Navigace: Tematické texty K KřestDelší texty Křest - Pramen života (papež František)

Křest - Pramen života (papež František)

(Biblický text: Mt 3,16)

Drazí bratři a sestry, dobrý den!

V další reflexi o křtu bych se dnes chtěl zastavit u hlavních obřadů, které se konají u křtitelnice. Uvažujme nejprve o vodě, nad níž se vzývá Duch svatý, aby měl moc obrodit a obnovit (srov.  Jan 3,5 a Tit 3,5). Voda je nositelkou života a blahobytu, zatímco její nedostatek vede ke zmaru, jako se to děje v poušti; voda však může také zapříčinit smrt, když pohltí do svého proudu nebo všechno zaplaví; voda nakonec umí omývat, očišťovat a vypírat.

Na základě tohoto přirozeného symbolismu, který je všeobecně uznáván, popisuje Bible Boží zákroky a zaslíbení skrze znamení vody. Moc odpustit hříchy však nespočívá ve vodě samotné, jak vysvětloval svatý Ambrož nově pokřtěným: „Vodu jsi viděl, ale ne každá voda uzdravuje, nýbrž taková, která má Kristovu milost. [...] Voda je činná, ale Duch svatý působí“ (De sacramentis 1,15).

Církev proto vzývá nad vodou Ducha svatého, „aby všichni, kdo budou ve křtu spolu s Kristem pohřbeni, ve křtu s ním tak vstali ze smrti k životu“ (Křestní obřady malých dětí, 54). Modlitba svěcení se obrací k Bohu, který učinil vodu, jež „naznačuje náš křest“, a zmiňuje hlavní biblické předobrazy: Duch se na počátku vznášel nad vodami a vložil do vody život (srov. Gen 1,1-2), v přívalech potopy zničil hřích a započal nový život (srov. Gen 7,6-8,22) a přechodem přes Rudé moře vysvobodil potomky Abraháma z otroctví (srov. Ex 14,15-31); připomíná se Ježíšův křest v Jordánu (srov. Mt 3,13-17), krev a voda, jež vytryskly z Jeho boku (srov.  Jan 19,31-37) a poslání učedníků křtít všechny národy ve jménu Trojice (srov. Mt 28,19). Mocí tohoto upamatování je Bůh žádán, aby seslal do křtitelnice milost Krista, který zemřel a vstal z mrtvých (srov. Křestní obřady malých dětí, 54). Tak je tato voda proměněna a má v sobě moc Ducha svatého. A touto vodou mající sílu Ducha svatého křtíme lidi, dospělé i děti, všechny.

Po posvěcení vody je třeba disponovat srdce k přijetí křtu. To se děje zřeknutím se Satana a vyznáním víry, dvěma úkony, které vzájemně úzce souvisejí. V míře, do jaké odmítám ponoukání ďábla, tedy toho, který rozděluje, jsem s to přitakat Bohu, který mne volá, abych se Mu připodobnil myšlením i skutky. Ďábel dělí, Bůh vždycky sjednocuje komunitu – lidi - ve svůj lid. Není možné se přimykat ke Kristu a klást si podmínky. Je třeba odloučit se od určitých pout, aby bylo možné opravdu se připoutat jinými. Buď jsi zadobře s Bohem nebo jsi zadobře s ďáblem. Zřeknutí se zlého a vyznání víry jdou tedy pospolu. Je třeba spálit za sebou mosty, obrátit se k nim zády, aby bylo možné vydat se novou Cestou, kterou je Kristus.

Odpověď na otázky – »Zříkáte se ducha zla, všeho co působí a čím láká?« - dává dotazovaný za sebe osobně: »Ano«. A stejně tak vyznává víru církve: »Věřím«. Já se zříkám a já věřím – to je základ křtu. Je to zodpovědná volba, která musí být tlumočena konkrétními gesty důvěry v Boha. Úkon víry předpokládá závazek, jehož vytrvalému naplňování v různých životních situacích a zkouškách pomáhá samotný křest. Připomeňme si starobylou moudrost Izraele: „Synu, přicházíš-li sloužit Pánu, připrav se na pokušení“ (Sir 2,1). A sílu k dobrému boji nám dává Duch svatý.

Zřeknutí se hříchu, svodů zla a satana, původce a příčiny každého hříchu, a stvrzení víry v to, co věří církev, nejsou jednorázové úkony, omezené na okamžik křtu, nýbrž postoje, které provázejí veškerý růst a zrání křesťanského života.

Drazí bratři a sestry, když se při vstupu do kostela dotýkáme rukou svěcené vody a děláme znamení kříže, mysleme s radostí a vděčností na křest, který jsme obdrželi a tato voda nám jej  připomíná, a obnovujme svoje »Amen« - „Jsem rád“, abychom žili pohrouženi v lásce Nejsvětější Trojice.

 

Katecheze papeže Františka 

Generální audience 2.5.2018 

Přeložil Milan Glaser Česká sekce RV


Převzato z webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Pondělí 20. 3., slavnost sv. Josefa

1. čtení - 2 Sam 7,4-5a.12-14a.16; Žl 89 a Řím 4,13.16-18.22; Evangelium - Mt 1,16.18-21.24a nebo Lk 2,41-51a

Komentář k Lk 2,41-51a: Josef s Marií hledali s bolestí Ježíše. Kéž doprovázejí všechny hledající! Oni jsou nablízku všem, kdo prožívají jakoukoli bolest se svými dětmi.

Zdroj: Nedělní liturgie

Inaugurace papeže Františka 19. 3. 2013 a svatý Josef

(18. 3. 2023) Papež František je ctitelem svatého Josefa. Pochází z farnosti sv. Josefa, v kostele sv. Josefa zaslechl osobní Boží…

Svatý Josef (svátek 19.3.)

(17. 3. 2023) Svatý Josef je světec, o kterém se mnoho nemluví, ačkoli jeho role v životě Ježíše Krista je naprosto zásadní. Anebo se…

Internet - dobrý sluha i zlý pán. Doporučujeme k přečtení!

Internet - dobrý sluha i zlý pán. Doporučujeme k přečtení!
(16. 3. 2023) Doporučujeme k přečtení knížku: S mobilem do Božího království? 25 úvah o tom, proč je internet dobrý sluha…

Den sv. Patrika (17.3)

(16. 3. 2023) Pro našince je velkolepá oslava, spojená se svátkem sv. Patrika, možná trochu nepochopitelnou podívanou, která však má…

Jiří Grygar (* 17. 3. 1936)

(16. 3. 2023) Český astronom a astrofyzik, významný popularizátor vědy v oblasti astronomie, astrofyziky a vztahu vědy a víry, za…

Řehoř Veliký (+ 12. 3. 604) provedl církev a společnost chaotickým dějinným přelomem

(10. 3. 2023) byl výrazný papež, který provedl církev a společnost chaotickým dějinným přelomem mezi starověkem a středověkem.