Na obrácení svatého Pavla měly podíl i Štěpánovy modlitby  - archív citátů

Navigace: Tematické texty T TichoKrátké texty, citáty Citáty z knihy: O mlčení (Anselm Grün)

Citáty z knihy: O mlčení (Anselm Grün)

Nesmím zatínat zuby, musím otevřít dlaně. (31)
Zříkám se všech duchovních úspěchů a přenechávám se - tak jak jsem - Bohu, a to se všemi tísnivými myšlenkami. (32)
Věci minulé, matné nářky a trpkosti umlkají. Rozpomínat se jen na projevy Božího milosrdenství. ...
Umlká sebechvála. Celé lidské já umlká.
Umlčet marné myšlenky. Umlčet důvtipné úvahy, které oslabují vůli a znemožňují lásku. ...

Mlčení při pohledu na druhé lidi; nesoudit.
Umlčet úzkosti srdce, bolesti duše, pocity opuštěnosti.
Nenaslouchat sobě samému, nenaříkat a neutěšovat se; mlčet sám se sebou, zapomenout na sebe, odloučit se od sebe. (33-34)


Neumí-li někdo nic podržet pro sebe, nýbrž musí všechno vypovídat, jak to dobré, tak to špatné, pak máme dojem, že ten člověk nemá žádnou hloubku. Nezná tajemství. Nemůže s tajemstvím žít, nemůže tajemství unést. Proto ani nemůže do tajemství proniknout. Zničí tajemství tím, že chce o něm ihned mluvit. V tomto ustavičném mluvení se konec konců skrývá strach před tajemstvím, možná i strach před samým Bohem. V mluvení chce člověk všechno pojmenovat, všechno prohlédnout, sdělit a tím i ovládat. O čem mluvím, to mám v rukách. Hodím to druhému. Nemůže mne to tudíž porazit. (6)


Pozorujeme-li přesně, o čem mluvíme, pak shledáme, že většinou o druhých. Ti druzí jsou přece tak zajímaví. Dodávají ustavičně látku k hovoru. I když chceme mluvit o druhých pozitivně, přistihneme se při tom, jak posuzujeme, klasifikujeme nebo se sami s nimi srovnáváme. Často bývá mluvení o druhých mluvením o sobě samém, aniž si to uvědomujeme. Mluvíme o tom, co bychom sami rádi měli, nebo o tom, co nám jde na nervy, co nás znejišťuje a provokuje. Avšak tím, že mluvím o druhých, nebývám si vědom toho, že mluvím o sobě samém a o svých problémech. Tak to většinou nevede k lepšímu sebepoznání, nýbrž naopak k obraně před poctivým pozorováním sebe. Držíme si vlastní skutečnost dále od těla tím, že mluvíme o druhých. A přece každý pozorovatel snadno pozná, že stále sami sebe prozrazujeme. Naše mluvení ukáže pozorném posluchači, jak to s námi vypadá, co myslíme, čím se zabýváme, s čím se nemůžeme vnitřně vyrovnat. Naše řeč prozrazuje druhým naše emoce a přání, naše plány, motivace, problémy a komplexy.
Kdo mnoho mluví, staví často do středu sám sebe. (7)
...Aniž by si toho povšiml, obrací slova tak, aby mu pomohla vzbudit uznání. Tak mluvení slouží ukojení touhy po slávě.(8)


Opět pravil Poimen: "Je tu člověk, který vypadá, jako by mlčel, ale jeho srdce odsuzuje druhé. Takový ve skutečnosti nepřetržitě mluví. A pak je tu jiný, který mluví od rána do večera, a přece mlčení zachovává, protože neřekne nic zbytečného" (Apo 6O1)
Posuzování druhých nás nejenom zneklidňuje, nýbrž i oslepuje pro vidění našich vlastních chyb. Mlčení v pohledu na druhé nám umožňuje jasnější sebepoznání, dovolí nám prohlédnout mechanismus projekce, kterou přemísťujeme své vlastní chyby do druhého a tak nejsme schopni je rozpoznat. (17)
Hřích druhých může být podnětem, abych se zamyslel nad svým hříchem. Tím, že se zřeknu soudu a mlčím, obdržím schopnost poznat svou vlastní hříšnost. Tak radí jeden Otec: "Uvidíš-li někoho hřešit, modli se k Pánu: Odpusť mi, neboť jsem zhřešil." (18-19)


Na co myslíme, když se právě ničím nezabýváme - při čekání, před usnutím... Podle toho můžeme mnoho poznat o sobě: Sebelitování, představa o vypořádání se s druhými. "Existují lidé, kteří si mlčky představují nejbližší vystoupení na jevišti svého života. Zkouší si je před zraky diváků, před nimiž chtějí svou roli zahrát tak, aby sklidili potlesk... Tito lidé obdivují sami sebe. Stále si říkají, jak jsou významní, jak by se svět měl radovat, že vůbec jsou - oni, se svými vlohami, schopnostmi, výkony. ...Navenek mlčíme, vnitřně však bez ustání mluvíme. ...Vnější mlčení ještě nic neříká o tom, nakolik jsme se naučili mlčet vnitřně." (2O)


Sv. Benedikt nevidí mlčení odděleně od mluvení. (23) ...
Naše mluvení je testem pravosti našeho mlčení. Jestliže se naučíme vnitřně mlčet, pak z mlčení nevyjdeme ani mluvením. Stahuji-li se však do mlčení proto, abych se vyhnul kdejaké výměně názorů, kochám-li se v mlčení a kroužím v něm sám kolem sebe, pak mě každá řeč ruší a já odpovídám jen mrzutě. (23)
...Mluvíme-li, pak nemá být rozmetáno vše, co jsme ve svém nitru mlčením nashromáždili, nýbrž i při řeči bychom si měli vnitřní mlčení uchovat. (24-25) ...Nebudeme se svou řečí "producírovat", nýbrž budeme mluvit, jen když nás k tomu přiměje Duch. (25)


Mluvení má být výrazem naší lásky a dobroty vůči lidem. ... Pak se slovo stane službou lásky vůči tomu, kdo na slovo čeká, aby ho napřímilo a rozveselilo. Udiví asi, že Benedikt v této souvislosti nemluví jen o vlídnosti, nýbrž i o bázni Boží. Mluvit o bázni Boží /patrně chyba překladu - má být snad: z bázně Boží - von dem Gottesfurcht?/ znamená být vnímavý pro přítomnost Boha v druhém. ...V druhém se s námi setkává Kristus. A tak můžeme druhého jen v bázni Boží poznat takového, jaký je.
Kdo se naučil mlčet, umí i správně mluvit.

(Anselm Grün: O mlčení Karmelit. nakl. Kostelní Vydří 1994, 27)


Témata: Ticho

Čtení z dnešního dne: Sobota 29.1.

2 Sam 12,1-7a.10-17; Mk 4,35-41

Komentář k Mk 4,35-41: Příběh by nevznikl, kdyby učedníci zůstali na břehu. Při následování Ježíše mohu i já zažít dobrodružství!

Zdroj: Nedělní liturgie

Podpora manželství - konference

Podpora manželství - konference
(27. 1. 2022) „Církev a podpora manželství“: konference iniciativ v péči o rodiny 29. ledna 2022 i online.

Byl odsouzen k smrti zastřelením, byl deportován na Sibiř... Fjodor Michajlovič Dostojevskij

(27. 1. 2022) Říká-li se, že člověk v životě neumírá jen jednou, pak to obzvlášť platí pro život ruského spisovatele Dostojevského,…

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2022) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války.…

Obrácení svatého Pavla (svátek 25.1.)

(24. 1. 2022) Pavlovo setkání s Kristem na cestě do Damašku způsobilo v jeho životě doslova revoluční obrat. Kristus se stal smyslem…

František Saleský (svátek 24.1)

(23. 1. 2022) Učitel duchovního života pro všední život, Učitel církve, patron novinářů a spisovatelů.

21.1.1953 mě zatkla komunistická tajná policie / DNEŠNÍ VÝROČÍ

(21. 1. 2022) „Jste zatčen, nedělejte žádné hlouposti.“ Když se za mnou pak zavřely vrata věznice, tak hned…

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí
(16. 1. 2022) Vždy 3. neděle liturgického mezidobí je v církvi věnována „slavení a šíření Božího slova a úvaze nad ním“.

Uvedení do neděle 16.1. 2 nvlm C

Uvedení do neděle 16.1. 2 nvlm C
(15. 1. 2022) Došlo víno, i když jsme ho tak poctivě chystali. Udělal jsem něco špatně? Něco jsem zanedbal? Proč tento vztah, dílo,…

Týden modliteb za jednotu křesťanů - smíření křesťanů přesahuje lidské síly...

(14. 1. 2022) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem…