Kdyby Bůh byl netečný  vůči našemu utrpení, nepřišel by ... - archív citátů

Navigace: Tematické texty H Hnutí, společenství a křesťanské iniciativy/zatím netříděný/ seznam jednotlivých hnutí Cursillo

Cursillo

CURSILLO

Španělské slovo cursillo znamená v překladu doslova malý kurz. Jeho počátky můžeme hledat na Mallorce v letech 1940-49, kdy se skupina mladých křesťanů, většinou patřících k laickému hnutí Katolická akce, scházela k častým rozhovorům pod vedením kněze Dona Sebastiana Gayá, mladého velkoobchodníka Eduarda Bonnina a místního biskupa Dr. Juana Herváse.

Tak žili bratrské společenství mezi biskupem, kněžími a laiky, což se stalo charakteristickým znakem hnutí, které z původních setkávání vyšlo.

Zcela mimořádná pouť ke hrobu sv. Jakuba do Santiaga de Compostela v srpnu 1948, které se zúčastnila i Katolická akce Mallorky, byla posledním podnětem k propuknutí vlny aktivit v začátcích cursilla. První třídenní cursillo se konalo vysoko v horách Mallorky, v blízkosti mariánského poutního místa Lluc v lednu 1949.

Od té doby se začalo cursillo velmi rychle rozšiřovat do dalších částí světa. Roku 1954 se konal první zahraniční kurz v Kolumbii. V severní, střední a jižní Americe bylo uvedeno do všech zemí. Dále se rozšířilo do Portugalska a odtud do Anglie a Irska. V Asii zdomácnělo především na Filipínách, v Japonsku a Korei. Španělští a portugalští misionáři přenesli cursillo též do Afriky a jiných zámořských zemí.

Do německy mluvících zemí se cursillo dostalo v 60. Letech. Nejdříve do Rakouska, později do Německa a odtud se cursillo rozšířilo do Belgie, Nizozemí a Itálie. Cursillo působí též několik let v Chorvatsku, Maďarsku a Rumunsku. Do naší země se cursillo dostalo díky bratřím a sestrám z německé diecéze Rottenburg-Stuttgart. První český kurz proběhl v prosinci 1991.

Cursillo je celosvětové hnutí kněží a laiků, které se podílí na evangelizační činnosti církve ve světě. Těžiště spočívá v pořádání víkendových třídenních kurzů. Odtud má i název. Tyto intenzivní kurzy metodicky do detailu vypracované mají být pro frekventanty pod vlivem Ducha Svatého silným zážitkem víry, který vzbudí nebo upevní touhu žít v radostném spojení s živým Bohem a působit apoštolsky v sekularizované společnosti vlastního životního prostředí.

Kurzy jsou zvlášť pro muže a ženy a sdružují ke vzájemnému sdílení křesťany nejrůznějšího sociálního zařazení a povolání, dokonce i nejrůznějšího věku. Každý kurz vede jeden až dva kněží s pěti až sedmi laickými spolupracovníky. Maximální počet pozvaných účastníků je třicet. Celý kurz řídí laický ”rektor”.

Organizovanost je minimální. Absolventi kurzu, kteří jsou schopni a ochotni v cursillu spolupracovat, projdou duchovním prohloubením a školením úvodního semináře a poté se zúčastňují setkávání spolupracovníků a formačních seminářů, které mají prohlubovat apoštolského ducha služby. Střídavě jeden ze spolupracovníků přijímá funkci ”rektora” plánovaného dalšího kurzu.

Aby nezhasla jiskra Ducha Svatého, se kterou končili slavnostně kurz, jsou absolventi zváni na pocursillové setkání, na závěrečné slavnosti dalších cursill a na oblastní setkávání. Každoroční setkání všech cursillistů se nazývá ULTREYA.

V České republice pracuje Cursillo zatím ve třech moravských diecézích. V diecézi Olomouc a Brno fungují diecézní pracovní týmy, přičemž ostravsko-opavská diecéze má společný pracovní tým a arcidiecézí Olomouc. Úkolem týmů je zejména koordinace akcí v rámci diecéze, tisk cursillových materiálů, vyřizování korespondence a udržování oficiálních kontaktů s okolím. Jejich spolupráci koordinuje pracovní tým Cursilla v ČR.

Spirituálem v olomoucké arcidiecézi je P. Bohumír Vitásek, duchovní správce farnosti sv. Václava v Olomouci.

Kontaktní adresa: Ing. Jitka Malá, Slunečná 2, 634 00 Brno, Tel. (05) 47215268


Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 50,4-7; Žalm 22; Flp 2,6-11
Mt 26,14 - 27,66

Když se čtou pašije, nejednou vyvstane otázka, zda Nebeský Otec skutečně opustil Ježíše, svého syna. Velké teologické téma má řadu praktických důsledků. Ježíš ve svém lidství neskutečně trpí pro strašlivou bolest způsobenou mučením, ale také jako druhá božská Osoba, která na sebe vzala důsledky lidského hříchu, což znamená oddělení se od Otce. Proto mluvíme o obrovské temnotě, do které Ježíš vstoupil, když na sebe vzal náš hřích. V tomto smyslu prožívá opuštěnost. Ale fakticky Otec prožívá Synovu oběť s velikou bolestí lásky. Otec je u kříže přítomen! Zároveň ale ví, že kříž není poslední krok této cesty. Zázrak vzkříšení je trumf, kterým je i Zlo zaskočeno. Ježíš na kříži cituje slova Žalmu 22, protože tento žalm výstižně zachycuje bolest trpícího, ale také důsledek vysvobození. Nejde tedy spíš o proroctví, které tu naznačil? Toto máme zakusit o Velikonocích!

Zdroj: Nedělní liturgie

Velikonoce

Velikonoce
(6. 4. 2023) Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota; velikonoční noc (vigilie), příběh Velikonoc.

Květná neděle

Květná neděle
(29. 3. 2023) Květná (nebo též Pašijová) neděle je označení pro poslední postní neděli před Velikonocemi. Název svátku je odvozen od…

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2023) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2023) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

Velikonoce - pracovní listy pro děti

(24. 3. 2023) Pracovní listy k Velikonocům - k doplnění, přečtení, vybarvení i dokreslení...

Sv. Rebeka Rafqa (svátek 23.3.)

(23. 3. 2023) Rafqa Pietra Choboq Ar-Rayès * 29. 6. 1832 Libanon † 23. 3. 1914 Libanon 

Zvěstování Páně (25.3.)

(22. 3. 2023) Žádný učený z nebe nespadl a z nebe nespadl ani Bůh. Bůh si zvolil svou cestu do světa prostřednictvím člověka, který se…