papež František | Sekce: Kázání

Postní doba (cyklus C)
2. neděle postní - C / Angelus - papež František (Kristovo Proměnění ukazuje křesťanskou perspektivu utrpení)

Tuto druhou neděli postní nás liturgie nechává rozjímat o události Proměnění, ve které Ježíš umožňuje Petrovi, Jakubovi a Janovi předjímat slávu Vzkříšení, průnikem nebe na zem. Evangelista Lukáš (srov. 9, 28-36) nám ukazuje Ježíše proměněného na hoře, která je místem světla a podmanivým symbolem jedinečné zkušenosti vyhrazené třem učedníkům. Ti vystupují s Mistrem na horu, sledují jej, jak se hrouží do modlitby, a najednou spatří, že „se mu změnil výraz tváře“ (v. 29). Byli zvyklí vídat denně prosté vzezření jeho lidství, ale při pohledu na novou zář, prostupující i celou Jeho postavu, užasli. A vedle Ježíše se ukázali Mojžíš a Eliáš, kteří s Ním mluvili o Jeho nadcházejícím „exodu“, kterým je Pascha Jeho smrti a vzkříšení. Je to předzvěst Paschy. Tehdy Petr zvolal: »Mistře, je dobře, že jsme tady« (v.33). Přál si, aby ta chvíle nikdy neskončila!

Proměnění nastává v určité etapě Kristova poslání, tedy po té, co svěřil učedníkům, že »bude muset mnoho trpět, [...] bude zabit a třetího dne bude vzkříšen« (v. 22). Ježíš ví, že tuto skutečnost nepřijmou – skutečnost Jeho ukřižování a smrti – a chce je proto připravit, aby unesli skandál umučení a smrti ukřižováním a věděli, že to je cesta, po níž nebeský Otec vede svého Syna do slávy vzkříšením z mrtvých. A bude to také cesta učedníků. Nikdo nedojde života věčného jinak než následováním Ježíše, nesením vlastního kříže v pozemském životě. Každý z nás má svůj kříž. Pán nám ukazuje, že koncem této cesty nesení vlastního kříže, je Vzkříšení.

Kristovo Proměnění nám tedy ukazuje křesťanskou perspektivu utrpení. Není to žádný  masochismus. Utrpení je nezbytný, ale prozatímní přechod. Cíl, ke kterému jsme povoláni, září jako proměněná Kristova tvář. Spása, blaženost, světlo a Boží láska je bez omezení v Kristu. Ježíš, který takto ukázal svoji slávu, nás ujišťuje, že kříž, zkoušky a těžkosti, s nimiž se potýkáme - vyřeší a zdolá Pascha. Proto v postní době také my vystupme na horu s Ježíšem! Jak? Modlitbou. Stoupejme na horu modlitbou, ztišením, modlitbou srdce, modlitbou neustále hledající Pána. Zdržujme se v usebrání, každý den trošku, s vnitřním pohledem upřeným na Jeho tvář, a dovolme Jeho světlu, aby nás proniklo a rozzářilo náš život.

Evangelista Lukáš totiž zdůrazňuje, že Ježíš byl proměněn, »když se modlil« (v. 29). Hroužil se do důvěrného rozhovoru s Otcem, při čemž zněl také Zákon a Proroci – Mojžíš a Eliáš – a zatímco cele lnul k Otcově spásonosné vůli, zahrnující kříž, byl proniknut Boží slávou, která vyzařovala i navenek. A tak tomu je, bratři a sestry, modlitba v Kristu a v Duchu svatém proměňuje člověka zevnitř a může osvěcovat druhé a okolní svět. Vždyť jsme se mnohokrát setkali s lidmi, kteří svítí, z očí se jim line světlo a jejich pohled září! To proto že se modlí. Modlitba působí, že záříme světlem Ducha svatého.

S radostí pokračujme v postní době. Dejme prostor modlitbě a Božímu Slovu, které nám v hojnosti nabízí liturgie těchto dnů. Panna Maria ať nás naučí zůstávat s Ježíšem, i když ho nechápeme a nerozumíme mu, neboť jedině zůstaneme-li s Ním, uvidíme Jeho slávu.

 

Se svolením převzato
webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

Související texty k tématu:

Proměnění Páně na hoře (Tábor)

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…