9. 9. 2013 , papež František (J. M. Bergoglio) (Foto: IMA)

Křesťané bez Krista (papež František)

Křesťané bez Krista (papež František)

Křesťan nesmí nikdy zapomenout, že středem jeho života je Ježíš Kristus – zdůraznil papež František v homilii v Domě sv. Marty. Papež hovořil o nezbytnosti přemoci pokušení být „křesťany bez Ježíše“ nebo křesťany „pěstující pobožnosti bez Ježíše“.

Není-li středem Ježíš, stanou se středem různé věci

Papež František soustředil svoji homilii na centrální postavení Ježíše v životě křesťana.

„Ježíš je středem. Ježíš je Pánem, ale přece – dodal – ne vždycky chápeme toto slovo správně, není snadno srozumitelné. Ježíš, není takovým či onakým pánem, nýbrž jediným Pánem. A On je středem, který nás regeneruje a zakládá. Farizejové, o nichž mluví dnešní evangelium (Lk 6,1-5), vyčítali učedníkům, že trhali klasy a jedli je v sobotu. Činili tak středem své religiozity množství různých přikázání. A stejně tak dnes, není-li středem Ježíš, stanou se středem různé věci. Proto se pak setkáváme s mnoha křesťany bez Krista, bez Ježíše:

Víra postavená jen na příkazech a zákazech

Například ti, co je postihla nemoc farizejů. To jsou ti, co vkládají svoji víru, svoji religiozitu do spousty příkazů: »Musím udělat toto, musím tamto a támhleto..« … »Ale proč děláš toto?« - »To se musí!« - »Ale proč?« - »Ach, to nevím, ale má se to dělat.« A Ježíš je kde? Přikázání je platné, přichází-li od Ježíše. Konám to, protože Pán chce, abych to dělal. Ale poněvadž jsem křesťanem bez Krista, dělám to a nevím, proč to mám dělat.

Pobožnosti bez Ježíše

Jsou křesťané, kteří hledají pouze pobožnosti, ale bez Ježíše. Vedou-li tě pobožnosti k Ježíši – řekl papež – je to dobré. Avšak zůstaneš-li u jen nich, tak něco nesedí. Potom existuje ještě další skupina křesťanů bez Krista. Ti hledají výjimečnosti a zvláštnosti a chodí za soukromými zjeveními. Avšak Zjevení se skončilo Novým zákonem a takovíto křesťané – varoval papež – chtějí zjevení jako podívanou, chtějí slyšet novinky. Ale potom si tedy otevři evangelium.

Jak být křesťanem s Kristem?

Podle čeho tedy budu křesťanem s Kristem a nestanu se křesťanem bez Krista? Podle čeho se pozná, že je někdo křesťan s Kristem? Pravidlo je jednoduché. Platí pouze to, co vede k Ježíši, a pouze to, co přichází od Ježíše. Ježíš je středem, Pánem, jak sám praví. Vede tě to k Ježíši? Pokračuj. Přichází-li tento příkaz a tento postoj od Ježíše, pokračuj dál. Avšak nevede-li tě to k Ježíši a nepřichází-li to od Ježíše, pak je to poněkud ošemetné.

Pokud se nedokážeš klanět Ježíši, něco ti chybí

Ale podle čeho se tedy pozná - opakoval papež - že jsem křesťan s Kristem? Znamení je prosté a spočívá v tom, co učinil slepec od narození, který padl před Ježíšem na kolena a klaněl se mu (Jan 9,38). Pokud se nedokážeš klanět Ježíši, něco ti chybí. Nějaké pravidlo, nějaké znamení. To pravidlo praví: jsem dobrý křesťan, jsem na cestě dobrého křesťana, pokud dělám to, co přichází od Ježíše a vede k Ježíši, protože On je středem. Znamením je, zda jsem schopen se klanět, adorovat. Modlitba adorace před Ježíšem.

Kéž nám Pán dá pochopit, že pouze On je Pánem, jediným Pánem. A dá nám také milost velmi Jej milovat, následovat Jej a jít cestou, které nás naučil. Ať se tak stane.“


 

 Převzato z webu České sekce Radio Vaticana
(mig)
Redakčně upraveno a opatřeno mezi titulky

 

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Jer 17,5-8; Žalm 1; 1 Kor 15,12.16-20
Lk 6,17.20-26

V úvodu k blahoslavenstvím vypravěč říká: „…pozdvihl oči ke svým učed-níkům…“ Jako by všechna následující slova směřovala především k následovníkům Krista. Řecké citoslovce „ouai“ znamená „běda, hrůza“ a je opakem řeckého „makários“, což znamená „šťastný, blahoslavený, blažený“. Právě tato slova jsou adresována nám. Copak následovníci Krista nesmí být nasycení a šťastní? Jistě že smějí. Podstatné ale je, zda ve středu našeho zájmu leží nasycení, bohatství či zábava, nebo ochota vidět i jiné lidi, jejich bolest, jejich trápení a odvaha podat jim pomocnou ruku. Že to nebude asi populární? Ano, nebude. Ale Ježíš říká: jásejte, doslova skákejte radostí v ten den, protože to je nejlepší vstupenka do blízkosti Boží.

Zdroj: Nedělní liturgie

sv. Valentin z Terni (14. února)

(12. 2. 2019) Svatý Valentin, jeden z nejuctívanějších světců na světě, byl občanem Interamny (dnešní Terni) v Umbrii a podstoupil...

S modlitbou ve vztahu: videoseriál "Víra do kapsy"

S modlitbou ve vztahu: videoseriál "Víra do kapsy"
(9. 2. 2019) Je modlitba v partnerském vztahu důležitá? Jak sladit společnou modlitbu muže a ženy? O svém modlitebním životě...

Panna Maria Lurdská a Světový den nemocných (11.2.)

(9. 2. 2019) 11.2. se slaví svátek Panny Marie lurdské a Světový den nemocných.

Svatá Josefina Bakita (svátek 8.2.)

(7. 2. 2019) Svatá Josefina Bakita (*1869 Súdán +1947 Itálie) byla v osmi letech unesena od své rodiny. „Volala jsem maminku a...

Týden manželství

(6. 2. 2019) Dobré manželství není samozřejmost. To si uvědomují i orgranizátoři Národního týdne manželství, který se pořádá od roku...

Vyšlo únorové vydání časopisu IN!

Vyšlo únorové vydání časopisu IN!
(5. 2. 2019) Únor je tento rok opravdu bílý a náš IN! také. Několik let jsme se snažili valentýnské téma moc nezmiňovat, ale tento...

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)

(31. 1. 2019) Svátek Uvedení Páně do chrámu (2.2.) se lidově nazývá Hromnice. Tento den se slaví i Světový den zasvěcených osob.

Byl odsouzen k smrti zastřelením, byl deportován na Sibiř... Fjodor Michajlovič Dostojevskij

(27. 1. 2019) Říká-li se, že člověk v životě neumírá jen jednou, pak to obzvlášť platí pro život ruského spisovatele Dostojevského,...

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2019) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války....