Sekce: Knihovna

Giacomo Canobbio

4. Nauka o stvoření

z knihy Znovuobjevení Ducha Svatého

Nejmladší a zřejmě nejméně zralou oblastí reflexe o Duchu tvoří nauka o stvoření. Až donedávna bylo působení Ducha Božího viděno převážně ve vztahu k člověku a Duch byl tedy chápán jako oživující a zdokonalující princip. Tím se nepopírala stvořitelská funkce Ducha, ale uvažovalo se o ní především jako o ‘znovustvořitelské’. ‘Omezenost’ perspektivy se rodila ze soteorologické obavy a odrážela polemiku mezi katolíky a protestanty ohledně procesu ospravedlnění. V posledních letech se zjistilo, že zmíněná perspektiva zapomínala na prvotní vztah Ducha a stvoření, jak jej představuje Starý zákon. V tomto smyslu se má nyní za to, že je třeba rozvinout "pneumatologii prvního článku Kréda" a překonat tak dosud rozvíjenou "pneumatologii třetího článku". Když zkoumáme starozákonní texty, můžeme totiž konstatovat, že Duch působí již ve stvoření jako Boží dech a je původem každého hnutí a životem každého života. V důsledku toho vše, co Duch uskutečňuje ve věřících a v církvi, je naplněním jeho díla stvoření. Vycházeje z tohoto přesvědčení, rozvíjí Wolfahrt Pannenberg svůj pokus spojit pojetí Ducha s pojetím pole, rozvinutým moderní fyzikou, na základě starověkých stoických pojetí: všechna pole napětí, jež dávají vznik silám (a tělům), by byla zúžitelná na jediné, široké pole síly. Z teologického hlediska by mohlo být ztotožněno s Duchem, který by se proto jevil jako podmínka možnosti vztahu mezi Bohem a jeho stvořením, nakolik on (ono) propůjčuje světu prostorově časovou strukturu a tím i samostatnou konzistenci realitě světa, ale zároveň ukazuje i na božský původ a eschatologické určení stvoření54.

Že je Duch přítomen ve stvoření, je prý vidět i z tendence ke sjednocení55. Do tohoto proudu zapadá i Jürgen Moltmann, podle kterého je Duch stvořitel dynamikou vesmíru a silou, která vytváří společenství v síti vztahů mezi živými tvory56. Tak je možné mluvit o společenství tvorů a poznávat působení Ducha, který dává život, tam, kde tvorové směřují k socializaci.

Tato perspektiva nalezla širokou odezvu na 7. shromáždění Ekumenické rady církví (v Canbeře 1991), jež měla téma "Přijď, Duchu svatý, obnov celé stvoření". Téma Ducha svatého se tam úzce pojilo s tématem ekologickým a bylo takřka úplně odděleno od kristologie: v úvodní relaci presbyteriánské teoložky Chung Hyun Kyungové vystupuje převážně jako síla, která se zmocňuje osob a činí je schopnými překračovat své vrozené schopnosti57.

Vůči způsobu, jakým se pojednávalo o Duchu během shromáždění se vznesla kritika pravoslavných, která se dovolávala nevyhnutelného spojení mezi pneumatologií a kristologií: pouze ono umožňuje odlišit Ducha a rozlišovat duchy.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Témata: Duch svatý

Čtení z dnešního dne: Úterý 25. 11. 2025, Úterý 34. týdne v mezidobí

Dan 2,31-45;

Komentář k Dan 2,31-45: Čtyři říše, různá impéria, se zde snaží rozdrtit Židy. Příslib pro budoucnost: církev také vše překoná a ustojí! Podobně jako naši starší bratři ve víře.

Zdroj: Nedělní liturgie

Advent

Advent
(30. 11. 2025) Základní informace, texty na nástěnky, adventní věnec, Advent pro děti....

Kdy začíná advent?

Kdy začíná advent?
(21. 11. 2025) Datum 1. adventní neděle...

C. S. Lewis

C. S. Lewis
(21. 11. 2025) ateista, konvertita, apologeta a ´tvůrce Narnie´ († 22. 11. 1963)

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění na Krista Krále 23.11.20025 (upravená verze v sobotu 22.11. 10:00)

(20. 11. 2025) V Kristu bylo všechno stvořeno a skrze něho Bůh se sebou usmířil všechno tvorstvo.[1] Proto mu svěřme své…

Texty na nástěnky - vyšlo další vydání předtištěných textů pro období Advent 2025 – listopad 2026

Texty na nástěnky - vyšlo další vydání předtištěných textů pro období Advent 2025 – listopad 2026
(20. 11. 2025) Texty si lze nechávaz zasílat poštou (jednou ročně), anebo si je stáhnout z internetu. 

Slavnost Ježíše Krista Krále

(16. 11. 2025) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém…