Nedomnívejte se,  že mimo Krista pro vás existuje nějaká jiná pravá hodnota. - archív citátů

Navigace: Tematické texty M MilosrdenstvíDelší texty Milosrdenstvím se nedokazuje, jak se kdo cítí, ale jak se rozhodne

Milosrdenstvím se nedokazuje, jak se kdo cítí, ale jak se rozhodne

Co je podmínkou Božího milosrdenství ve Starém i Novém zákoně? Je to vztah. Bůh je milosrdný, soucitný, miluje člověka. Ale zároveň je na člověka náročný. Přeje si, abychom jeho milosrdenství přijali jako „pevné milosrdenství“ a sami projevili na oplátku chesed – oddanou zbožnost, věrnost i v okamžicích, kdy se zbožně necítíme. Milosrdenství, de facto oddaná láska k Bohu, totiž není v prvé řadě o „citech“. Nedokazuje se tím, jak se kdo cítí, ale jak se rozhodne! Jde o to, zda potvrdíme své základní přilnutí k Bohu, tak jako on lne k nám. To ostatně platí v každé opravdové lásce. Patří k ní rozhodnutí, díky kterému si za svým závazkem či slibem pevně stojím!

Proto je důležité nechat se „vtáhnout“ do společenství Boha. Nepochopíme, co je milosrdenství, neboli to, co vychází ze vztahu, pokud je neoplácíme, tedy nemáme vztah. Boží milosrdenství se pro nás může stát jen prostředkem k vyřešení našich problémů. Vzpomeňme na podobenství o nemilosrdném služebníku z Mt 18,23-34! Vyprosil si u svého krále odpuštění nesmírně velkého dluhu, a jen co se mu dostalo smilování, hned chytil pod krkem svého druha, který mu dlužil úplný pakatel, a smilovat se nechtěl. Pán mu odpustil veliký dluh, ale on vůbec nepochopil, co se stalo! Měl zkrátka vyřešený problém! Využil něco z milosrdenství krále, bylo mu odpuštěno, ale neproměnilo ho to. Nakonec na to doplatil, musel trpce splácet.

Ani my nepřijímáme Boží milosrdenství proto, aby Bůh „vyřešil naše problémy“. Náš základní problém nebude vyřešen, budou-li řešeny naše dílčí problémy, aniž to promění náš vztah k Bohu, potažmo k bližním. Bez vztahu zkrátka nemůže být o opravdovém milosrdenství řeč.

Vděčnost zavazuje k oplácení milosrdenství. Budeme-li usilovat o „slitovné nitro“, z něhož vyplývá i vnější chování a rozhodování, nakonec to způsobí, že v lidském srdci zavládne pokoj. Pokoj, který je také ovocem Ducha.

Možná se nám to nedaří. Cítíme se tak nedokonalí. Velmi dobrou pomůckou i pro nás však zůstávají starozákonní žalmy. Tolikrát se dovolávají Božího chesed! Přitom jsou to příklady modliteb nedokonalých a vášnivých lidí, kteří nám svou leckdy jadrnou bezprostředností mohou být docela blízcí. Za povšimnutí stojí, že tito prosebníci o všem, co je potkává, Bohu upřímně povědí. Se vším chodí za svým Bohem! Dokonce když se jim nelíbí, jak s nimi Bůh jedná, říkají to právě jemu! A tím dosvědčují, že k němu mají vztah, stojí na Boží straně. To pro nás může být povzbuzením. Toužíme-li po Božím milosrdenství, také nemusíme být hned „dokonalí“, ale musíme chtít opravdový vztah k Bohu. A můžeme si při tom pomáhat a nechat se inspirovat právě starozákonními žalmy. Navzdory dobové podmíněnosti nejsou něčím překonaným. Ač se na první pohled mohou zdát málo uctivé, jejich velkou předností je právě upřímnost. Žalmisté přinášeli před Boha celý svůj život, se všemi jeho trablemi i radostmi, a nikdy se Boha nevzdávali. A v tom je klíč! Proto i modlitba toho, kdo do žalmů opravdu pronikl, kdo jimi doslova „nasákl“ a naučil se přinášet svůj život před Boha s podobnou upřímností, může být nakonec ryzí.

A proto:

Chválu vzdejte Hospodinu, neboť je dobrý,
Jeho milosrdenství trvá na věky!



Se svolením zpracováno podle knihy:
Gabriela Ivana Vlková, Bůh milosrdný,nebo trestající?
kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství
www.kna.czwww.ikarmel.cz
Redakčně upraveno

 

Související texty k tématu:

Bible, Písmo svaté, Boží slovo

Duch svatý  

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Sir 35,15b-17.20-22a (řec. 12-14.16-18); Žalm Žl 34,2-3.17-18.19+23; 2 Tim 4,6-8.16-18
Lk 18,9-14

Modlitba není jen otázkou správně zvolené formulace. Jde o postoj člověka vůči Bohu. Modlit se mohou všichni lidé, zbožní stejně jako velcí hříšníci. Ale modlitba vyžaduje otevřít své srdce před Bohem a současně být pravdivým k sobě. Právě pokrytectví, namyšlenost, pohrdání jinými, obyčejnými, hříšnými lidmi, „zavírají“ nebe. Otevřít své nitro před Bohem znamená, odhalit celý svůj svět smýšlení a pohledů na sebe i na svět. Samospravedlnost před Bohem nikdy neobstojí. Naopak pravdivost je řečí Boha. Nejde tu samozřejmě o falešnou pokoru, která je vždy komická a k dialogu s Bohem nemůže patřit. Znamením hluboké modlitby bývá radost, nikoli však ze sebe, ale z Boha!

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy dle aktuálního dění: 30. neděle v mezidobí, cyklus C / 26. 10. 2025

(24. 10. 2025) Pokorně prosící celník dosáhl vyslyšení své modlitby[1]. S pokorou a upřímností předstupme před Boha i my a…

Boxer ve Vatikánu - skutečný příběh

Boxer ve Vatikánu - skutečný příběh
(24. 10. 2025) monsignora O Flaherty (* 28. února 1898 +  30. října 1963), který za války zachránil tisíce lidí. Příběh má…

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.
(22. 10. 2025) Antonín Maria Klaret se narodil roku 1807 do velmi neklidného Španělska. Za svou aktivitu musel do vyhnanství. Jako na…

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)
(20. 10. 2025) Poslední císař rakouský, král český a uherský. Světlo ke všem důležitým rozhodnutím hledal v modlitbě... 

Přímluvy dle aktuálního dění: 29. neděle v mezidobí, cyklus C / 19. 10. 2025

(17. 10. 2025) Pozvedněme své ruce a jako Mojžíš volejme k Bohu za ty, kteří to nejvíce potřebují:

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)
(17. 10. 2025) V období výjimečného stavu dodával polský kněz Jerzy Popiełuszko svým krajanům sílu a naději. Na jeho mše se sjížděli…

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...
(14. 10. 2025) Opravdová svatost s sebou nese radost.