Sekce: Knihovna

Michael Slavík

Úvod

z knihy Manželství - od snů k realitě

Manželství je prostorem, v němž se odehrává život drtivé většiny dospělých mužů a žen. Vstup do manželství je výsledkem určité volby, protože manželství není skutečností, do níž nebo s níž se člověk narodí podobně jako s nějakým nadáním, popřípadě do ní doroste tak, jako třeba přichází puberta nebo stáří.

Vstup do manželství nepochybně souvisí s rozhodnutím. Proto k tomu, aby muž nebo žena takové rozhodnutí učinili, musí mít své důvody - důvody takové, které je vedou k přesvědčení, že uzavřením manželství se pro ně vytváří lepší životní prostor, než kdyby zůstali mimo manželství. Dá se jistě namítnout, že nikoli každý, kdo uzavírá manželství, je v daný okamžik přesvědčen o trvalosti svého budoucího štěstí, ano, dokonce existují mnozí, kteří již ve chvíli uzavírání manželství počítají s rozvodem jako s reálným řešením případných potíží a uskutečnitelnou možností do budoucna. Ovšem přesto - pokud manželství uzavřou - jistě platí, že nějaký důvod v okamžiku oddavek byl tak pádný a závažný, že bylo pro ně lépe sňatek uzavřít než neuzavřít.

Tím před námi vyvstávají určité otázky: Z jakých základů vyrůstá toto svobodné rozhodnutí člověka, aby uzavřel manželství? Za co lidé manželství vůbec pokládají? Jestliže tak mnoho mužů a žen je svými manželstvími zklamáno, jestliže je kolem nás tolik rozvrácených manželství, přibývá dokonce i vícenásobných rozvodů, ale následně i druhých, třetích i vícerých sňatků, mohli bychom se i ptát: Není tu nějaká mýlka? Neočekávají muž a žena od manželství něco, co nemůže nikdy poskytnout? Nejsou často ve hře falešná východiska, klamné představy o manželství jako instituci, klamné představy o partnerovi, ba klamné představy o sobě? Na tyto řečnické otázky můžeme jistě rovnou jednoduše odpovědět: Ano, jsou. Jenomže tato jednoznačná odpověď nás nepřivede ani k lepšímu poznání a pochopení situace, ani nás nepřivede k analýze nebo k nějakým východiskům nebo získání nových pastoračních podnětů či kvalitnějšímu a kvalifikovanějšímu rozhodování ve věcech sporů o platnost manželství, jak přicházejí v agendě církevních soudů. Je potřeba hlubšího pohledu a zkoumání situace, k čemuž má přispět svou mírou i tato studie.

V této práci budeme zastávat úhel pohledu současného kanonického práva s případným zřetelem na další souvislosti v konfrontaci s představami o manželství v naší současné společnosti.

Pro cílený postup práce si stanovíme tři hypotézy, které by měla práce buď potvrdit, anebo vyvrátit:
1. Běžné představy o manželství, jak jsou převážně rozšířeny ve společnosti, a učení církve o manželství, jak je pojato v Kodexu kanonického práva, se neshodují.

2. Běžné zdroje, na základě jejichž vlivu si dnes lidé tvoří představu o vlastnostech a cílech manželství, poskytují informace z církevního hlediska přinejmenším nedostatečné.

3. Představy o manželství u jednotlivců, utvořené v dnešní době v běžném kognitivním procesu, mohou způsobit neplatnost manželského souhlasu.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Související texty k tématu:

Manželství
Manželství tematické texty na webu pastorace.cz
Manželství, partnerství v rejstříku webu pastorace.cz
Manželství, partnerství v katalogu webu vira.cz
Manželství, partnerství v rejstříku webu vira.cz
- www.manzelstvi.cz - web o manželství a rodině
Manželství na webu iencyklopedie.cz 
- Dostupná literatura k tématu: manželství

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…