Upadl jsi, nebo upadla? Ale vždy jsi milován a milována a Bůh ti důvěřuje! - archív citátů

Navigace: Tematické texty O Očistec, odpustkyDelší texty Očistec a odpustky dle skript: Dogmatika De sacramentis (Ott / Wolf)

Očistec a odpustky dle skript: Dogmatika De sacramentis (Ott / Wolf)

-Pod pojmem odpustků (indulgentia) se rozumí mimosvátostné odpuštění časných trestů za hříchy, zbylých po odpuštění viny, které církevní autorita poskytuje z pokladu zásluh Krista a svatých. /?!?/
-Odpustky nejsou odpuštěním hříchu. Odpuštění viny hříchu je jejich nutnou podmínkou.
-Odpustky také nejsou pouhým odpuštěním kanonických trestů před církví, nýbrž odpuštěním časných trestů za hříchy před Bohem.
-Církev má moc udělovat odpustky. (De fide)
-Církev má odpustkovou moc z moci klíčů (Mt 16,18n).
-Odpustky ve své podstatě nejsou pouhým aktem milosti, jímž se zdarma, "bez protihodnoty" odpouští časné tresty za hříchy, nýbrž jsou kompenzací z pokladu dostiučinění Krista a svatých. Představeným církevního společenství přísluší rozdělovat tento poklad věřícím. Možnost zástupného dostiučinění vyplývá z jednoty Kristova mystického těla.
-Zdrojem odpustků je poklad dostiučinění církve, který spočívá v přemíře dostiučinění Krista a svatých. (Sententia certa)
Odpuštění hříchů se děje v řádu spásy za přiměřené /pokání/.
Při udílení odpustků se církevní autorita obrací prosebně na milosrdenství Boží, aby pro přemíru dostiučinění /zásluh/ Krista a svatých poskytl potřebným údům Kristova mystického těla, kteří splňují předepsané podmínky, odpuštění jejich trestů za hříchy, dosud neodpykaných.
Protože zde prosí Boha sama církev - mystické tělo, je možno počítat s morální jistotou s vyslyšením této prosby.
-Výkon odpustkové moci nevyplývá z moci svěcení, nýbrž z jurisdikce.
-Rozlišujeme odpustky: - plnomocné
- neplnomocné,
podle toho, zda časné tresty za hříchy jsou odpuštěny zcela nebo pouze částečně
- pro živé
- pro zemřelé,
Udělení odpustků žijícím věřícím se děje rozhřešením. Nad zesnulými v očistci nemá církev jurisdikci. Proto se jim mohou odpustky věnovat nikoliv přímo absolucí, nýbrž nepřímo na způsob přímluv, protože jejich účinek není neomylný.
- Podmínky pro získání:- křesťan (katolík, neexkomunikovaný)
- posvěcující milost (alespoň na konci předepsaných skutků)
- úmysl odpustky získat
- vykonání předepsaného skutku
- nezalíbení v žádném hříchu
- zpověď
- příjímání
- modlitba na úmysl papeže

/Dle L. Otta, Dogmatika "De sacramentis", Wolf-str.136-140/:


Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ex 34,4b-6.8-9; Žalm Dan 3,52-56; 2 Kor 13,11-13
Jan 3,16-18

Bůh dal svého Syna? Někdy nesprávně za slovem „dát“ rozumíme, že Bohu Otci je Syn lhostejný. Ale toto slovo znamená také darovat. Bůh Otec miluje Syna. Ale také miluje stvoření, svět, člověka. Proto dovolí, daruje světu svého milovaného Syna, aby svět zachránil. Snad lépe: aby svět přivedl zpět ke svému Stvořiteli. Mezi Otcem a Synem je naprostá jednota, vzájemné sebedarování. Tak jsme i my lidé pozváni, abychom se každý sám za sebe daroval zcela Bohu. Takové odevzdání se lze učinit jen v síle a moci Ducha svatého a znamená, že současně do svého života naplno přijímáme Boha. Dnešní slavnost také může být vrcholem celého postního a velikonočního úsilí – odevzdat se Bohu.

Zdroj: Nedělní liturgie

Invaze spojeneckých vojsk v Normandii (výročí 6. června 1944)

(4. 6. 2023) Není zapotřebí jen lidí odvážných, chytrých a silných…

Slavnost Těla a krve Páně (´Božího těla´)

(3. 6. 2023) Svátek, který katolická církev slaví ve čtvrtek po svátku Nejsvětější Trojice, aby zvlášť oslavila - eucharistii.

5. června -´Světový den životního prostředí´

(3. 6. 2023) Sama Země má svou důstojnost, kterou máme respektovat. (Benedikt XVI.) 5. 6. se připomíná "Světový den životního…

Ubožáku, tobě se líbí křesťanství?

(31. 5. 2023) Sv. Justin, mučedník - svátek 1.6.

Nejsvětější Trojice

Nejsvětější Trojice
(29. 5. 2023) V  neděli po Letnicích (Slavnosti seslání Ducha svatého) se připomíná mysterium Boha v Trojici.

Noc kostelů

Noc kostelů
(29. 5. 2023) Základní informace o Noci kostelů.