Navigace: Tematické texty J Jednota, ekumena, ekumenismusCitáty z Katechismu katolické církve Různé (KKC - jednota)

Různé (KKC - jednota)

813
...Církev je jedna už pro svůj původ, ...je jedna, protože je dílem jednoho zakladatele ...Patří tedy k samotné podstatě církve, že je jedna: 814
...od počátku se tato "jedna" církev představuje s velikou rozmanitostí, která pochází jak z různosti Božích darů, tak z různorodosti osob, které tyto dary dostávají. V jednotě Božího lidu se shromažďují rozmanité národy a kultury. Mezi členy církve existuje různost darů, funkcí, podmínek a způsobů života; ... Velké bohatství takové rozmanitosti není na překážku jednotě církve. Přesto však hřích a tíže jeho následků stále ohrožují dar jednoty. .."...horlivě se snažte zachovávat jednotu ve smýšleni spojeni poutem pokoje" (Ef 4,3). 815
Jaká jsou pouta jednoty? Především "láska, neboť ona je svorník dokonalosti" (Kol 3,14). Avšak jednotu církve v čase zajišťují také viditelná pouta společenství: vyznávání jediné víry přijaté od apoštolů; společné slavení bohoslužby, především svátostí; apoštolská posloupnost skrze svátost kněžství, která udržuje bratrskou svornost Boží rodiny. 816
"Jediná Kristova církev..." je ta, kterou ...Spasitel odevzdal Petrovi jako pastýři, jemu a ostatním apoštolům. 817
"v této jedné a jediné Boží církvi už od samého začátku vznikaly určité roztržky, které apoštol ostře kárá. ...V pozdějších stoletích však vznikly rozsáhlejší rozpory a nemalé společnosti se odloučily od plného společenství katolické církve, leckdy ne bez viny lidí z obou stran". K rozštěpením, která zraňují jednotu Kristova Těla (totiž bludařství, odpad a rozkol)252 nedochází bez hříchu lidí: "Kde je hřích, tam je rozrůzněnost, tam jsou schismata, tam jsou bludy, tam jsou spory. Kde však vládne ctnost, tam je jednota, tam je vzájemnost, jež působí, že všichni věřící jsou jedno srdce a jedna duše." (Origenes) 818
Ti, kdo se dnes rodí ve společenstvích vzešlých z takových rozštěpení a dospívají v nich k víře v Krista, "nemohou být viněni z hříchu odloučení a katolická církev k nim přistupuje s bratrskou úctou a láskou... Vírou ve křtu jsou ospravedlněni a přivtěleni ke Kristu, proto jim právem náleží čestné označení křesťanů a synové katolické církve je oprávněně uznávají za své bratry v Pánu". 819
Kromě toho "některé prvky /"zdroje" - podle staršího překladu II. VTK, pozn. IMA/ posvěcení a pravdy"255 "mohou existovat mimo viditelné hranice katolické církve: psané Boží slovo, život milosti, víra, naděje a láska i jiné vnitřní dary Ducha svatého a viditelné prvky".256 Kristův duch používá těchto církví a církevních společenství jako nástrojů spásy, jejichž účinnost pochází z té plnosti milosti a pravdy, kterou Kristus dal katolické církvi. Všechna tato dobra pocházejí od Krista a vedou k němu257 a "vybízejí ke katolické jednotě".

820
Jednotu Kristus udělil své církvi od počátku. Věříme, že "trvá neztratitelně v katolické církvi a doufáme, že bude stále více vzrůstat až do konce věků".259 Kristus vždy dává své církvi dar jednoty, ale církev se za ni musí stále modlit a usilovně ji chránit, posilovat a zdokonalovat... Proto se sám Ježíš v hodině svého utrpení modlil a nepřestává prosit Otce za jednotu svých učedníků: "Ať všichni jsou jedno. ...aby svět uvěřil." (Jan 17, 21) 821
Abychom na tuto výzvu patřičně odpověděli, je nutné: stálé obnovování církve v rostoucí věrnosti svému povolání; takové obnovování je vzpruhou pro hnutí k jednotě;261 obrácení srdce "k čistšímu životu podle evangelia",262 protože právě nevěrnost údů ke Kristovu daru je příčinou rozdělení; společná modlitba; protože "obrácení srdce a svatost života spolu se soukromými i veřejnými modlitbami za jednotu křesťanů je třeba považovat za duši celého ekumenického hnutí a právem je lze nazývat duchovním ekumenismem";263 vzájemné bratrské poznávání; 264 ekumenická výchova věřících a zvláště kněží;265 dialog mezi teology a setkávání křesťanů různých církví a společenství; 266 spolupráce mezi křesťany v různých oblastech služby lidem.267 822
Starost o obnovení jednoty "je záležitostí celé církve... Ale je také třeba si uvědomit, "že tento svatý záměr ..přesahuje lidské síly a schopnosti". Proto skládáme všechnu svou naději "v Kristovu modlitbu za církev, v lásku Otce k nám a v sílu Ducha svatého".


Čtení z dnešního dne: Středa 12. 11. 2025, Středa - Památka sv. Josafata, biskupa a mučedníka

Mdr 6,1-11;

Komentář k Lk 17,11-19: Chci být jako ten desátý, který se vrátil, aby poděkoval! Moje modlitby by měly být víc děkovné než prosebné.

Zdroj: Nedělní liturgie

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)
(12. 11. 2025) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Světový den chudých

Světový den chudých
(10. 11. 2025) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…