Navigace: Tematické texty H HříchDelší texty Všichni zhřešili (Raniero Cantalamessa)

Všichni zhřešili (Raniero Cantalamessa)

Všichni zhřešili a jsou daleko od Boží sláávy.(Ř 3,23) Všichni jsou pod mocí hříchu. (Ř 3,9). Jen boží zjevení opravdu ví, co je to hřích. Všechno, co o hříchu vypovídá, je jen čáástečná odpověď. "Náš mlhavý pojem hříchu je součástí našeho hříšného bytí."(S. Kierkegaard) Člověk sám může přinejlepším pochopit hřích proti sobě, porušení lidských práv, ne Božích. Jen Boží zjevení ví, co je hřích, jen DSje schopen "ukázat světu, v čem je hřích" (srv. J 16,8). O hříchu nám musí promlouvat sám Bůh. "Třeste se a nehřešte", říká Písmo (Ž4,5)

Boží hněv se zjevuje z nebe proti každé bezbožnosti a nepravosti lidí, kteří svou nepravostí potlačují pravdu. "Tvrdí, že jsou moudří, ale upadli v bláznovsství: zaměnili slávu nepomíjiteelného Boha za zobrazení podoby pomíjitelného člověka,..(Ř 1,18-23)

Základní hřích spatřuje sv. Pavel v bezbožnosti, kt. spočívá v odmítnutí oslavovat Boha a děkovat mu. Jinými slovy v odmítání uznat Boha v jeho Božství, nevzdávat mu patřičnou úctu. Dalo by se říci, že spočívá v ignorování Boha, dělání, že neexisttuje. "Vězte Hospodin je Bůh, on nás učinil a my patříme jemu" (Ž100,3) Hřích je ve svém jádru odmítnutím tohoto uznání, je pokusem ze strany tvora, aby smazal nekonečný rozdíl mezi sebou a Bohem. Tak hřích napadá samotnou podstatu věcí, je pokusem věznit pravdu. V modlářství se člověk stává hrnčířem a Bůh nádobou tvarovanou podle jeho vůle.

Proto tj. důvodem je Boží hnněv) je Bůh nechal na pospas nečistým vášním,...vydal v moc hanebných vášní (Ř 1,24). Bůh takové věci jistě nechce, ale dopouští je, aby člověk pochopil, kam vede odmítnutí Bohaa.

Hřích je trestem sám sobě. Čím kdo hřeší, tím také bývá trestán (Mdr 11,16). Dokud trvá svět, zjevuje se v něm takto Boží soud. Bůh je "přinucen" ponechat lidi jim samým, aby nedal za pravdu jejich nespravedlnosti a aby se vrátili zpět.

/Raniero Cantalamessa, Život pod vládou Kristovou, Karmelitánské nakladatelství, str.34-37/


Témata: Hřích

Čtení z dnešního dne: Středa 3. 9. 2025, Památka sv. Řehoře Velikého, papeže a učitele církve

Kol 1,1-8;

Komentář k Lk 4,38-44: Nejen uzdravení z horečky, ale i uzdravení vztahů! Petrova tchyně hned vstává, ujímá se své role a obsluhuje Ježíše i s jeho přáteli.

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

sv. Řehoř Veliký (svátek 3.9.)

sv. Řehoř Veliký (svátek 3.9.)
(2. 9. 2025) Jeden z nejvýznamnějších papežů historie. Provedl církev a společnost dějinným přelomem mezi starověkem a…

Srozumitelně o synodalitě (kniha měsíce)

Srozumitelně o synodalitě (kniha měsíce)
(1. 9. 2025) Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou.

Den modliteb za péči o stvoření 1. září

Den modliteb za péči o stvoření 1. září
(30. 8. 2025) 1. 9. je příležitostí uvědomit si znovu své povolání spravovat svět a starat se o něj. Iniciativa Žít Laudato si´&…

Střední umělecká škola varhanářská

(29. 8. 2025) Hledáme zájemce, kteří by chtěli (i v budoucnu) studovat varhanářství (stavba, oprava, restaurátorství varhan).

Přímluvy dle aktuálního dění pro 22. neděli v mezidobí, cyklus C / 31.8. 2025

(29. 8. 2025) Veliká je moc Pána, je slaven pokornými lidmi. Společně s celou církví svěřme Bohu naše modlitby:

Umučení svatého Jana Křtitele (29.8.)

Umučení svatého Jana Křtitele (29.8.)
(28. 8. 2025) O umučení Předchůdce Páně podává zprávu evangelium Matoušovo (14,3-12) a Markovo (6, 17-29).

Sv. Augustin (svátek 28.8.)

Sv. Augustin (svátek 28.8.)
(27. 8. 2025) Narodil se roku 354 v Tagaste v Numidii (dnešní Souk Ahras v severovýchodním Alžírsku). Vynikal neobyčejným nadáním a…