Navigace: Tematické texty S SpolečenstvíDelší texty Dvě základní pravidla sdílení a naslouchání v malé skupince: důvěrnost a nekomentování

Dvě základní pravidla sdílení a naslouchání v malé skupince: důvěrnost a nekomentování

Když jsem byl v jezuitském noviciátu, každou neděli večer se naše komunita scházela k „dělení se o víru“. Znamenalo to povídat si o našem duchovním životě: kde jsme se během všedních dní setkali s Bohem a jak se nám daří v životě modlitby. Platila přitom dvě pravidla. Za prvé, všechno bylo diskrétní - důvěrné. Za druhé, to, co někdo o sobě řekl, se nemohlo nijak komentovat, výjimkou byla otázka, kterou bylo možné položit, pokud zůstalo něco nejasného.

1/ Diskrétnost, důvěrnost 

První pravidlo, že se ze skupinky nic nevynáší nikdy ven, bylo pochopitelné.

2/ Nekomentovat toho, kdo mluví, neradit,

Druhé pravislo znělo absurdně. Když lidé vyprávěli o tom, jak s něčím zápasí, měl jsem chuť říct: „Proč nevyzkoušíš tohle?“ Když někdo řekl, že mu chybí starý život, chtěl jsem říct: „Mně taky.“ Když někdo řekl, že se cítí osamělý, měl jsem chuť říct: „Zaklepej mi na dveře.“ Nechápal jsem, proč představený chtěl, abychom mlčeli.

Postupně jsem na to přišel – proto, abychom se naučili naslouchat.

Naslouchání je zapomenuté umění. Chceme naslouchat, chceme věřit, že nasloucháme, ale často jsme tak zaneprázdněni přípravou toho, co odpovíme, že při naslouchání ztratíme pozornost.

Jak nám řekl náš představený Gerry, v noviciátu bylo dost času na to, abychom si navzájem poradili, abychom se podpořili a utěšili. Zmiňovaná praxe však byla echem jednoho z méně známých Ignácových výroků: „Mluv málo a hodně naslouchej.“ Důvodem pro přísnou důvěrnost bylo to, aby se lidé při mluvení pokud možno uvolnili.

Postupně jsem si sdílení víry oblíbil. Fascinovalo mě, když moji přátelé novici, ale i Gerry a jeho asistent David mluvili o svých zkušenostech s Bohem v předešlém týdnu. Bylo úžasné vidět, jak složité životy tito lidé vedli a jak se snažili růst ve svatosti, aby se stali lepšími lidmi a lepšími jezuity.

Po nějaké době jsem byl nejen ohromen, jak Bůh pracuje v jejich životech, ale také tolerantnější k jejich slabostem. Když byl jeden novic výbušný, vzpomněl jsem si, že ho tíží složitá situace v rodině. Jiný byl zase mrzutý a já jsem si vzpomněl, že ho zaměstnává těžce řešitelný případ v dobrovolnické službě. Způsob, jak se vypořádávali se světem, ovlivňovaly jejich zkušenosti. To mi připomenulo požadavek sv. Ignáce, že nemám lidi dopředu soudit.

Mně pozorné a vnímavé naslouchání přátel noviců pomohlo v tom, že jsem se necítil tak mimo. Do té doby jsem měl dojem, že každý žije zdravě a vyrovnaně – kromě mě. Při sdílení víry jsem poprvé pochopil, že život každého člověka obsahuje hojnou míru radosti i trápení. A také to, že jsme všichni daleko složitější, než se na první pohled zdá.

 

Nepouštěj se s nikým do dlouhých zbytečných rozhovorů...
Věnuj však lidem svou pozornost a vyslechni je trpělivě,
aby si mohli ulehčit svému srdci. (Svatý Ignác z Loyoly)

 

 


Se svolením zpracováno podle knihy: James MartinJezuitský návod (téměř) na všechno
kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství ve společnosti KatMedia, s.r.o. Redakčně upraveno.

Související texty k tématu:

Jak vést malou modlitebni či sdílecí skupinku 

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…