Nedomnívejte se,  že mimo Krista pro vás existuje nějaká jiná pravá hodnota. - archív citátů

Šabaka Petr | Sekce: Kázání

Advent (cyklus C)
03. neděle adventní C / Petr Šabaka - Hlásání radosti

 

Hlásání radosti

Promluva 3. neděle adventní C

 

Jeden z neomylných Murphyho zákonů o církvi tvrdí: „Máte-li doma maso v troubě, stoprocentně bude kázání dlouhé a ohlášky nekonečné.“ Pokusím se proto být věcný a stručný, protože k výše zmiňovanému zákonu se pojí ještě jiný, aktuálnější: „Kostelní lavice jsou většinou konstruovány tak, aby v nich nešlo pohodlně ani sedět ani klečet.“

„S veselím budete čerpat vodu z pramenů spásy“ (Iz 12,3).

V období nedávném za mnou přišli postupně dva žáci. Oba se mnou chtěli hovořit o škole. Jeden říkal, že bojuje s matematikou. Není schopen se dokopat k učení. Ví, že by měl a chtěl denně vypočítat pár příkladů, ale nebaví ho to a asi nikdy nebude. Druhý žák zápasí pro změnu s chemií. Protože mu však skutečně jde o dobrou známku, uzpůsobil si podmínky pro učení: klid, samotu a dostatek času. Pomohla mu v začátku i drobná zdravotní indispozice. Nepromarnil ji, stala se pro něj příležitostí, odrazovým můstkem. Začal, vytrval a po čase mi řekl: „Když jsem tu látku trochu pochopil a byl si v ní jistý, tak mne chemie začíná i bavit.“

„Vážit vodu“, vytahovat okov, vědro plné vody není vůbec snadné. Na počátku je žízeň, a čím je větší, tím roste odhodlání pro námahu. Lenost nepatří k vážení vody ani ke studiu. Vážit vodu nepřináší jen úmor a dřinu, ale i rostoucí naději na uhašení žízně. Dost možná je pouze na nás, na co upřeme pozornost, zda na lopotu vážení vody, nebo na stupňující se radost blížícího se občerstvujícího doušku vody z hlubiny země. Volme stále znovu námahu vedoucí k radosti z osvěžení, posilnění, uhašení žízně.

U každé studny na nás může čekat sám Ježíš a prosit nás o navážení vody, podobně jako tomu bylo Jákobovi studny v Samařsku (Jan 4,7): „Dej mi napít!“ Pokud svolíme a začneme se namáhat, role se obrátí a my budeme s touhou žadonit: „Pane, dej mi té vody, abych už nežíznila a nemusela už sem chodit pro vodu“ (Jan 4,15). A Ježíš neukojí žízeň pouze našeho života, ale i druhých v našem okolí: „Voda, kterou mu dám, stane se v něm pramenem, vyvěrajícím k životu věčnému“ (Jan 4,14). Důsledek setkání s Ježíšem, ochoty vážit vodu žíznivému, je hlásání radosti, nebo radost hlásání.

A jsme u konce, tedy skoro v závěru mé dnešní promluvy. Zbývá doplnit ještě jeden podnětný Murphyho zákon, tzv. Fidelův paradox: Čím méně podnětného obsahu, tím delší kázání. Vysvětlivka dr. Šamana, ředitele Společnosti pro rozvoj alternativní medicíny: Někteří kazatelé se zřejmě inspirují postupy známými z homeopatie: mnohonásobným ředěním Božího slova, kdy se jeho účinná přítomnost v promluvě blíží fakticky nule, docílí u přítomných věřících tzv. „placebo“ efektu. Důkazem je jejich více či méně hromadné zvolání: „Děkujeme za slovo Boží.“

A nezapomeňte na slova 2. žalmu: „Ten, jenž trůní v nebesích, se směje“ (Žl 2,4). Děkuji za pozornost.

 

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Sir 35,15b-17.20-22a (řec. 12-14.16-18); Žalm Žl 34,2-3.17-18.19+23; 2 Tim 4,6-8.16-18
Lk 18,9-14

Modlitba není jen otázkou správně zvolené formulace. Jde o postoj člověka vůči Bohu. Modlit se mohou všichni lidé, zbožní stejně jako velcí hříšníci. Ale modlitba vyžaduje otevřít své srdce před Bohem a současně být pravdivým k sobě. Právě pokrytectví, namyšlenost, pohrdání jinými, obyčejnými, hříšnými lidmi, „zavírají“ nebe. Otevřít své nitro před Bohem znamená, odhalit celý svůj svět smýšlení a pohledů na sebe i na svět. Samospravedlnost před Bohem nikdy neobstojí. Naopak pravdivost je řečí Boha. Nejde tu samozřejmě o falešnou pokoru, která je vždy komická a k dialogu s Bohem nemůže patřit. Znamením hluboké modlitby bývá radost, nikoli však ze sebe, ale z Boha!

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy dle aktuálního dění: 30. neděle v mezidobí, cyklus C / 26. 10. 2025

(24. 10. 2025) Pokorně prosící celník dosáhl vyslyšení své modlitby[1]. S pokorou a upřímností předstupme před Boha i my a…

Boxer ve Vatikánu - skutečný příběh

Boxer ve Vatikánu - skutečný příběh
(24. 10. 2025) monsignora O Flaherty (* 28. února 1898 +  30. října 1963), který za války zachránil tisíce lidí. Příběh má…

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.
(22. 10. 2025) Antonín Maria Klaret se narodil roku 1807 do velmi neklidného Španělska. Za svou aktivitu musel do vyhnanství. Jako na…

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)
(20. 10. 2025) Poslední císař rakouský, král český a uherský. Světlo ke všem důležitým rozhodnutím hledal v modlitbě... 

Přímluvy dle aktuálního dění: 29. neděle v mezidobí, cyklus C / 19. 10. 2025

(17. 10. 2025) Pozvedněme své ruce a jako Mojžíš volejme k Bohu za ty, kteří to nejvíce potřebují:

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)
(17. 10. 2025) V období výjimečného stavu dodával polský kněz Jerzy Popiełuszko svým krajanům sílu a naději. Na jeho mše se sjížděli…

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...
(14. 10. 2025) Opravdová svatost s sebou nese radost.