Navigace: Tematické texty V VědaDelší texty Přínos církve (Jean Marie Lustiger)

Přínos církve (Jean Marie Lustiger)

Je závažnou povinností církve v této oblasti jako i v mnohých jiných, aby věrně učila to, co jí dal Bůh poznat, když je to těžké slyšet, ba těžší i říkat. A to ne nějakým soběstačným pokrytectvím, které odsuzuje, ale soucitem, milosrdenstvím a opravdovou láskou k lidským bytostem. Církev má povinnost držet nějaký požadavek, u něhož dostala poslání, aby jej hlásala pro dobro lidí natolik, nakolik takový morální požadavek může být prožíván v určité účasti na aktu osvobození, které vykonává Bůh skrze Mesiáše, kterého poslal lidem. (247)
(...)
Když pozorujeme ohromnou moc nad lidským životem a nad plozením, jakou lidem umožnil vědecký pokrok, zjišťujeme, že je zapotřebí nadměrné moudrosti k tomu, aby cena lidského rodu za to nebyla pro lidský rod tak krutá jako cena za hospodářskou a průmyslovou revoluci. Chápu že upozornění církve se současné generaci zdají stejně archaické, jako se zdála upozornění evropských představitelů církve na začátku průmyslového rozvoje. Ale třeba znovu připomenout mravní cíle a mravní hodnoty, které mají stát v popředí tehdy, když si člověk osvojuje tuto novou moc, kterou získal nad sebou, nad svým tělem a nad svou sexualitou. (248)
(...)
Přínos názoru křesťanů v toto oblasti je znamenitý, i když ho lidé vždy nevyslechnou a nechápou. Nauka církve se nevyčerpává interdikty, ba co více, ona žádá výzkumníky všech disciplín, aby pokračovali ve svém úsilí, ale aby při tom začlenili mravní požadavky do řešení, která předkládají. Zkrátka, když církevní učení vyžaduje, aby technika byla podřízena člověku a jeho povolání, prohlašuje, že člověk je povolán ke společenství s Bohem, který je Životem a který je Láskou. Ale zůstává naléhavá otázka: Proč se naše poselství přijímá jako zákon smrti, když hlásá svatost a světlo. Na to se ptal už svatý Pavel. (249)

(Jean Marie Lustiger: Zvolil som si Boha (otázky kladli Jean-Louis Missika a Dominique Wolton), bez tiráže, s.247-49)


Témata: Věda

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 3. 7. 2025, Svátek sv. Tomáše, apoštola

Ef 2,19-22;

Komentář k Jan 20,24-29: „Dokud neuvidím, neuvěřím,“ slyšeli jsme možná od našich současníků. Ale oni – na rozdíl od Tomáše – mají strach dotknout se zblízka Pánových ran, ran tohoto světa.

Zdroj: Nedělní liturgie

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

(3. 7. 2025) (*Chotouň asi 970 + Sázava 25.3.1053)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2025) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění / Slavnost sv. Petra a Pavla, cyklus C / neděle 29. 6. 2025

(27. 6. 2025) Když byl apoštol Petr uvězněn, aby byl popraven, církevní obec se za něho naléhavě modlila k Bohu. Obraťme se…

Petr a Pavel (svátek 29.6.)

(27. 6. 2025) Petr a Pavel / dva sloupy církve / rybář a učenec / skála a učitel pohanů / oba ukazují svou lásku ke Kristu svým…

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková
(25. 6. 2025) 27. 6. se proto připomíná Den památky obětí komunistického režimu. „Vaše děti toho budou jednou litovat, co jste…

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)
(23. 6. 2025) Početím Jana Křtitele se odstartovaly události přímo vedoucí k našemu vykoupení. Proto církev věnuje pozornost nejen…

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost
(22. 6. 2025) Svátek Nejsvětějšího Srdce Ježíšova ustanovil r. 1856 Pius IX. na třetí pátek po letnicích. Co je obsahem tohoto…