Křesťanská naděje není stav mysli ani optimismus. Křesťanská naděje dozrává ve vzpomínce na Boží věrnost a - archív citátů

Navigace: Tematické texty P Postní dobaDelší texty O postní době

O postní době

Slavení Velikonoc začíná čtyřicetidenní přípravou postní doby a vine se padesáti dny velikonočního období.

Popis Ježíšových pokušení charakterizující první postní neděli je nejen v časové, ale i logické návaznosti na křest v Jordánu. Duch svatý, který sestoupil na Ježíše v okamžiku křtu, je tímtéž Duchem, který jej čtyřicet dní vodí pouští (srov. Lk 4,1). Tajemství oblaku vyplňuje liturgii druhé postní neděle, od prvního čtení modlitby se čtením (srov. oblak v Ex 13,21-22) až po evangelium mše svaté (oblak proměnění: Lk 9,34). Duch, který jako oblakový sloup vedl izraelský národ na poušti a který podnítil Ježíše, aby zahájil svou službu vítězstvím nad ďáblovými úskoky, vede nyní církev postní cestou k Velikonocům.

Třetí, čtvrtá a pátá neděle roku C tvoří smírné putování církve s vrcholem velikonočního slavení. V přípravě na jubileum 2000 připomínají tyto neděle milosrdenství Páně (srov. Tertio millennio adveniente 11), které "očišťuje naše srdce Duchem svatým a upevňuje v lásce" (prosby z ranních chval středy čtvrtého postního týdne). V prosbách ranních chval se často vrací naléhavá prosba k Pánu, aby nás obnovil silou Ducha.

Dopoledne Zeleného čtvrtku (nebo nejbližší dny) jsou ve znamení mše se svěcením olejů, jež jsou zvláště žehnáním křižma předehrou a přípravou na zvlášť posvátnou noc, totiž na velikonoční vigilii. Preface této mše mimo jiné dobře objasňuje účast církve na jediném kněžství Krista, který byl pomazáním Ducha svatého ustanoven Veleknězem nové a věčné smlouvy.

Postní cesta je inspirována také eschatologickou perspektivou exilu (srov. první čtení páté neděle: Iz 43,16-21). Ve svém pozemském putování k věčné vlasti jsme neustále vystaveni svodům hříchu a podrobeni zkouškám, které prověřují náš duchovní pokrok. Námaha boje je oživována nadějí na účast na Kristově vítězství. Připomíná to sv. Augustin ve druhém čtení modlitby se čtením první neděle postní: "Pán se rozhodl, že kvůli nám, kteří jsme jeho tělem, sám předem půjde naší cestou v tom svém těle, ve kterém zemřel, vstal z mrtvých a vstoupil na nebesa; aby tak údy s důvěrou očekávaly, že i ony se dostanou tam, kam je předešla hlava". Naděje vlévá odvahu a mír do srdcí věřících, vědomých si, že Bůh pro ně udělal veliké věci (srov. responsoriální žalm páté neděle postní); kdo totiž doufá v Hospodina, nebude zahanben, protože "Hospodin je milosrdný a milostivý, shovívavý a nadmíru dobrotivý" (responsoriální žalm třetí neděle postní).

V postních textech zaznívá tu a tam i střídmá zmínka o Panně Marii. V prosbách sobotních ranních chval a prvních nešpor z neděle je Matka Páně vzývána jako útočiště hříšníků a vzor v následování Ježíše pro všechny učedníky. Nepotřebovala- li Přesvatá obrácení a očištění, i ona "se ubírala cestou víry" v naději a lásce (srov. Lumen gentium 58; Redemptoris Mater 17). Svým příkladem a svou přímluvou Maria provází církev na cestě k Velikonocům: je-li postní doba památkou Ježíšova putování směrem ke smrti a vzkříšení, je také připomínkou dokonale prožívaného putování víry jeho svaté Matky až pod kříž Syna v oběti poslušnosti tajemnému plánu Otce. Oběť Panny spojenou s obětí Syna připomíná druhé čtení modlitby se čtením Zeleného čtvrtku: "(Kristus) přišel z nebe na zem kvůli trpícímu člověku. Toho si oblékl v panenském lůně a jako člověk přišel na svět. (...) Vzal na sebe utrpení trpícího člověka a tělesná utrpení zničil. A duchem, který nemohl zemřít, usmrtil vražednou smrt (...). Kristus je ten nový beránek, který neotevřel ústa, ten beránek zabitý, narozený z Marie, krásné ovečky" (velikonoční homilie podle Melitona ze Sard).


Témata: Postní doba

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Nm 21,4b-9; Žalm Žl 78 (77), 1-2.34-35.36-37.38 Odp.: srov. 7c; Flp 2,6-11
Jan 3,13-17

Kříž zdobí každý kostel a snad každou domácnost křesťanů přesto, že jde de facto o nástroj k zabíjení. Bůh však proměňuje lidskou zrůdnost vedoucí ke strašné smrti v cestu záchrany. A platí to nejen o kříži, ale i o člověku samotném. Bůh nás vede k životu, a když my sami jsme nestačili na vlastní rozhodnutí se pro Boha, on sám bere na sebe naše selhání a otevírá cestu záchrany. Z mučicího nástroje se rázem stává symbol života, protože Ježíš smrt překonal. Nikoli bolestí a utrpením, ale poslušností Otci, která, ač tvrdě zkoušena bolestí, Nebeského Otce nezklamala. Ježíš Boží mocí vstává z mrtvých a nástroj smrti ztrácí svůj hrůzostrašný obsah. Proto je dnes znamením radostného vítězství Boha.

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi
(14. 9. 2025) 15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi. Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o nemožné…

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)
(14. 9. 2025) Připomínka bolestných události, která Maria prožila a protrpěla ve spojení se svým Synem.

Svátek povýšení svatého kříže - 14. září

Svátek povýšení svatého kříže - 14. září
(13. 9. 2025) Kříž symbolizuje lásku Boha k člověku

Přímluvy dle aktuálního dění pro svátek Povýšení sv. kříže 14.9.2025 - Cyklus C

(12. 9. 2025) Nebeský Otče, tvůj Syn k tobě na kříži volal s důvěrou a odevzdaností. Proto i my dnes k tobě přicházíme…

Setkání zdravotníků na téma: Bolesti duše i těla

Setkání zdravotníků na téma: Bolesti duše i těla
(11. 9. 2025) "SETKÁNÍ ZDRAVOTNÍKŮ POD PETŘÍNEM" v sobotu 4. 10. 2025 v kostele sv. Karla…

Katechetický online kurz

Katechetický online kurz
(11. 9. 2025) Online celoroční kurz (nejen) pro začínající katechety a ty, kdo o této službě uvažují

Sv. Jan Zlatoústý (13.9.)

Sv. Jan Zlatoústý (13.9.)
(11. 9. 2025) Jan Zlatoústý (Chrysostomos) byl oblíbeným a neohroženým kazatelem, který čelil vlně intrik a byl opakovaně posílán do…