20. 4. 2014 , Aleš Opatrný (Foto: IMA)

Jak má člověk stát o vzkříšení a život u Boha - kterého nezná?

Jak má člověk stát o vzkříšení a život u Boha - kterého nezná?

V  hovoru o křesťanské naději za hranicí smrti narážíme na skutečnost, že křesťanský náboženský jazyk je mnohým nesrozumitelný nebo je mu rozuměno jinak, protože posluchači se pohybují v jiných myšlenkových okruzích, než jsou křesťanské. Slova „vzkříšení“, „život věčný“, „zatracení“, „věčná blaženost“ do pojmového aparátu většiny současníků nepatří a pokud ano, mají významy značně jiné, než křesťanské. Zásadním problémem je ale to, že mnohý dnešní člověk nedisponuje zkušeností s Bohem, která by pronikala jeho ostatní životní zkušenosti. Poněkud drsně řečeno: jak má člověk stát o vzkříšení a život věčný u Boha, se kterým „se nezná“?  Pokud někomu chybí zkušenost s Bohem, je těžké mu objasnit křesťanskou naději ve vzkříšení. Přesto je pravdou, že většina lidí nějaké touhy po přesažení hranice smrti ve svém osobním životě má a že samotná skutečnost, že je člověk stvořen k obrazu a podobenství Božímu, už zakládá nějaké zaměření člověka k věčnosti a k Bohu, ač to nedovede vyjádřit slovníkem křesťanské teologie. 

Spíš než skutečnostem věčné odplaty za dobré a zlé rozumíme dnes ceně vztahu. Nemáme teď na mysli jen mezilidské vztahy, ale máme také na mysli vztah člověka k Bohu. Trvalý dobrý vztah je hodnotou, o kterou nechceme přijít. Právě zde se odvíjí možnost neznázorňovat obraz křesťanské naděje nějakými snadno představitelnými nebeskými blaženostmi, ale spíš ho představovat jako trvalý obšťastňující vztah s Bohem, který nezničí ani smrt. A který zcela naplňuje lidskou touhu po lásce. Vzkříšení tedy znamená nejen pokračování ale i rozvinutí vztahu s Bohem v nové skutečnosti, které se tradičně říká nebe a v kvalitě, kterou můžeme tušit, ale sotva si jí představit. Rozhodně je vzkříšení něco jiného než pouhé oživnutí mrtvoly nebo nějaké „plachtění duše“ v mezihvězdném prostoru. 

Je to něco nepředstavitelného, co nejen naplňuje, ale zásadně přesahuje naše nejlepší touhy i možnosti.  

Redakčně upraveno,
zvýraznění v textu

Související texty k tématu:

Vzkříšení, zmrtvýchvstání 
Člověk neexistuje pro smrt (Jan Pavel II.) 
Úvahy o utrpení a vzkříšení Páně 
Když dohasíná lidský život v nejlepších letech 
S Kristem zemřít a vstát z mrtvých
Ježíš je vzkříšen
Vzkříšení může být zdrojem obrovského optimismu pro náš osobní život.

Čtení z dnešního dne: Pondělí 22,4,

Sk 2,14.22b-33; Mt 28,8-15

Komentář k Mt 28,8-15: Běžícím ženám, plným „strachu i radosti“, jde naproti sám Ježíš. I dnes jde vstříc těm, kdo se snaží radostnou zprávu šířit dál…

Zdroj: Nedělní liturgie

Den Země - 22. dubna

Den Země - 22. dubna
(22. 4. 2019) 22. dubna si celosvětově připomínáme Den Země. Nejde o svátek, kdy bychom se měli stát nějakými pohanskými uctívači...

Proč se Velikonoce nazývají Velikonoce?

Proč se Velikonoce nazývají Velikonoce?
(22. 4. 2019) Proč neříkáme třeba Vajíčkonoce? Nebo Jaronoce?

Svatý Vojtěch (23. duben)

(22. 4. 2019) Dvakrát z Čech odešel a dvakrát se vrátil. Svůj život završil mučednickou smrtí při hlásání evangelia pohanům v...

Velikonoční "Pokoj vám", neboli šalóm

(21. 4. 2019) Výraz "pokoj vám", v hebrejštině "shalom", shrnuje celé velikonoční poselství....

Velikonoční aleluja

(21. 4. 2019) Co znamená výraz Aleluja + Aleluja od Georga Friedricha Händela

Velikonoce - svátky jara?

(21. 4. 2019) Velikonoce jsou svým původem svátkem jara. Již ale Židé dali kananejskému pohanskému svátku jara zcela nový význam...

Velikonoce

Velikonoce
(21. 4. 2019) Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota; velikonoční noc (vigilie), příběh Velikonoc

Celosvětový den skautů - 24. duben

Celosvětový den skautů - 24. duben
(21. 4. 2019) Na svátek sv. Jiří se po celém světě připomíná Den skautů.

P. Emil Kapaun - výročí narození 20. 4. 1916

P. Emil Kapaun - výročí narození 20. 4. 1916
(19. 4. 2019) Emil Kapaun byl Americký katolický kněz s českými kořeny, který zahynul v zajateckém táboře v Severní Koreji v roce...