Každý ať Krista následuje podle své životní situace a tomu odpovídající formou. - archív citátů

27. 7. 2015 , Aleš Opatrný (Foto: IMA)

Proč se zpovídáme? A proč je to dobré?

Proč se zpovídáme? A proč je to dobré?

Otázce: „Proč se zpovídáme?“ můžeme předřadit otázku: „Hledáme Boží odpuštění?“ A pokud ano, tak kde? A pokud ne, tak proč?

Člověk je bytost v zásadě svobodná a proto také odpovědná. Není jen klubkem pudů -  je schopen reflexe svých postojů, činů i vztahů. V tom je jeho velikost, ale také háček. Protože užívání svobody je také úkol a reflexe života nemusí člověku ukazovat jen samé příjemné a chvályhodné skutečnosti. Jsme ovšem také schopni své nedostatky, svá selhání a zlé činy, vysvětlovat, omlouvat a všelijak přehodnocovat. Tím se ovšem jejich kvalita nezmění. Pravda může být nepříjemná, ale má velkou cenu. Jenže pravda sama o sobě, jakkoliv je cenná, může být tíživá až destruktivní. Když člověk uváží, že to, co se stalo, se nijak nemůže „odestát“, že mnoho chybných či vyloženě špatných věcí už prostě nelze změnit, nahradit nebo jinak kompenzovat, může ho to nutit k tomu, aby vzpomínky na ně vytěsnil. Což, jak ukazuje jasně a důrazně psychologie, a nejspíš také naše vlastní zkušenost, nevede k dobrému cíli. To, co je vytěsněno, neztrácí svou obtěžující sílu. Ale protože se věc skryla, je ještě těžší s ní nějak zápolit. Odpuštění je něco jiného. Skutečné odpuštění, dané Bohem, zbavuje zlo, které člověk udělal, destruktivní síly. Je to osvobození. Nikoliv ovšem tím, že se někdo svěří a vypovídá, ale tím, že je mu darována Boží tvůrčí mocí nová skutečnost, totiž budoucnost ve vztahu k Bohu, která není hříchem zatížena. To otevírá nové pokračování v dosavadní životní cestě.    

Je nesporně pro člověka užitečné, když se zamyslí nad kvalitami a nekvalitami vlastního života. Když označí hřích jako hřích, selhání jako selhání a když si případně o svém životě může v důvěrném hovoru popovídat s někým, kdo jeho sdělení nezneužije. Jenže toto všechno lze uskutečnit bez víry, tedy bez vztahu k Bohu. A proto také bez přijetí odpuštění. Je to jakási „pomoc na půl cestě“. Celá cesta se uskuteční tehdy, když člověk se svými hříchy vstoupí do vztahu s Bohem. Ne jen, když si je uvědomí. Ne jen, když si o nich pohovoří, ale když uzná, že mu ve svátosti smíření v církvi Bůh vychází naproti. Setkává se s hříšníkem jako ten, kdo ho chce nejen vyslechnout, ale plně přijmout a darovat mu velkomyslně odpuštění. Tedy svobodný dar veliké ceny. A skutečnost, že člověk vyznává hříchy konkrétní osobě – knězi, a že od této konkrétní osoby slyší slova rozhřešení, k jejich vyslovení je kněz zplnomocněn, přivádí hřešícího člověka k jistotě, že si odpuštění nevymyslil, že si je neřekl jen tak sám pro sebe a že si s protějškem – knězem jen tak nepopovídal.    

Chodit po světě jako hříšník není nic zvláštního – to je skutečnost, která se týká všech lidí, byť každého originálně a zvlášť. Ale chodit po světě jako ten, komu bylo v životě nesčetněkrát Bohem odpuštěno, není jen svědectvím o hříšnosti člověka, ale je také svědectvím o Boží lásce k člověku. Boží ochota odpouštět nabízí skvělou perspektivu. Ten, kdo skutečně miluje, není svými činy lásky unaven. Proto papež František řekne, že Boha neomrzí odpouštět. A člověk má šanci s každým dalším odpuštěním Bohu víc důvěřovat a víc ho milovat. Ježíšova slova „Komu se odpouští málo, málo miluje“(Lk 7,47) upozorňují, že velikost lásky je úměrná velikosti odpuštění.  

Proč se tedy zpovídáme? Protože se chceme setkat s odpouštějícím Bohem, zakusit tak jeho lásku a být odbřemeněni pro naši cestu víry, odpovědnosti, a lásky k Bohu i k lidem.

Aleš Opatrný
Psáno pro Katolický týdeník 2015/12 - 17.3.2015, příloha Perspektivy 12.
Zveřejněno se svolením

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ex 17,8-13; Žalm 121; 2 Tim 3,14 – 4,2
Lk 18,1-8

Ježíš velmi okatým způsobem ukazuje, že Bohu na člověku záleží. Když už i nespravedlivý soudce se nechá pohnout ke zjednání spravedlnosti, oč více Bůh. Snad každý přitaká logickému důsledku vyprávěného podobenství. Ale Ježíš míří jinam. Svatý Lukáš na začátku poznamenal: „Ježíš vypravoval… podobenství, že je třeba stále se mod-lit a neochabovat.“ Neochabovat, být mdlého ducha či ztratit odvahu jsou docela běžné nemoci křesťanů. Po čase nadšení se modlitbě a rozhovoru s Bohem vzdalujeme. Proto na konci úryvku Ježíš poznamenává, zda nalezne víru, až přijde. Ochablost je protikladem vytrvalosti, kterou naznačilo první čtení. Jsou tací, kteří by podle Ježíšova podobenství nedošli ani ke dveřím soudce, natož aby zabušili. Ježíš je povzbuzuje k odvaze. Pak jsou ale ti, kteří vědí jak „zabušit“ na dveře. Ale po prvním pokusu to vzdají. Bůh však čeká, že ho oslovíme a budeme ho zvát do událostí svého života. Jestliže jsme ochabli, pak právě dnes můžeme povstat a znovu se o modlitbu opřít.

Zdroj: Nedělní liturgie

Blahoslavený Karel Habsburský (21.10.)

(20. 10. 2019) Poslední císař rakouský, král český a uherský. Světlo ke všem důležitým rozhodnutím hledal v modlitbě... (odkaz na web…

Proč misie? Videoseriál "Víra do kapsy"

Proč misie? Videoseriál "Víra do kapsy"
(18. 10. 2019) V říjnu 2019 zve papež František všechny pokřtěné křesťany ke slavení Mimořádného misijního měsíce. Více o našem…

Oblíbené rekolekce s J. Augystynem

Oblíbené rekolekce s J. Augystynem
(17. 10. 2019) 8.–9. listopadu 2019 rekolekce na téma Eucharistie – zdroj lásky, odvahy a radosti života pořádá Pastorační…

Jerzy Popiełuszko († 19.10.1984)

Jerzy Popiełuszko († 19.10.1984)
(17. 10. 2019) V období výjimečného stavu dodával polský kněz Jerzy Popiełuszko svým krajanům sílu a naději. Na jeho mše se sjížděli…

Doporučujeme ke zhlédnutí animovaný film o papeži Janu Pavlu II. na DVD

(16. 10. 2019) Při příležitosti zvolení Jana Pavla II. papežem (16.10.1978) doporučujeme animovaný film: Karol, Odvaha otce Karola

Jan Pavel II. - výročí zvolení papežem

(15. 10. 2019) 16.10. 1978 byl zvolen papežem Karol Wojtyla. V papežském úřadě byl do své smrti 2. dubna 2005. Papež Jan Pavel II.…

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...

(14. 10. 2019) Opravdová svatost s sebou nese radost.

Doporučujeme k přečtení: O nesnázích v manželství - Aleš Opatrný

Doporučujeme k přečtení: O nesnázích v manželství - Aleš Opatrný
(10. 10. 2019) Vyvarovat se je třeba dvou extrémů: vědomé lehkomyslnosti a přehnané ustaranosti. Hrozby a problémy nemusí znamenat…

Sv. Vintíř - společný světec Čechů a Němců (svátek 9.10.)

(7. 10. 2019) dne 9.10.1045 zemřel v šumavských lesích za přítomnosti knížete Břetislava a biskupa Severia (Šebíře). Následně byl…