Navigace: Tematické texty K KrizeDelší texty Život začíná ve čtyřiceti, aneb krize středního věku

Život začíná ve čtyřiceti, aneb krize středního věku

Dříve se místo výrazu „krize středního věku“ užíval výraz „krize ve čtyřiceti“. K této krizi dochází mezi pětatřicátým a pětapadesátým rokem a nejsilnější bývá obvykle (ale ne vždycky) mezi čtyřiceti a padesáti lety. ne náhodou se říká: „Život začíná ve čtyřiceti.“

Proč ve čtyřiceti? Číslovka čtyřicet je symbolická. Znamená zkoušku a zároveň nový začátek. v Bibli se často objevuje na počátku nové kapitoly dějin spásy. Noe strávil v arše během potopy čtyřicet dní (Gn 7,4). Eliáš šel čtyřicet dní a čtyřicet nocí, než dorazil na horu Choreb a zahájil své veřejné působení. Když Mojžíš uprchl do Midjanské pouště, odkud ho pak povolal Bůh, bylo mu čtyřicet let. Po čtyřicet dní se Goliáš předváděl před izraelity a provokoval Davida. Izraelité bloudili pouští čtyřicet let. Izákovi bylo čtyřicet, když se oženil s Rebekou. Číslo čtyřicet má významné místo nejen ve starém, ale i v novém zákoně. než Ježíš zahájil své veřejné působení, postil se čtyřicet dní na poušti a byl tam pokoušen od ďábla. Čtyřicet dní trvá i náš liturgický půst před velikonočními svátky. Čtyřicítka vždy znamená čas zkoušky a začátek něčeho nového. Zkouškou a pokušením je třeba projít, protože jsou předzvěstí nového povolání.

Zažili to i učedníci na cestě do Emauz. Prošli těžkou zkouškou a na jejím konci poznali při lámání chleba Ježíše, o němž byli přesvědčeni, že zemřel. Teprve pak se mohli vrátit do Jeruzaléma a zahájit své nové poslání. „Ještě tu hodinu se vydali na cestu a vrátili se do Jeruzaléma“ (lk 24,33).
 
Ve věku kolem čtyřiceti let má člověk začít realizovat své bytostné já (Jung). dostali jsme se na vrchol, vidíme na všechny strany, ale moc pohodlné místo to není. Pod námi je svah, který jsme zdárně zdolali, avšak při výstupu jsme si o sobě vytvořili značně idealizovanou představu. Z druhé strany hory zní volání vybízející nás k sestupu do vlastního nitra. své kamenné srdce máme vyměnit za srdce z masa. Právě tím se cesta do hlubin srdce završuje.


Se svolením zpracováno podle knihy:
André Daigneault – Krize jako šance
kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství
www.kna.cz, www.ikarmel.cz
Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Úterý 2. 9. 2025, Úterý 22. týdne v mezidobí

1 Sol 5,1-6.9-11;

Komentář k Lk 4,31-37: Pověst, která se o Ježíšovi roznesla, vycházela z jeho mocných činů. Tichá láska, kterou mu máme dát my, vyvěrá z Ducha svatého, kterého jsme přijali.

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

sv. Řehoř Veliký (svátek 3.9.)

sv. Řehoř Veliký (svátek 3.9.)
(2. 9. 2025) Jeden z nejvýznamnějších papežů historie. Provedl církev a společnost dějinným přelomem mezi starověkem a…

Srozumitelně o synodalitě (kniha měsíce)

Srozumitelně o synodalitě (kniha měsíce)
(1. 9. 2025) Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou.

Den modliteb za péči o stvoření 1. září

Den modliteb za péči o stvoření 1. září
(30. 8. 2025) 1. 9. je příležitostí uvědomit si znovu své povolání spravovat svět a starat se o něj. Iniciativa Žít Laudato si´&…

Střední umělecká škola varhanářská

(29. 8. 2025) Hledáme zájemce, kteří by chtěli (i v budoucnu) studovat varhanářství (stavba, oprava, restaurátorství varhan).

Přímluvy dle aktuálního dění pro 22. neděli v mezidobí, cyklus C / 31.8. 2025

(29. 8. 2025) Veliká je moc Pána, je slaven pokornými lidmi. Společně s celou církví svěřme Bohu naše modlitby:

Umučení svatého Jana Křtitele (29.8.)

Umučení svatého Jana Křtitele (29.8.)
(28. 8. 2025) O umučení Předchůdce Páně podává zprávu evangelium Matoušovo (14,3-12) a Markovo (6, 17-29).

Sv. Augustin (svátek 28.8.)

Sv. Augustin (svátek 28.8.)
(27. 8. 2025) Narodil se roku 354 v Tagaste v Numidii (dnešní Souk Ahras v severovýchodním Alžírsku). Vynikal neobyčejným nadáním a…