Navigace: Tematické texty K KrizeDelší texty Život začíná ve čtyřiceti, aneb krize středního věku

Život začíná ve čtyřiceti, aneb krize středního věku

Dříve se místo výrazu „krize středního věku“ užíval výraz „krize ve čtyřiceti“. K této krizi dochází mezi pětatřicátým a pětapadesátým rokem a nejsilnější bývá obvykle (ale ne vždycky) mezi čtyřiceti a padesáti lety. ne náhodou se říká: „Život začíná ve čtyřiceti.“

Proč ve čtyřiceti? Číslovka čtyřicet je symbolická. Znamená zkoušku a zároveň nový začátek. v Bibli se často objevuje na počátku nové kapitoly dějin spásy. Noe strávil v arše během potopy čtyřicet dní (Gn 7,4). Eliáš šel čtyřicet dní a čtyřicet nocí, než dorazil na horu Choreb a zahájil své veřejné působení. Když Mojžíš uprchl do Midjanské pouště, odkud ho pak povolal Bůh, bylo mu čtyřicet let. Po čtyřicet dní se Goliáš předváděl před izraelity a provokoval Davida. Izraelité bloudili pouští čtyřicet let. Izákovi bylo čtyřicet, když se oženil s Rebekou. Číslo čtyřicet má významné místo nejen ve starém, ale i v novém zákoně. než Ježíš zahájil své veřejné působení, postil se čtyřicet dní na poušti a byl tam pokoušen od ďábla. Čtyřicet dní trvá i náš liturgický půst před velikonočními svátky. Čtyřicítka vždy znamená čas zkoušky a začátek něčeho nového. Zkouškou a pokušením je třeba projít, protože jsou předzvěstí nového povolání.

Zažili to i učedníci na cestě do Emauz. Prošli těžkou zkouškou a na jejím konci poznali při lámání chleba Ježíše, o němž byli přesvědčeni, že zemřel. Teprve pak se mohli vrátit do Jeruzaléma a zahájit své nové poslání. „Ještě tu hodinu se vydali na cestu a vrátili se do Jeruzaléma“ (lk 24,33).
 
Ve věku kolem čtyřiceti let má člověk začít realizovat své bytostné já (Jung). dostali jsme se na vrchol, vidíme na všechny strany, ale moc pohodlné místo to není. Pod námi je svah, který jsme zdárně zdolali, avšak při výstupu jsme si o sobě vytvořili značně idealizovanou představu. Z druhé strany hory zní volání vybízející nás k sestupu do vlastního nitra. své kamenné srdce máme vyměnit za srdce z masa. Právě tím se cesta do hlubin srdce završuje.


Se svolením zpracováno podle knihy:
André Daigneault – Krize jako šance
kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství
www.kna.cz, www.ikarmel.cz
Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Středa 9. 7. 2025

Gn 41,55-57; 42,5-7a.17-24a;

Komentář k Mt 10,1-7: Jít ke „ztraceným“ – tedy k nejpotřebnějším. Nemáme strach vyjít tam, kde je to nebezpečné pro naše sebevědomí? Nebojíme se, že odmítnutím bude otřesena naše pověst?

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy dle aktuálního dění pro 14. neděli v mezidobí, cyklus C / 6.7.2025

(4. 7. 2025) Ježíš poslal své učedníky hlásat evangelium a zvěstovat Boží pokoj. V síle tohoto poslání se obraťme k Bohu…

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)
(4. 7. 2025) svátek 5.7.

Průvodce synodalitou - Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím

Průvodce synodalitou - Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím
(3. 7. 2025) Nová česká kniha o synodalitě: praktický průvodce pro dnešní církev,

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

Svatý Prokop (svátek 4.7.)
(3. 7. 2025) (* Chotouň asi 970  + Sázava 25.3.1053)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2025) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění / Slavnost sv. Petra a Pavla, cyklus C / neděle 29. 6. 2025

(27. 6. 2025) Když byl apoštol Petr uvězněn, aby byl popraven, církevní obec se za něho naléhavě modlila k Bohu. Obraťme se…

Petr a Pavel (svátek 29.6.)

Petr a Pavel (svátek 29.6.)
(27. 6. 2025) Petr a Pavel / dva sloupy církve / rybář a učenec / skála a učitel pohanů / oba ukazují svou lásku ke Kristu svým…