Navigace: Tematické texty P Pastorační péčePastorační péče v méně obvyklých situacích - část I. (P. ing. Aleš Opatrný) 16. Problémy s dítětem a problémy dětí

16. Problémy s dítětem a problémy dětí

16.1. Fetující dítě

Literatura:
NEŠPOR K., CZEMY L., Alkohol, drogy a vaše dítě , Sportpropag Praha, 1994



Drogami jsou obecně ohroženy dnes všechny děti, a to nejen děti ze špatného sociálního prostředí. Je známo, že obzvlášť ohrožené mohou být děti ze slušných, spořádaných a zbožných rodin, kde si jejich rodiče problém drog vůbec nepřipouštějí, mnohdy ani ve fázi, kdy okolí o kontaktu dítěte s drogou či o závislosti ví. První cestou k nápravě je tedy ochota k uznání pravdy. Druhou, mnohdy velmi složitou cestou, je poznání příčin vznikající závislosti a jejich odstraňování. Nakonec zbývá poslední nejtěžší bod: udržení kontaktu s dítětem a vztahu určité důvěry, která bere realitu vážně, není laciným omlouváním dítěte a zastíráním špatných věcí a přece neodsuzuje definitivně. Takřka neřešitelné jsou pak situace, kdy rodič se nechce dítěte zbavit, ale kdy třeba kvůli opakovaným krádežím dítěte ve vlastní rodině nebo kvůli sourozencům potřebuje dítěti zamezit vstup domů. Všeobecně se dá říci, že situaci fetujícího dítěte nemohou vyřešit rodiče sami, tedy bez pomoci odborníků a přátel. Někdy je však i s nimi dlouhodobě neřešitelná. Z hlediska víry je ovšem pro rodiče správná cesta osobního i zástupného pokání. Ta nemá být sebezničující ani se nemá rodič cítí být vinen vším neštěstím, ale může a má uznat svůj podíl viny.





16.2. Dítě v sektě

Literatura:
VOJTÍŠEK Z., Netradiční náboženství u nás, Dingir Praha, 1998
PORTFIELDOVÁ K.M., O Sektách, Nakladatelství Lidové noviny, Praha, 1997



Přichází-li nešťastný rodič s tím, že jeho dítě uvízlo v sektě, je situaci pomáhajícího dost svízelná. Nejprve se musí přesvědčit o tom, že jde skutečně o sektu. Někdy totiž rodiče nábožensky velmi vlažní považují za sektu i obyčejné společenství křesťanů, žijící náročnějším způsobem. Dále zpravidla zjistí, že rodinné poměry nejsou na cestě do sekty bez viny - rodič ale o tom sotva chce něco slyšet. A konečně rodič přichází zpravidla proto, poněvadž chce, aby jeho dítě bylo ze sekty vyproštěno, a to většinou v silách pomáhajícího není. Může tedy mluvit o tom, co mají dělat rodiče sami se sebou, ti by ovšem chtěli spíše slyšet co udělat s dítětem. Většině rodičů by totiž prospělo, kdyby uznali své chyby a pokusili se alespoň o částečnou změnu. Pokud jsou rodiče ve své vlastní víře chladní nebo lhostejní, pomohla by jejich větší autenticita ve věcech víry, vzrůst jejich víry - byli by v očích dítěte nejspíš důvěryhodnější a jejich argumenty závažnější. K tomu ale lze málokoho pohnout. Rodiče neradi uslyší holou pravdu, že totiž ve fázi, kdy je dítě v sektě nadšeno či spokojeno, nemohou dělat oni ani pomáhající většinou nic. Mají mít nadále otevřené dveře i své vlastní srdce pro potomka, aby se mohl, až bude chtít, vrátit. A pak se nemá setkat s výčitkami a triumfujícím "Vždyť jsme to říkal!", ale spíš s postojem milosrdného otce z Lukášova podobenství (Lk 15) . Situaci mnohdy stěžuje i to, že odchod do sekty je podnícen obtížemi s normálním uvolňováním se z pout rodiny v dospívání. Dítě odejde do sekty podobně, jako se někdo vdá či ožení, když je mu doma situace nesnesitelná nebo když není s to překonat rodičovská pouta.

V těchto případech je návrat dítěte ze sekty domů nereálný a také s ohledem na dítě nežádoucí. Má-li odejít ze sekty, musí najít jiné, pro ně vhodné sociální prostředí.


***

Další texty k tématu rodina naleznete zde


Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ex 20,1-17; Žalm 19; 1 Kor 1,22-25
Jan 2,13-25

Jeruzalémský chrám se postupně stal jediným místem, kde se mohli přinášet oběti Hospodinu. Posvátný prostor, kde běžní lidé směli vstoupit jen na nádvoří. Pouze určený kněz směl do vnitřku svatyně. Ježíš však vystupuje jako někdo, kdo má na chrám zvláštní vlastnické právo. Samozřejmě se tu hraje s dvojznačností slov. Pán mluví o chrámu svého těla. Ale přece se jeho slova vážou i na místo přinášení obětí. Od Kristovy smrti se „místem“ oběti stane skutečně jeho tělo. On je chrám, zde se setkáváme s Otcem, zde se uskuteční zásadní oběť za hřích. Kristus se ve svém těle stal trvalým zpřítomněním Hospodina.

Zdroj: Nedělní liturgie

MDŽ - Mezinárodní den žen - 8.3.

(7. 3. 2021) Kontroverzní svátek? Máme slavit Mezinárodní den žen, nebo Den matek?

Svatý ´Sudeťák´ P. Hubert Engelmar Unzeitig (svátek 2.3.)

(28. 2. 2021) P. Hubert Engelmar Unzeitig byl sudetský Němec, který se narodil 1. března 1911 v Hradci nad Svitavou severně od Brna.…

Svatý ´Sudeťák´

Svatý ´Sudeťák´
(27. 2. 2021) P. Hubert Engelmar Unzeitig se narodil 1. března 1911 v Hradci nad Svitavou severně od Brna. Zemřel 2. března 1945…

Oto Mádr, přední český teolog a jeden z nejdéle vězněných kněží u nás (+ 27. 2. 2011)

(26. 2. 2021) Oto Mádr - výrazná osobnost české katolické církve 20. století

25.2.1950 zemřel komunisty umučený kněz Josef Toufar

(24. 2. 2021) Žádný člověk není bezvýznamnou figurkou na šachovnici Boží.

P. Pavel Kučera - uprchlík a uprchlický farář

(24. 2. 2021) Tzv. uprchlický farář P . Pavel Kučera utekl v roce 1964 z komunistického Československa. Jeho posláním se pak na dlouhá…

Proti jakékoliv totalitě lze bojovat i jinak než mečem

(23. 2. 2021) V nacistickém kriminále jsem si uvědomil, že mezi Hitlerem a Stalinem je ještě třetí perspektiva, třetí možnost – a sice…

V češtině vyšel kurz „Jak se modlit“

V češtině vyšel kurz „Jak se modlit“
(22. 2. 2021) Kurz je určen pro setkání menších skupin a lze jej použít i pro setkání online a i pro jednotlivce. Každá lekce obsahuje…

Händel - výročí narození (* 23. února 1685)

(22. 2. 2021) Tělnatý, cholerický a věřiteli pronásledovaný skladatel přinesl přese všechno skvělé plody...