Nezapomínejte na chudé, milujte je, protože v nich je ukřižovaný Ježíš, - archív citátů

Navigace: Tematické texty K KřížDelší texty Mějme se na pozoru před ďáblem, který nás balamutí (papež František)

Mějme se na pozoru před ďáblem, který nás balamutí (papež František)

Vatikán. Aby bylo možné postupovat cestou křesťanského života vpřed, je třeba se ponížit, jako to učinil Ježíš na kříži – zdůraznil papež v homilii při ranní liturgii ze svátku Povýšení svatého Kříže v kapli Domu sv. Marty. Papež František v homilii varoval před ďáblem, který nás obelhává a přivádí do zkázy.

Máme se mít na pozoru před Zlem, které nás balamutí, aby způsobilo naši zkázu. Papež komentoval liturgická čtení, ve kterých – jak poznamenal – je protagonistou had. Kniha Geneze nám představuje hada jako „nejlstivějšího tvora, který obelhává a je schopen oslňovat“. Bible nám o něm dále říká, že je „lhář a závistivec, protože hadovou závistí přišel na svět hřích“. Tato jeho schopnost obelhávat nás ničí.

Slibuje ti spoustu věcí, ale když přijde na věc, platí špatně, je to špatný plátce. Má však schopnost balamutit a obelhávat. Pavel se hněval na křesťany z Galácie, s nimiž měl velké starosti, a říkal jim: »Ach, vy pošetilí Galaťané! Kdo vás to uhranul? Byli jste přece povoláni ke svobodě, kdo vás uhranul?« (Gal 3,1). Zkorumpoval je had. A nebylo to nic nového, lid Izraele už tuto zkušenost měl.

Potom papež komentoval první čtení z knihy Numeri (21,4-9), které podává, jak Mojžíš »zhotovil měděného hada a vztyčil jej na kůl«, aby každý, kdo se na něj podívá, byl uzdraven. „Je to předobraz – řekl – ale také proroctví a příslib, který nebylo snadné pochopit. Proto vysvětluje Ježíš Nikodémovi (Jan 3,13-17), že »jako Mojžíš vyvýšil na poušti hada, tak musí být vyvýšen Syn člověka, aby každý, kdo věří, měl skrze něho život věčný«. Bronzový had byl tedy předobrazem Ježíše na kříži.“

Proč ale Pán přijal tento tak ohavný a špatný obraz? Jednoduše proto, že přišel, aby na sebe vzal všechny naše hříchy a stal se největším hříšníkem, ačkoli se žádného hříchu nedopustil. A Pavel nám říká: »Stal se pro nás hříchem«. Převzal tak tento obraz hada. Je to ohavné! Stal se hříchem, aby nás spasil. Takový je význam poselství dnešní bohoslužby slova. Je to Ježíšova cesta.

„Bůh se stal člověkem a vzal na sebe hřích - pokračoval papež. Pavel v dnešním čtení (Flp 2,6-11) toto tajemství vysvětluje Filipanům, které měl velice rád, a říká: »Kristus Ježíš, ačkoli má božskou přirozenost, nic nelpěl na tom, že je rovný Bohu, ale sám sebe se zřekl, vzal na sebe přirozenost služebníka a stal jedním z lidí. Byl jako každý jiný člověk, ponížil se a byl poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži«. Ježíš – dodal František – sám sebe zničil, stal se kvůli nám hříchem, ačkoli hřích nepoznal. Můžeme říci, že se stal jakoby hadem.“

Když si prohlížíme Ježíše na kříži - jsou to krásně namalované obrazy - realita je jiná. Byl celý roztrhaný, zakrvácený našimi hříchy. Touto cestou se vydal, aby přemohl hada na jeho území. Dívejme se na Ježíšův kříž, ale nikoli na umělecká, pěkně zhotovená díla, nýbrž na realitu, na to, čím byl kříž v té době. Sledujme jeho cestu a Boha, který sám sebe zmařil. Také to je křesťanova cesta. Pokud chce křesťan postupovat vpřed cestou křesťanského života, musí se ponížit jako se ponížil Ježíš. Je to cesta pokory, ale znamená také snášet pokořování jako je snášel Ježíš.

Svoji homilii končil papež prosbou k Matce Boží, aby nám „vyprosila milost plakat z lásky a vděčnosti, protože nás Bůh tolik miloval, že poslal svého Syna, který se ponížil a zmařil pro naši spásu.“ 


Kázání z Domu sv. Marty 14.9.2015 

(mig)


 

Převzato z webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

 

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 55,6-9; Žalm ŽALM 145; Flp 1,20c-24.27a
Mt 20,1-16

Na první poslech se jeví jednání hospodáře jako nespravedlivé. Dělníci pracující celý den dostali stejně jako ti, kteří pracovali hodinu. Ale oni přijali tuto pracovní smlouvu a hospodář jim dal smluvenou mzdu. Tedy nejde o nespravedlnost, ale o velkorysost k těm, kteří práci nenašli! Evangelista navázal na příběh o bohatém mládenci, který Ježíše oslovil, protože toužil být dokonalý před Bohem. Ale neuměl nebo nechtěl svému úsilí dát všechno. Bůh je mnohem flexibilnější, hledá, jak nejlépe využít situaci a dosáhnout cíle i přes mnohé potíže. A dokáže jednání ohodnotit nejen ve vztahu k odpracovanému úkolu, ale k situaci člověka. Pokud se na text díváme z našeho pohledu, stojí za otázku, zda jsme připraveni vstoupit do Boží služby kdykoli. A podobně, nakolik sami dokážeme vnímat svět perspektivou dobra pro druhé. Poslední zamyšlení se může týkat těch, kteří třeba léta necítili žádné povolání pro Boha. Pán nás ale někdy osloví až na úplném konci např. školy, rodičovství, práce nebo i života. Nemávneme rukou s tím, že „nyní“ to už nemá cenu?

Zdroj: Nedělní liturgie

Konkrétní odkaz svatého Václava pro každého z nás

Konkrétní odkaz svatého Václava pro každého z nás
(24. 9. 2023) Jak následovat "dědice" české země? Asi ho nebudeme následovat zrovna v statečném hájení českého území. ...

Jak roste vinná réva a jak se dělá víno?

(23. 9. 2023) Pracovní listy pro děti. V září dozrávají hrozny vinné révy a slaví se "vinobraní". A znáte nějaké další…

Sv. Padre Pio (23.9.)

Sv. Padre Pio (23.9.)
(22. 9. 2023) Otec Pio z Pietrelciny (1887 - 1968) je jednou z nejvýraznějších světeckých postav 20. století. Po celých padesát let…

21.9. sv. Matouš

(20. 9. 2023) Dynamika Božího povolání a lidské odpovědi

20. září - památka korejských mučedníků

(19. 9. 2023) "... Už máme velmi blízko k rozhodujícímu zápasu, snažně vás prosím, žijte věrně z víry, abyste jednou vešli tam,…

Setkání zdravotníků Pod Petřínem 7. 10. 2023

Setkání zdravotníků Pod Petřínem 7. 10. 2023
(18. 9. 2023) "Zdravotník v síti vztahů" / Kostel sv. Karla Boromejského, Vlašská 36, Praha 1…