé formy východní meditace vycházejí ze základní zkušenosti, že smysly vnímaný svět, který nás obklopuje, nemůže být poslední skutečností. Jsme odděleni propastí od prazákladu bytí. Dostavuje se touha po překonání této propasti. Cílem cesty je vstup do sféry absolutna, původu, necizoty, do sféry, kde je překonáno rozdělení. Toto absolutno však nenese v nejvyšším stupni setkání žádné osobní rysy.

Meditace slouží této snaze o "osvobození". Zde je také patrný první rozdíl oproti křesťanskému myšlení, že totiž tato meditace je nepředmětná, že cílem je vyprázdnění, že směřuje k ukončení vlastního bytí a k splynutí s absolutnem.

Oproti tomu těžiště křesťanského myšlení tkví v setkání: živý Bůh se setkává se ztraceným člověkem v jeho světě, on sám přebírá iniciativu. Cílem je společenství s Bohem, dávajícím se v lásce. Sjednocení neznamená v této souvislosti ukončení bytí jedince, nýbrž nejvyšší stupeň osobního společenství. Křesťanská meditace nemůže tedy vidět svůj konečný cíl ve vyprázdnění, nýbrž ve stále novém promýšlení a pohroužení se do působení Boží spásy na nás.


(Josef Weismayer: Život v plnosti, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1994)


Témata: Modlitba

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 50,4-7; Žalm 22; Flp 2,6-11
Mt 26,14 - 27,66

Když se čtou pašije, nejednou vyvstane otázka, zda Nebeský Otec skutečně opustil Ježíše, svého syna. Velké teologické téma má řadu praktických důsledků. Ježíš ve svém lidství neskutečně trpí pro strašlivou bolest způsobenou mučením, ale také jako druhá božská Osoba, která na sebe vzala důsledky lidského hříchu, což znamená oddělení se od Otce. Proto mluvíme o obrovské temnotě, do které Ježíš vstoupil, když na sebe vzal náš hřích. V tomto smyslu prožívá opuštěnost. Ale fakticky Otec prožívá Synovu oběť s velikou bolestí lásky. Otec je u kříže přítomen! Zároveň ale ví, že kříž není poslední krok této cesty. Zázrak vzkříšení je trumf, kterým je i Zlo zaskočeno. Ježíš na kříži cituje slova Žalmu 22, protože tento žalm výstižně zachycuje bolest trpícího, ale také důsledek vysvobození. Nejde tedy spíš o proroctví, které tu naznačil? Toto máme zakusit o Velikonocích!

Zdroj: Nedělní liturgie

Velikonoce

Velikonoce
(6. 4. 2023) Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota; velikonoční noc (vigilie), příběh Velikonoc.

Květná neděle

Květná neděle
(29. 3. 2023) Květná (nebo též Pašijová) neděle je označení pro poslední postní neděli před Velikonocemi. Název svátku je odvozen od…

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2023) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2023) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

Velikonoce - pracovní listy pro děti

(24. 3. 2023) Pracovní listy k Velikonocům - k doplnění, přečtení, vybarvení i dokreslení...

Sv. Rebeka Rafqa (svátek 23.3.)

(23. 3. 2023) Rafqa Pietra Choboq Ar-Rayès * 29. 6. 1832 Libanon † 23. 3. 1914 Libanon 

Zvěstování Páně (25.3.)

(22. 3. 2023) Žádný učený z nebe nespadl a z nebe nespadl ani Bůh. Bůh si zvolil svou cestu do světa prostřednictvím člověka, který se…