Navigace: Tematické texty P Příběhy ke katecheziO ctnosti spravedlnosti Černoch se prosazuje - zrušení otroctví v Americe

Černoch se prosazuje - zrušení otroctví v Americe


Čím trpí nejchudší národy země?
Hladem, nedostatečným vzděláním a pohrdáním jejich rasou.
_______________________

Jako obhájce práv černochů je Martin Luther King všeobecně znám. Méně známý je černošský vůdce a vychovatel Booker Washington.

Booker Washington byl malý černošský kluk v době otroctví v USA. Už jako devítiletý musel pracovat dvanáct hodin denně v dolech. Když Lincoln černochy osvobodil, rozhodl se tento nemajetný chlapec vyhledat školu v Hamptonu, jednu z mála škol pro černochy.
Poslechněme si sami, co on sám o této 800 kilometrů dlouhé cestě do školy vypráví:

Na první noc na této cestě nikdy nezapomenu. Jeli jsme starým poštovním dostavníkem horami ve Virginii. Večer jsme se zastavili v jednom laciném hostinci. Ostatní cestující byli běloši. Poté, co dostali pokoje, a čekali na večeři, jsem šel nesměle za hostinským. Neměl jsem sice skoro žádné peníze, ale noc byla velmi chladná a doufal jsem, že se přece jen nějak ubytuji. Řekl jsem: „Please, sir, chtěl bych nějaký pokoj.“
Hospodský se na mě rozhořčeně podíval: „Pro špinavé negry tu není žádný pokoj!“

Nějak se mi podařilo zahřát se - po celou tu dlouhou noc jsem chodil.
To bylo poprvé, kdy jsem na vlastním těle pocítil, co znamená barva kůže.
Pěšky a stopem jsem se po několika dnech dostal do velkého města Richmondu, které však bylo ještě 150 kilometrů od mého cíle - Hamptonu. Byl jsem unavený, hladový a špinavý, když jsem tam pozdě v noci dorazil. Neměl jsem v kapse ani halíř a nevěděl jsem, kam jít.

Pokoušel jsem se ubytovat na několika místech, ale všude chtěli peníze. Když už jsem nevěděl, co mám dělat, bloudil jsem z jedné ulice do druhé. Míjel jsem také jeden hostinec, kde svůdně nabízeli pečená kuřata a jablečný pudink. Zdálo se mi, že bych za ně ochotně dal celé jmění. Neměl jsem však nic, a tak jsem také nic k jídlu nedostal.

Jakmile se rozednilo, spatřil jsem v blízkosti velkou loď. Vykládala právě staré železo. Hned jsem se vydal za kapitánem a zeptal se, zdali bych mohl pomáhat při vykládání, abych si vydělal něco k jídlu. Měl jsem strašlivý hlad. Kapitán, běloch, působil přívětivě a souhlasil. Pracoval jsem, dokud jsem si nevydělal na snídani. Nikdy předtím ani potom mi snídaně nechutnala lépe.

Po dvou týdnech se mi podařilo dorazit do školy v Hamptonu. Hned jsem šel za paní ředitelkou, abych se představil. Po tolika dnech bez pořádné stravy, bez koupání a bez čistých šatů jsem samozřejmě nedělal dobrý dojem. Nechtěla mě přijmout.

Když jsem zůstal tvrdošíjně stát přede dveřmi, řekla mi po několika hodinách: „Třída vedle se musí uklidit. Tady je koště.“


Okamžitě jsem se chopil své životní příležitosti. Třikrát jsem vymetl třídu koštětem. Pak jsem našel hadr a čtyřikrát utřel prach. Když jsem byl hotov, hlásil jsem se u paní ředitelky. Byla to "Yankee" ze severu a přesně věděla, kde má hledat prach. Prozkoumala podlahu i skříně. Pak vzala kapesník a přejela jím stoly a lavice. Když v celé místnosti nenašla ani zrnko prachu, řekla klidně: „Okay, vezmeme tě na zkoušku.“

Byl jsem ten nejšťastnější člověk na světě.

Musel jsem tvrdě pracovat, abych mohl zaplatit poplatky za školu a internát. Začínal jsem brzy ráno ve čtyři hodiny, roztápěl jsem kamna. Pak jsem se připravoval na školu. Večer jsem uklízel učebny až pozdě do noci. Bylo to tvrdé, velmi tvrdé. Ale dokázal jsem to.


 

Se svolením zpracováno podle knihy:
Příběhy psané životem, Pierre Lefevre,
kterou vydalo nakladatelství Portál.
Redakčně upraveno

 

Související texty k tématu:

 

"Příběhy pomáhají s katechezí"
Příběhy ke katechezi“ vznikly z potřeby rychle a účinně najít vhodný příběh k určitému tématu, který chceme sdělit druhým. Povídky jsou sesbírány v rámci Arcidiecézního katechetického střediska v Praze. Ve spolupráci s webovým portálem Pastorace.cz mohou sloužit širokému spektru uživatelů. Všechny povídky jsou zveřejněny s laskavým svolením vydavatelů. Rozdělení: dle témat / seznam jednotlivých příběhů.

Čtení z dnešního dne: Středa 3. 9. 2025, Památka sv. Řehoře Velikého, papeže a učitele církve

Kol 1,1-8;

Komentář k Lk 4,38-44: Nejen uzdravení z horečky, ale i uzdravení vztahů! Petrova tchyně hned vstává, ujímá se své role a obsluhuje Ježíše i s jeho přáteli.

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

sv. Řehoř Veliký (svátek 3.9.)

sv. Řehoř Veliký (svátek 3.9.)
(2. 9. 2025) Jeden z nejvýznamnějších papežů historie. Provedl církev a společnost dějinným přelomem mezi starověkem a…

Srozumitelně o synodalitě (kniha měsíce)

Srozumitelně o synodalitě (kniha měsíce)
(1. 9. 2025) Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou.

Den modliteb za péči o stvoření 1. září

Den modliteb za péči o stvoření 1. září
(30. 8. 2025) 1. 9. je příležitostí uvědomit si znovu své povolání spravovat svět a starat se o něj. Iniciativa Žít Laudato si´&…

Střední umělecká škola varhanářská

(29. 8. 2025) Hledáme zájemce, kteří by chtěli (i v budoucnu) studovat varhanářství (stavba, oprava, restaurátorství varhan).

Přímluvy dle aktuálního dění pro 22. neděli v mezidobí, cyklus C / 31.8. 2025

(29. 8. 2025) Veliká je moc Pána, je slaven pokornými lidmi. Společně s celou církví svěřme Bohu naše modlitby:

Umučení svatého Jana Křtitele (29.8.)

Umučení svatého Jana Křtitele (29.8.)
(28. 8. 2025) O umučení Předchůdce Páně podává zprávu evangelium Matoušovo (14,3-12) a Markovo (6, 17-29).

Sv. Augustin (svátek 28.8.)

Sv. Augustin (svátek 28.8.)
(27. 8. 2025) Narodil se roku 354 v Tagaste v Numidii (dnešní Souk Ahras v severovýchodním Alžírsku). Vynikal neobyčejným nadáním a…