Navigace: Tematické texty O Očistec, odpustkyDelší texty Očistec a odpustky dle skript: Dogmatika De sacramentis (Ott / Wolf)

Očistec a odpustky dle skript: Dogmatika De sacramentis (Ott / Wolf)

-Pod pojmem odpustků (indulgentia) se rozumí mimosvátostné odpuštění časných trestů za hříchy, zbylých po odpuštění viny, které církevní autorita poskytuje z pokladu zásluh Krista a svatých. /?!?/
-Odpustky nejsou odpuštěním hříchu. Odpuštění viny hříchu je jejich nutnou podmínkou.
-Odpustky také nejsou pouhým odpuštěním kanonických trestů před církví, nýbrž odpuštěním časných trestů za hříchy před Bohem.
-Církev má moc udělovat odpustky. (De fide)
-Církev má odpustkovou moc z moci klíčů (Mt 16,18n).
-Odpustky ve své podstatě nejsou pouhým aktem milosti, jímž se zdarma, "bez protihodnoty" odpouští časné tresty za hříchy, nýbrž jsou kompenzací z pokladu dostiučinění Krista a svatých. Představeným církevního společenství přísluší rozdělovat tento poklad věřícím. Možnost zástupného dostiučinění vyplývá z jednoty Kristova mystického těla.
-Zdrojem odpustků je poklad dostiučinění církve, který spočívá v přemíře dostiučinění Krista a svatých. (Sententia certa)
Odpuštění hříchů se děje v řádu spásy za přiměřené /pokání/.
Při udílení odpustků se církevní autorita obrací prosebně na milosrdenství Boží, aby pro přemíru dostiučinění /zásluh/ Krista a svatých poskytl potřebným údům Kristova mystického těla, kteří splňují předepsané podmínky, odpuštění jejich trestů za hříchy, dosud neodpykaných.
Protože zde prosí Boha sama církev - mystické tělo, je možno počítat s morální jistotou s vyslyšením této prosby.
-Výkon odpustkové moci nevyplývá z moci svěcení, nýbrž z jurisdikce.
-Rozlišujeme odpustky: - plnomocné
- neplnomocné,
podle toho, zda časné tresty za hříchy jsou odpuštěny zcela nebo pouze částečně
- pro živé
- pro zemřelé,
Udělení odpustků žijícím věřícím se děje rozhřešením. Nad zesnulými v očistci nemá církev jurisdikci. Proto se jim mohou odpustky věnovat nikoliv přímo absolucí, nýbrž nepřímo na způsob přímluv, protože jejich účinek není neomylný.
- Podmínky pro získání:- křesťan (katolík, neexkomunikovaný)
- posvěcující milost (alespoň na konci předepsaných skutků)
- úmysl odpustky získat
- vykonání předepsaného skutku
- nezalíbení v žádném hříchu
- zpověď
- příjímání
- modlitba na úmysl papeže

/Dle L. Otta, Dogmatika "De sacramentis", Wolf-str.136-140/:
 


Témata: očistec odpustky

Čtení z dnešního dne: Sobota 12. 7. 2025, Sobota 14. týdne v mezidobí

Gn 49,29-32; 50,15-26a (hebr. 49,29-33; 50,15-25);

Komentář k Gn 49,29-32; 50,15-26a: Bůh provází rod Jakubův i Josefův na cestě do zaslíbené země. Podobně i moji, naši rodinu vede do svého království. Soudržnost rodin a vědomí přítomnosti Boha může zachránit i naši Evropu, která pluje dějinami.

Zdroj: Nedělní liturgie

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12. 7. 2025) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10. 7. 2025) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Přímluvy dle aktuálního dění pro 14. neděli v mezidobí, cyklus C / 6.7.2025

(4. 7. 2025) Ježíš poslal své učedníky hlásat evangelium a zvěstovat Boží pokoj. V síle tohoto poslání se obraťme k Bohu…

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)
(4. 7. 2025) svátek 5.7.

Průvodce synodalitou - Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím

Průvodce synodalitou - Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím
(3. 7. 2025) Nová česká kniha o synodalitě: praktický průvodce pro dnešní církev,

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

Svatý Prokop (svátek 4.7.)
(3. 7. 2025) (* Chotouň asi 970  + Sázava 25.3.1053)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2025) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."