Církev není společenstvím lepších - archív citátů

Navigace: Tematické texty N NemocDelší texty Spirituální dimenze v nemoci

Spirituální dimenze v nemoci

Jakkoliv patří spirituální složka do celku života prakticky ve všech obdobích, kdy člověk užívá rozum, bude se pravděpodobně vztah k ní i její intenzita v různých obdobích života měnit. Zde se omezíme jen na část života, kterou tvoří vážná nemoc. Uvedeme několik typických stavů či situací, které se mohou v průběhu nemoci vyskytnout, střídat nebo ustálit a posléze zůstat trvalými.

1. Spiritualita v nemoci objevovaná

Praktické životní starosti nebo život, ve kterém jsou po­tlačovány všechny jeho hlubší vrstvy, může vést k potla­čování či vytěsňování spirituální oblasti. Nemoc podstatně změní životní okolnosti; do jisté míry tím oddělí pacienta od „světa věcí“ a od řady elementů, které jeho život napl­ňovaly, a může vést k objevení spirituální dimenze nebo jejích prvků. Pacient může mít dojem, že „teď má na to čas“. Ve skutečnosti zpravidla hraje větší roli to, že dosavadní témata, kterým se v životě převážně věnoval nebo jimiž se zabýval, nepřinášejí odpovědi na otázky, které mu stav nemoci nebo ohrožení života přináší. Objevování spirituální dimenze v této situaci může také přinést četba, kontakt s lidmi v nemocnici i mimo ni, případně dobrý kontakt s nositelem duchovní péče.

U mladších lidí může být vážná nemoc a pocit ohrožení příležitostí k tomu, aby si uvědomili, že existují i hlubší vrstvy života než ty, se kterými běžně pracovali, a že jejich objevení není ani projevem slabosti, ani blouzněním. Člo­věk, který spirituální stránku života objeví takřka poprvé, může být tímto prožitkem nadšen, ale také zaskočen. Je třeba počítat s tím, že je na tomto poli neorientován, a proto přístupný podnětům, které jsou pro něho užitečné, i těm, které by způsobily chaos nebo ho uvedly do nežá­doucích závislostí. Takovému člověku zpravidla prospěje moudré a poučené doprovázení, které jeho „objevy“ ne­znehodnotí, ale také nebude podporovat vše bez rozlišo­vání. Právě schopnost rozlišovat totiž může tomu, kdo spiritualitu v obtížných situacích života prožívá poprvé, chybět nejvíc.

2. Spiritualita potlačovaná

Pokud si pacient nechce připustit, že vážně onemocněl a že je ohrožen, například ve fázi popírání1 nebo když na něho okolí silně působí tak, aby reflexi svého stavu a pří­padná spirituální témata vytěsňoval, může spirituální stránku a její témata potlačovat. Toto potlačování může být jen zdánlivé: nemocný sice nechce o ničem vážném mluvit, případně se snaží všechno převádět jen do humorné po­lohy – může se ovšem jednat pouze o strategii vyrovnávání  s tím, co v nitru ví a čím se „neveřejně“ zabývá. Potlačení ale může jít hlouběji, pokud se pacient spirituálních té­mat bojí, neví si s nimi rady nebo se domnívá, že kdyby jim věnoval pozornost, znamenalo by to kapitulaci. Tyto postoje někdy pacientům vnucují jejich blízcí, protože se sami nechtějí nebo nedovedou vyrovnat se situací vážné­ho ohrožení života nebo blízkosti smrti. Potlačení však není žádoucí. Spirituální pomoc nemůže pacientovi po­tlačení „zakázat“, ale může mu někdy pomoci se od něj osvobodit.

3. Spiritualita znovu odkrývaná

Nemoc a především stáří mohou člověka vracet k dávno zasutým zážitkům a vzpomínkám, z nichž některé mají spirituální obsah. Vzpomínky mívají pro odkrytí spirituálních témat značný význam. Pro spirituální pomoc je důležité, aby na tyto vzpomínky navázala, nepotlačovala je, i když budou někdy zdrojem potoků slz, nebo je do­konce nebagatelizovala. Čím starší pacient, tím větší vý­znam pro něho vzpomínky zpravidla mají. Jejich opako­vané připomínání v rozhovoru nemusí být jen projevem sklerózy, ale snahou si je upevnit, jsou-li pacientovi oporou a pomocí.

4. Spiritualita integrovaná

Pokud je spiritualita člověka dobře integrovaná do jeho života a pokud se podaří tuto integraci přenést nebo znovu  vydobýt i v nemoci a při ohrožení života, je to velká výhoda. Takový člověk není ani nemocí a blízkostí smrti připra­ven o velké bohatství, které ve svém životě nese. V tomto případě se také netřeba tolik obávat, že spiritualita bude považována jen za pouhé východisko z nouze, za „berličku slabých“, které se silní rádi vzdají. To ovšem neznamená, že nemocný bude nutně procházet obdobím nemoci a závěrem svého života bez vnitřních napětí nebo krizí. Ne­moc a umírání jsou často zkouškou víry, která nemocného i jeho okolí mnohdy zaskočí. Proto nemocný potřebuje v této zkoušce pomoc a podporu. 


Se svolením zpracováno
podle publikace Aleš Opatrný,
Spirituální péče o nemocné a umírající
,
kterou vydalo nakladatelství
Pavel Mervart.

Související texty k tématu:

Nemoc
Pohled na nemoc z hlediska víry
Bolest, nemoc a tíže stáří jsou předstupně smrti...
Nemoc člověku připomíná, že život není v jeho moci
Nemoc dosvědčuje, že pravý život není tady (Benedikt XVI.)
Nemoc nás posvěcuje
Má nemoc a utrpení nějaký smysl? Nemá!
Již řadu let mě trápí časté bolesti vnitřností… (Řehoř Veliký)
Ležel jsem několik dní v nemocnici
Nebojte se nemocných! Potřebují vás!
Co potřebuje nemocný?
Pastorační péče o nemocné
Péče o existenciální a spirituální potřeby pacienta
Ježíš se k nemocným nikdy nechová jako k pasivním objektům
Církev má modlitbu a obřad s prosbou za uzdravení nemocných
Karmelitka, která kvůli nemoci pomýšlela na sebevraždu
Světový den nemocných (11.2.)

Utrpení

  • Lze v utrpení nalézt smysl? Ježíš žádnému člověku utrpení nedoporučuje, naopak, nemocné a všelijak trpící od utrpení osvobozuje. Sám ale trpí. Jak to chápat? A co znamená tzv. sebeobětování?
  • Smrt a vzkříšení Páně Chceme-li porozumět utrpení v našem vlastním životě, a chceme-li získat křesťanský pohled na utrpení, pak není možné dívat se jen na ukřižování, bez návaznosti vzkříšení. 
  • Svůj kříž neneseš sám! Ježíš se svým křížem kráčí po našich cestách a bere na sebe naše obavy, naše problémy, naše  utrpení,  i ta nejhlubší.
  • Utrpení nás mnohdy téměř zadusí Utrpení velmi často zabuší na dveře našeho srdce dost neomaleně. 
  • Bolest doháněla papeže Františka k šílenství... Jorge Bergoglio jako mladý onemocněl a ocitl se na prahu smrti. Začalo to v srpnu 1957 rozsáhlým zánětem pohrudnice, který odolával antibiotikům. Jorge se téměř nedokázal nadechnout...
  • Bože, že já blbec nejsem normální člověk! Cítil jsem hněv a zklamání z Boha, protože jsem si myslel, že mě opouští. Bylo to nesnesitelné a nevěděl jsem, jak dlouho to potrvá.
  • Již řadu let mě trápí časté bolesti vnitřností (Řehoř Veliký) Již řadu let mě trápí časté bolesti vnitřností. Bez přestání mě souží velká slabost žaludku, zatímco horečka, byť i lehká, mě neopouští nikdy...

 

Bůh před tebou otevírá nové horizonty (Augustin z Hippo) / auto les cesta

 

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 1. 5. 2025, Čtvrtek 2. velikonočního týdne

Sk 5,27-33;

Komentář k Sk 5,27-33: Pronásledování a nenávist se stupňují. I dnes na mnoha místech. Ale Boží slovo ze světa sprovodit nelze.

Zdroj: Nedělní liturgie

Týden modliteb za duchovní povolání

(1. 5. 2025) Týden modliteb za duchovní povolání každoročně vrcholí o 4. neděli velikonoční, která se nazývá nedělí Dobrého pastýře…

The Chosen Clubs – prostor pro evangelizaci

The Chosen Clubs – prostor pro evangelizaci
(30. 4. 2025) Zaujal vás seriál The Chosen? Hledáte způsob, jak lidem představit Ježíše srozumitelným a inspirativním…

Květen - měsíc Panny Marie

(30. 4. 2025) Měsíc květen bývá oblíben z různých hledisek.

Panna Maria není bohyně (Vojtěch Kodet)

(30. 4. 2025) Jak by ne/měla vypadat zdravá mariánská úcta?

1.5. Sv. Josefa, Dělníka - Svátek práce

(29. 4. 2025) Člověk se v práci nejen realizuje, ale je to zároveň i služba bližnímu, společnosti, a tím i Kristu.

Kněz a dobrodruh: Bohuslav Burian († 29. 4. 1960, věznice Mírov)

Kněz a dobrodruh: Bohuslav Burian († 29. 4. 1960, věznice Mírov)
(29. 4. 2025) Několikrát unikl smrti, celý život vzdoroval nenávisti a ukazoval všem cestu ke svobodě i k Bohu. Prošel několika…

Jan Pavel II.

Jan Pavel II.
(27. 4. 2025) 27. 4. 2014 o neděli Božího milosrdenství byl ve Vatikánu svatořečen papež Jan Pavel II. (* 18. května 1920 + 2. dubna…