Bůh nestojí na ničí straně, nýbrž používá svůj lid, aby zachránil jeho nepřátele. - archív citátů

Navigace: Tematické texty F FarnostDelší texty Současná farní pastorace ztrácí na intenzitě. Co s tím? (Joachim Wanke)

Současná farní pastorace ztrácí na intenzitě. Co s tím? (Joachim Wanke)

Z myšlenek biskupa Joachima Wanke z Erfurtu (bývalá NDR), pronesené na setkání s novináři 6.11. 2008

Události roku 1989 otevřely také církvím nové obzory. Tváří v tvář faktům je ale zřejmé, že současná farní pastorace ztrácí na intenzitě. V příštích létech budeme mít méně kněží, méně katolíků, větší pastorační prostory, mobilita lidí se ještě zvýší a to vše ve společenském klimatu, které se mění směrem k větší pluralitě a k menší schopnosti se na něco trvale vázat.


5 kroků na další cestě:


1. Posilovat činnost těch, kdo se věnují pastoračním úkolům ve svém volném čase.
Církev v Německu bude buď „církví dobrovolně činných v pastoraci“ nebo nebude vůbec. Při vší nezastupitelnosti svěcených služebníků potřebujeme „místní dobrovolníky“, kteří se cítí být povoláni k péči o druhé. Víra, naděje a láska se nerealizují jen tam, kde působí svěcení služebníci. Schopnost a ochota informovat o věcech víry je požadavkem, který se týká všech členů církve.

2. Je potřebné spojovat lidi v „sítích“.
Pro mnoho generací to byly farnosti, které shromažďovaly věřící a posilovaly jejich spojení ve společné víře. Ale může a musí to být všechno? Když je katolíků v populaci méně, zvětšují se prostorové vzdálenosti mezi nimi. Proto se také budou muset nezávisle na územním charakteru farností vytvářet skupiny, ve kterých je žito křesťanské společenství, které bylo dříve možné zakusit téměř jen ve farnostech. A snad to bude pro nekřesťany, kteří se o nás zajímají, snazší včlenit se do takovýchto menších a přehlednějších společenství než do velkých farností.


3. „Zřizovat svítilny“.
Pod tím rozumím domy, místa, události (jako jsou např. naše diecézní poutě) a společenství, které mají duchovní vyzařování a pomáhají lidem ozařovat křesťanskou životní cestu. V této souvislosti bych chtěl s velkou radostí oznámit, že se v erfurtském biskupství usadily dvě nová řeholní společenství: v Buttstadtu Kapucínky - terciářky a ve Schleusingen sestry Marie Ward (CJ). Je to sice „jen“ sedm nových řeholnic v Duryňsku, ale samotnému Ježíši stačí dva nebo tři, kteří se shromažďují v jeho jménu, aby byl on sám mezi nimi.

4. Církevní zařízení a instituce jako místa pastorace.
Řada církevních zařízení, zvláště sociální instituce, sice vznikly v jiných dobách a situacích, ale mají ve svých původních i nově změněných úkolech i dnes velký význam. Tato zařízení (např. naše školky, školy, domovy pro seniory, pečovatelské služby) slouží denně mnoha lidem, z nichž mnozí nejsou křesťany. Je požehnáním, že máme charitu. Církev, která mluví o Bohu, potřebuje také místa, kde se koná „služba mytí nohou“.


5. Pozvedat úroveň „duchovní spodní vody“.
To, co je křesťanské, bude v budoucnosti silněji prezentováno více kvalitativně a méně kvantitativně. V modernitě, která se čím dál víc ztrácí v subjektivismu a libovůli, potřebujeme spiritualitu, která propůjčuje křesťanovi stabilitu a která mu pomáhá k otevřenosti vůči jinému a jiným. Stará samozřejmost dnes nabývá nové evidence: Jen ti, kdo se modlí, obstojí jako křesťané. A pouze církev, pevně zakořeněná v Božím tajemství, bude stále pro lidi zajímavou. Má naděje spočívá v tom, že tomu tak je.


(Převzato ze stránek www.zenit.org, přeložil A. Opatrný)


Témata: Farnost

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 62,1-5 ; Žalm 96; 1 Kor 12,4-11
Jan 2,1-11

Svatba – vysněná událost i obávaný krok. Okamžik, který proměňuje lidský život, protože člověk vstupuje do závazku. Nese mnoho jistot, je životodárný, ale přináší také nemalé starosti. Je radostí, startem nové fáze vlastního života. Svatba předpokládá rodinu, vztah, osobní a intimní společenství. A právě do těchto souvislostí vložil Ježíš podle svatého Jana začátek svého vystoupení. Jako by chtěl ukázat, že jako svatba spojuje a zavazuje, tak příchod Syna člověka dává možnost vstoupit na novou cestu. Něco zcela nového, závazného, ale především životodárného právě tady začíná.

Zdroj: Nedělní liturgie

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí
(16. 1. 2022) Vždy 3. neděle liturgického mezidobí je v církvi věnována „slavení a šíření Božího slova a úvaze nad ním“.

Uvedení do neděle 16.1. 2 nvlm C

Uvedení do neděle 16.1. 2 nvlm C
(15. 1. 2022) Došlo víno, i když jsme ho tak poctivě chystali. Udělal jsem něco špatně? Něco jsem zanedbal? Proč tento vztah, dílo,…

Týden modliteb za jednotu křesťanů - smíření křesťanů přesahuje lidské síly...

(14. 1. 2022) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem…

Etty Hillesum - výročí narození (15. 1. 1914)

(13. 1. 2022) Už uplynulo více než 100 let od narození Ester "Etty" Hillesum. Etty se narodila 15. ledna v roce 1914 v…

Online formační setkání pro kostelníky

Online formační setkání pro kostelníky
(11. 1. 2022) Ve čtvrtek 27. ledna 2022 ve 20:00 se uskuteční on-line on-line formační setkání pro kostelníky a pro všechny, kdo…

Ludvík Armbruster - poutavý dokument k poslechu

(10. 1. 2022) Chybí nám japonská zdvořilost. Naučili jsme se lhát, řekl před smrtí jezuita Armbruster v pořadu Příběhy 20.…

Marie Elekta od Ježíše (1605–1663), svátek 11.1.

(10. 1. 2022) V roce 1656 se konečně přes různé překážky podařilo realizovat založení pražského Karmelu. Zakladatelkou byla matka…

Svátek Křtu Páně

(7. 1. 2022) V neděli po slavnosti Zjevení Páně (6.1.) se slaví svátek Křtu Páně.

Zjevení Páně (6.1.), K+M+B+

(2. 1. 2022) Slavnost Zjevení Páně (epifanie) připomíná zjevení Boží slávy mezi lidmi. Čtení při mši svaté tento den mluví o zjevení…