Sekce: Knihovna

Giacomo Canobbio

4. Nauka o stvoření

z knihy Znovuobjevení Ducha Svatého

Nejmladší a zřejmě nejméně zralou oblastí reflexe o Duchu tvoří nauka o stvoření. Až donedávna bylo působení Ducha Božího viděno převážně ve vztahu k člověku a Duch byl tedy chápán jako oživující a zdokonalující princip. Tím se nepopírala stvořitelská funkce Ducha, ale uvažovalo se o ní především jako o ‘znovustvořitelské’. ‘Omezenost’ perspektivy se rodila ze soteorologické obavy a odrážela polemiku mezi katolíky a protestanty ohledně procesu ospravedlnění. V posledních letech se zjistilo, že zmíněná perspektiva zapomínala na prvotní vztah Ducha a stvoření, jak jej představuje Starý zákon. V tomto smyslu se má nyní za to, že je třeba rozvinout "pneumatologii prvního článku Kréda" a překonat tak dosud rozvíjenou "pneumatologii třetího článku". Když zkoumáme starozákonní texty, můžeme totiž konstatovat, že Duch působí již ve stvoření jako Boží dech a je původem každého hnutí a životem každého života. V důsledku toho vše, co Duch uskutečňuje ve věřících a v církvi, je naplněním jeho díla stvoření. Vycházeje z tohoto přesvědčení, rozvíjí Wolfahrt Pannenberg svůj pokus spojit pojetí Ducha s pojetím pole, rozvinutým moderní fyzikou, na základě starověkých stoických pojetí: všechna pole napětí, jež dávají vznik silám (a tělům), by byla zúžitelná na jediné, široké pole síly. Z teologického hlediska by mohlo být ztotožněno s Duchem, který by se proto jevil jako podmínka možnosti vztahu mezi Bohem a jeho stvořením, nakolik on (ono) propůjčuje světu prostorově časovou strukturu a tím i samostatnou konzistenci realitě světa, ale zároveň ukazuje i na božský původ a eschatologické určení stvoření54.

Že je Duch přítomen ve stvoření, je prý vidět i z tendence ke sjednocení55. Do tohoto proudu zapadá i Jürgen Moltmann, podle kterého je Duch stvořitel dynamikou vesmíru a silou, která vytváří společenství v síti vztahů mezi živými tvory56. Tak je možné mluvit o společenství tvorů a poznávat působení Ducha, který dává život, tam, kde tvorové směřují k socializaci.

Tato perspektiva nalezla širokou odezvu na 7. shromáždění Ekumenické rady církví (v Canbeře 1991), jež měla téma "Přijď, Duchu svatý, obnov celé stvoření". Téma Ducha svatého se tam úzce pojilo s tématem ekologickým a bylo takřka úplně odděleno od kristologie: v úvodní relaci presbyteriánské teoložky Chung Hyun Kyungové vystupuje převážně jako síla, která se zmocňuje osob a činí je schopnými překračovat své vrozené schopnosti57.

Vůči způsobu, jakým se pojednávalo o Duchu během shromáždění se vznesla kritika pravoslavných, která se dovolávala nevyhnutelného spojení mezi pneumatologií a kristologií: pouze ono umožňuje odlišit Ducha a rozlišovat duchy.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Témata: Duch svatý

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 66,10-14c; Žalm Žl 66,1-3a.4-5.6-7a.16+20; Gal 6,14-18
Lk 10,1-12.17-20

Ježíš nedává učedníkům seznam věcí, které si mají zabalit s sebou, když jdou na misii. Co jsou ty zásadní skutečnosti, které misionáři potřebují pro svoji práci? Nezamluvit svůj úkol (pozdravovat se s kdekým), nést pokoj a nikoli prokletí, být pokorní a nevybíraví nejen v jídle, ale i v tom, kdo nám přišel do cesty. Úkolem je přinést Boží království, nikoli poučky, úkoly či strach z Boha. A přestože byli učedníci nezkušení, přineslo jejich počínání ovoce. Možná právě toto je zásadní: Tak často se bojíme mluvit o své víře! Když se ale s pokorou a odevzdaností pustíme do díla, zjistíme, že jde o Bohem požehnanou a skvělou zkušenost, a to i přes nástrahy Zla.

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy dle aktuálního dění pro 14. neděli v mezidobí, cyklus C / 6.7.2025

(4. 7. 2025) Ježíš poslal své učedníky hlásat evangelium a zvěstovat Boží pokoj. V síle tohoto poslání se obraťme k Bohu…

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)
(4. 7. 2025) svátek 5.7.

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou

(3. 7. 2025) Vydavatelství Nové mesto přináší publikaci Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou, která…

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

Svatý Prokop (svátek 4.7.)
(3. 7. 2025) (* Chotouň asi 970  + Sázava 25.3.1053)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2025) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění / Slavnost sv. Petra a Pavla, cyklus C / neděle 29. 6. 2025

(27. 6. 2025) Když byl apoštol Petr uvězněn, aby byl popraven, církevní obec se za něho naléhavě modlila k Bohu. Obraťme se…

Petr a Pavel (svátek 29.6.)

Petr a Pavel (svátek 29.6.)
(27. 6. 2025) Petr a Pavel / dva sloupy církve / rybář a učenec / skála a učitel pohanů / oba ukazují svou lásku ke Kristu svým…