Šabaka Petr | Sekce: Kázání

Advent (cyklus C)
03. neděle adventní C / Petr Šabaka - Hlásání radosti

 

Hlásání radosti

Promluva 3. neděle adventní C

 

Jeden z neomylných Murphyho zákonů o církvi tvrdí: „Máte-li doma maso v troubě, stoprocentně bude kázání dlouhé a ohlášky nekonečné.“ Pokusím se proto být věcný a stručný, protože k výše zmiňovanému zákonu se pojí ještě jiný, aktuálnější: „Kostelní lavice jsou většinou konstruovány tak, aby v nich nešlo pohodlně ani sedět ani klečet.“

„S veselím budete čerpat vodu z pramenů spásy“ (Iz 12,3).

V období nedávném za mnou přišli postupně dva žáci. Oba se mnou chtěli hovořit o škole. Jeden říkal, že bojuje s matematikou. Není schopen se dokopat k učení. Ví, že by měl a chtěl denně vypočítat pár příkladů, ale nebaví ho to a asi nikdy nebude. Druhý žák zápasí pro změnu s chemií. Protože mu však skutečně jde o dobrou známku, uzpůsobil si podmínky pro učení: klid, samotu a dostatek času. Pomohla mu v začátku i drobná zdravotní indispozice. Nepromarnil ji, stala se pro něj příležitostí, odrazovým můstkem. Začal, vytrval a po čase mi řekl: „Když jsem tu látku trochu pochopil a byl si v ní jistý, tak mne chemie začíná i bavit.“

„Vážit vodu“, vytahovat okov, vědro plné vody není vůbec snadné. Na počátku je žízeň, a čím je větší, tím roste odhodlání pro námahu. Lenost nepatří k vážení vody ani ke studiu. Vážit vodu nepřináší jen úmor a dřinu, ale i rostoucí naději na uhašení žízně. Dost možná je pouze na nás, na co upřeme pozornost, zda na lopotu vážení vody, nebo na stupňující se radost blížícího se občerstvujícího doušku vody z hlubiny země. Volme stále znovu námahu vedoucí k radosti z osvěžení, posilnění, uhašení žízně.

U každé studny na nás může čekat sám Ježíš a prosit nás o navážení vody, podobně jako tomu bylo Jákobovi studny v Samařsku (Jan 4,7): „Dej mi napít!“ Pokud svolíme a začneme se namáhat, role se obrátí a my budeme s touhou žadonit: „Pane, dej mi té vody, abych už nežíznila a nemusela už sem chodit pro vodu“ (Jan 4,15). A Ježíš neukojí žízeň pouze našeho života, ale i druhých v našem okolí: „Voda, kterou mu dám, stane se v něm pramenem, vyvěrajícím k životu věčnému“ (Jan 4,14). Důsledek setkání s Ježíšem, ochoty vážit vodu žíznivému, je hlásání radosti, nebo radost hlásání.

A jsme u konce, tedy skoro v závěru mé dnešní promluvy. Zbývá doplnit ještě jeden podnětný Murphyho zákon, tzv. Fidelův paradox: Čím méně podnětného obsahu, tím delší kázání. Vysvětlivka dr. Šamana, ředitele Společnosti pro rozvoj alternativní medicíny: Někteří kazatelé se zřejmě inspirují postupy známými z homeopatie: mnohonásobným ředěním Božího slova, kdy se jeho účinná přítomnost v promluvě blíží fakticky nule, docílí u přítomných věřících tzv. „placebo“ efektu. Důkazem je jejich více či méně hromadné zvolání: „Děkujeme za slovo Boží.“

A nezapomeňte na slova 2. žalmu: „Ten, jenž trůní v nebesích, se směje“ (Žl 2,4). Děkuji za pozornost.

 

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…