Navigace: Tematické texty Č ČasDelší texty Silvestrovské zamyšlení (Podle Romana Guardiniho)

Silvestrovské zamyšlení (Podle Romana Guardiniho)

Žádná chvíle tolik nevyzývá k zamyšlení jako ta, kterou nyní očekáváme. Je to konec a začátek. Konec uplynulého roku, začátek nového. Zvlášť ostře tu proniká do vědomí, co se děje neustále. Musíme se vlastně podivovat způsobu, jakým se tato událost oslavuje. V našem vědomí se silvestrovský večer většinou spojuje s hlasitým veselím a ohňostrojem – tedy s chováním, které nás nijak nepřivádí k vědomí toho, co se tu děje: ukončení starého roku a začátek nového.

Ve veselí na Silvestra původně tkví radost, že jsme dosud zde, že smíme přejít do dalšího roku. Pravá veselost ale má za základ vážnost. Když se zamyslíme nad tímto oslavováním, dostáváme dojem, že je zde přítomno ještě něco jiného, totiž strach. Lidé, kteří v novoročním zmatku překračují hranici času, se bojí. Ale čeho, proč? Asi proto, že nechtějí hledět do očí skutečnému konci. A ani skutečnému začátku. Pravé zakončení by vyžadovalo, aby došlo k nějakému uzavření, k nějakému ohlédnutí se, k účtování před vlastním svědomím a před Bohem. A pravý začátek by mohl být víc než pouhé napětí, kdy už vteřinová ručička přejde přes dvanáctku…

Bylo by to v jakémsi smyslu vyzbrojení se k něčemu novému, příprava na budoucí události, úkoly, radosti i těžkosti.

Nevím, kde ty nalézáš poslední smysl tohoto života. Zda – a to je rozhodující – věříš v Boha nebo ne. V Boha, o němž je řečeno, že je Počátek a Konec, od něhož všechno pochází a k němuž všechno spěje, v Boha, který vše řídí.

(Podle Romana Guardiniho)


Témata: Čas Nový rok strach

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…