Maria bojuje po našem boku a podporuje křesťany v zápasu proti silám zla. - archív citátů

Sekce: Knihovna

Michael Slavík

4 Odpovědi na stanovené hypotézy

z knihy Manželství - od snů k realitě

4.6 Odpovědi na stanovené hypotézy


Pokusili jsme se zčásti osvětlit různé přístupy k manželství, a to jak objektivní ze Zjevení a církevního zákona, ale i subjektivní u jednotlivých lidí. Je evidentní, že katolická církev si vysoce cení hodnoty manželství a chrání ji tím, že velmi dbá na regulérnost manželského souhlasu, jenž je konstituujícím prvkem manželství. Protože katolická církev nezná možnost rozvodu a opětovného sňatku, rozvinula v teorii i praxi zkoumání platnosti tohoto manželského souhlasu, aby manželská nerozlučitelnost se nestala nespravedlností vůči nevinným, kteří by se stali obětí neznalosti, omylu či špatného úmyslu druhých, nebo sebe samých, když při zachování vnější formy konsensu pochybil její obsah. Dosavadní úvahy o představách byly v podstatě také úvahami o chybách, které účinkují v okamžiku předávání manželského souhlasu.

Církev, která vždy dbala, aby manželství nebylo podle Pánových slov rozlučováno, ve své praxi ovšem reagovala i na pastorální situace, které pak byly zpracovány do podoby zákonné normy.

Pastorační problém rozpadu manželství u konvertitů řeší už sv. Pavel[163]ve prospěch víry, a to ovšem jakýmsi průlomem do absolutnosti nerozlučitelnosti manželství; z toho se pak postupně vyvinulo prostřednictvím teologické reflexe pojetí manželství svátostného a přirozeného. Svátostné manželství, tedy jen mezi křesťany uskutečňované manželství, je manželstvím podle Kristova vzoru i vůle, a tím nerozlučitelné.

Přesto se později v právní praxi církve vyskytuje i další průlom do nerozlučitelnosti, (jako by zde nebyla právně relevantní jen okamžitá událost konsensu, nýbrž se připouští jakási postupná dynamika dění), když se od středověku praktikuje dovolení osvobodit od manželství ty křesťany, kteří ještě spolu po sňatku nesouložili. Ač se tedy jedná o manželství svátostné, protože bylo uzavřeno mezi křesťany, je rozlučováno a považováno za rozlučitelné.

Další vývoj je zachycen v praxi tzv. Privilegia Petrina, které nabírá dynamiku až v tomto století, i když ani v současném v CIC uvedeno není. Ale současný CIC ukazuje, zejména ve srovnání se svým předchůdcem CIC 1917, určité směry, kterými se ubírá a dále vyvíjí kanonická matrimoniologie. Kán. 1095 bohatě rozvíjí právem respektovanou neschopnost k uzavření manželství u kontrahentů, zatímco někdejší právní předpis ošetřil tuto situaci sice důležitou, ale krátkou zmínkou o právní způsobilosti.[164]V kanonicky uznávaném manželství se kladou vysoké nároky na obsah konsensu a svazku, a proto je jen logické, že se zpřesňují i nároky na způsobilost k manželství.

K reflexi současného stavu a odhadu vývoje by měly přispět i naše odpovědi na stanovené hypotézy.

1. Domněnku, že představy o manželství běžně rozšířené ve společnosti jsou neshodné se zásadami kanonického práva, považuji za prokázanou. To lze doložit porovnáním CIC (rozbor ve 3. kapitole) s běžnými názory a životní praxí zachycenou ve statistických údajích (kap. 4.1) a šetřením výzkumného úkolu programu SSV (kap. 4.4.2). Stejně vyznívá porovnání CIC a Zákona o rodině ČR.

První hypotéza je dle mého soudu potvrzena.

Tím není ovšem řečeno, že nutně každý má odlišnou představu. Je tím však řečeno, že předpokládat správnou představu o manželství shodnou s CIC "a priori" nelze.

2. Zkoumání běžných každému dostupných výchovných zdrojů (4. kap., část 1-4) prokázalo, že poskytují obecně informace přinejmenším nedostatečné k tomu, aby si mohl člověk na jejich základě utvořit úplnou a správnou představu o manželství v křesťanském smyslu.

Tato hypotéza je rovněž potvrzena.

To ovšem neznamená, že se nikde nelze se správnou představou o manželství setkat, a že je zcela vyloučeno si správnou představu vytvořit.

3. Procesní praxe a uvedené příklady ukázaly, že neshodné představy mohou za určitých právem definovaných okolností způsobit neplatnost manželství.

I tato hypotéza byla potvrzena.

 


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Související texty k tématu:

Manželství
Manželství tematické texty na webu pastorace.cz
Manželství, partnerství v rejstříku webu pastorace.cz
Manželství, partnerství v katalogu webu vira.cz
Manželství, partnerství v rejstříku webu vira.cz
- www.manzelstvi.cz - web o manželství a rodině
Manželství na webu iencyklopedie.cz 
- Dostupná literatura k tématu: manželství

Mediálně spolupracujeme:

Celostátní setkání mládeže v Hradci Králové od 9. do 14. 8. 2022 pro mladé lidi od 14 do 26 let.celostatnisetkanimladeze.cz

UNITED - křesťanský multižánrový festival, 18. – 20. 8. 2022 Vsetínfestivalunited.cz

 

Čtení z dnešního dne: Úterý 16.8.

Ez 28,1-10; Mt 19,23-30

Komentář k Ez 28,1-10: Vždy špatně skončí, když se lidé staví na Boží místo. V minulém století jsme se o tom přesvědčili. Platí to ovšem i pro mě a v maličkostech…

Zdroj: Nedělní liturgie

Svatý Maxmilián Maria Kolbe (svátek 14.8.)

(13. 8. 2022) "Nenávist není tvůrčí síla, jenom láska je tvůrčí síla..." (odkaz na kna.cz)

15.8. Slavnost Nanebevzetí Panny Marie

(13. 8. 2022) K čemu nám slouží tento svátek?

Odpírač služby v Hitlerově armádě Franz Jägerstätter – popraven 9.8.1943

Odpírač služby v Hitlerově armádě Franz Jägerstätter – popraven 9.8.1943
(7. 8. 2022) Rakouský farmář Franze Jägerstättera nesouhlasil s nadvládou nacistů a ve druhé světové válce za…

SV. TEREZIE BENEDIKTA OD KŘÍŽE - EDITA STEINOVÁ (9. SRPNA)

(7. 8. 2022) Německá židovka, křesťanka, katolička a řeholnice - popravená nacisty...

Proměnění Páně (6.8.)

(4. 8. 2022) Událost Proměnění Páně obrací náš pohled k Božímu světlu, abychom se tak vymanili z temnot života…

Jan Maria Vianney (svátek 4.8.)

(2. 8. 2022) “Má-li člověk Ducha svatého, jak sladké jsou všechna námahy tohoto světa“, říká svatý Jan Maria Vianney…