Četba Božího slova pozvedá naši duši,  aby nás nepřemohlo zoufalství,  - archív citátů

25. 10. 2017 , (Foto: Michal Němeček)

Utrpení dostalo nadpřirozený smysl

Poušť, kameny, cesta, člověk, lidé, putování

Utrpení se může stát (dobrodružným) příběhem

Někteří lidé hledí na každodenní utrpení jako na kameny roztroušené po krajině. Ty ztěžují volný pohyb po světě a bolí z nich nohy. Nepřinášejí žádný užitek, a proto jsou dostatečným důvodem k neustálým nářkům a ke svalování viny na všechny okolo nás, Bohem počínaje a bližními konče. Do ležícího kamene lze kopnout, není-li příliš velký, a tak jej odstranit z cesty. Ale je-li to balvan, můžeme si nad ním postěžovat nebo dát průchod svému pohoršení a vzteku. Utrpení lidí, kteří přistupují k věci takto, je skutečná tragédie. Nikdy v nich neuvolní lásku, ten krásný dar vlastního já ve prospěch druhých.

Ale kameny utrpení, roztroušené po našem okolí, mohou mít i jiný příběh (dokonce dobrodružný příběh). Můžeme je přijmout a dovolit Pánu Ježíši, aby z nich vybudoval solidní stavbu, jejíž pevnost a krása budou mít věčné trvání. Takový palác nikdo nepoboří, protože pojivem stavebního kamene je láska probuzená v srdci utrpením.

Utrpení dostalo nadpřirozený smysl

Díky Ježíšově smrti na kříži totiž dostalo utrpení nadpřirozený smysl, což znamená, že se stalo způsobem zadostiučinění za hříchy, cestou duchovního růstu a posvěcení. Jedním slovem, stalo se velikou a drahocennou hodnotou utvářející lidský život.

Kroutíme hlavou, když slyšíme některé světce

Zvolání svaté Terezie od Ježíše: „Zemřít nebo trpět!“, svatého Jana od Kříže „Trpět a být pohrdán!“, nebo svaté Marie Magdalény de Pazzi: „Trpět a neumírat!“, to nejsou jen okřídlené vzdechy podivínů s masochistickými sklony. Svatí se od nás liší mimo jiné tím, že zápasili o odvahu, aby dokázali vstoupit hluboko do tajemství utrpení a jeho smyslu. Pochopili cosi, co my jen velice těžko přijímáme: že utrpení může jít ruku v ruce s pocitem štěstí a vděčnosti Bohu, že může být důvodem slávy a důstojnosti. Proto často kroutíme hlavou, když slyšíme tyto jejich zarážející výroky.

„Každý člověk musí trpět a umírat, avšak je-li živoucí součástí tajemného těla, jeho utrpení a smrt získá výkupnou moc díky božství toho, který je jeho hlavou. To je podstatný důvod, pro který si každý světec přál utrpení.“ (sv. Terezie Benedikta od Kříže)

Se svolením zpracováno podle knihy:
Jerzy Zielinski, 365 dní s Mystiky Karmelu,
kterou vydalo karmelitánské nakladatelství.
Redakčně upraveno

Utrpení tohoto času se nedají srovnat s budoucí slávou, která se zjeví na nás. Celé tvorstvo nedočkavě čeká, až se Boží synové zjeví ve slávě. Vždyť tvorstvo bylo podrobeno nicotnosti, ale ne z vlastní vůle, nýbrž kvůli tomu, který ho podrobil. Zůstala však tvorstvu naděje, že i ono bude vysvobozeno z poroby porušení a dosáhne svobody ve slávě Božích dětí. Víme přece, že celé tvorstvo zároveň sténá a spolu trpí až doposud. A není samo. I my, ačkoliv už máme první dary Ducha, i my sami uvnitř naříkáme a očekáváme své přijetí za syny, vykoupení našeho těla. Naše spása je (zatím pouze) předmětem naděje. Je-li však předmět naděje vidět, už to není naděje. Co už někdo vidí, jak by v to mohl doufat? Ale doufáme-li v něco, co ještě nevidíme, čekáme na to s vytrvalostí. (Řím 8,18-25)

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 66,18-21; Žalm 117; Žid 12,5-7.11-13
Lk 13,22-30

Starý zákon neměl výslovně popsané, jak vypadá místo, kde přebývají zemřelí. Ale na mnoha místech popisuje, že spravedlivý před Bohem je ten, kdo koná dobro. Nový zákon přináší přelomovou skutečnost: získat "nebe", není otázkou našeho vysokého výkonu, ale je především zásluhou sebeobětování Ježíše Krista. To neznamená, že člověk má jistý věčný život v blízkosti Boha. Dnešní evangelium celý problém popisuje velmi výstižně. Řecké slovo "agónizomaj" znamená "zápasit, snažit se". Jde o to "snažte se vejít..." Nebe je skutečně především darem Boží milosti, ale také odráží to, že záleží na nás a na tom, zda my sami zápasíme o dobro.

Zdroj: Nedělní liturgie

Sv. Monika (svátek 27.8.)

(25. 8. 2019) Narodila se v roce 331 nebo 332 v křesťanské rodině v Tagaste v Numidii (v dnešním severovýchodním Alžírsku).

sv. Bartoloměj (svátek 24.8.)

(23. 8. 2019) „Čím nás může tento takřka anonymní světec inspirovat?

Doporučujeme: Všední život s Duchem Svatým

Doporučujeme: Všední život s Duchem Svatým
(21. 8. 2019) Na příkladech z vlastního života i z života světců (Jan Pavel II., Terezie z Lisieux aj.) autorka...

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy
(19. 8. 2019) 21.8.1968 vtrhly komunistické armády do tehdejšího Československa... Komunistické ideje mohou být líbivé a lákavé, ale...

Svatý Maxmilián Maria Kolbe (svátek 14.8.)

(13. 8. 2019) "Nenávist není tvůrčí síla, jenom láska je tvůrčí síla..." (odkaz na kna.cz)

15.8. Slavnost Nanebevzetí Panny Marie

(13. 8. 2019) K čemu nám slouží tento svátek?

Knižní tip pro děti a katechety: Bůh je tady!

Knižní tip pro děti a katechety: Bůh je tady!
(7. 8. 2019) Kniha je určena dětem raného školního věku a představuje pomůcku, jak s nimi vést rozhovory o křesťanských...

Exercicie na Lomci 19. - 23. 8. s P. Josefem Prokešem - Evangelii gaudium

Exercicie na Lomci 19. - 23. 8. s P. Josefem Prokešem - Evangelii gaudium
(5. 8. 2019) Jak srozumitelně předávat Boží slovo v dnešním světě? Jak prožívat evangelium tak, aby bylo přitažlivé i pro naše okolí?...

Abbé Pierre - výročí narození (* 5. 8.1912 + 22. 1.2007)

(4. 8. 2019) Francie je ke křesťanství poměrně vlažná. Přesto byl její nejpopulárnější osobností po mnoho desetiletí františkánský...