Jen s Bohem můžeme naplno využívat  svůj životní potenciál. - archív citátů

Navigace: Tematické texty V Vzkříšení, život věčnýDelší texty Vzkříšení těla (Karl Rahner)

Vzkříšení těla (Karl Rahner)

Člověk je bytost očekávající budoucnost, jež je jeho završením. Jelikož pociťuje sám sebe jako jednotu, nedovede o tomto završení uvažovat jako o pouhém završení duše, i když si způsob svého celkového završení nedovede představit.

1. Písmo Starého zákona a pozdní židovství svědčí o teprve postupném nacházení víry ve vzkříšení těla, prvním nepochybným svědectvím ve Starém zákoně je Dn 12,1bn., (další svědectví: 2 Mak 7; ve starozákonních apokryfech je vzkříšení uvedeno jako privilegium spravedlivých, později je očekáváno pro všechny, dobré i zlé). V Ježíšově době vzkříšení těla popírali zvláště saduceové, protože o něm není zmínka u Mojžíše; na základě Písma vyvrátil Ježíš tyto názory (Mk 12,18-27). Vzkřéšení těla je jasně vyjádřeno v Ježíšově zvěstování i ve Sk 24,15, v evangeliu Janově a Zj, Pavel je teologicky rozvádí v ostrém odmítnutí helenistického chápání těla (tělo = hrob či vězení duše). V Novém zákoně se vůbec nevyskytuje blaženost u Pána bez účasti těla. Vzkříšené tělo křesťana je podle Pavla pneumatické (/x pneuma určuje celé vzkříšení), je obdobné jako oslavené tělo Ježíše Krista (Flp 3,21; 1 Kor 15,35n.), ale analogicky k oslavenému tělu Ježíšovu zachovává spojení s pozemským tělem, i když je proměněné (1 Kor 15,36n.). Pavel nepojednává o vzkříšení nekřesťanů a nespravedlivých; předpokládá je však v teologii soudu.

2. Křesťanská víra ve vzkříšení těla byla po staletí zastíněna řeckým znehodnocováním těla, dále antickým obrazem světa s představou /x nebe jako místa, jež tu je před dějinami spásy a mimo ně a kam je možno odejít a vstoupit. Oproti svému předchůdci Janu XXII. vyhlásil Benedikt XII. jako dogma, že /x nazírání Boha nezačíná teprve po vzkříšení těla (přičemž předpokládá, že vzkříšení nastává "později", není to však takto výslovně definováno), nýbrž že lidské podstatě přísluší již před završením její proměněné tělesnosti. (DS 1000 n.)

3. Pro správné porozumění vzkříšení těla je nutno uvážit, že "tělo" v Písmu označuje celého člověka v jeho tělesnosti (k odlišnému použití srov. /x sarx). Tento celý člověk je však ve své jednotě plurální bytost existující ve více dimenzích (hmota - duch, přirozenost - osoba, akce - trpnost atd.) a jeho završení se nemusí stát ve všech dimenzích "současně". Lze si proto představit, že trvalá skutečnost osobního ducha dospěje k bezprostřednímu společenství s Bohem již ve smrti, a přesto zesnulý zůstane spojen se skutečností, osudem a tak časem světa. K tomu přispívá i to, že osobní duch je tím, co dává smysl celé skutečnosti světa a že konec světa, jenž není koncem jeho jsoucnosti, ale spíše jeho dějin, je třeba pojímat jako účast na završení ducha (/x prozatímní stav). Dokončeno je toto završení teprve, když zahrnuje i tu dimenzi, jež jako materiální neodlučně patří ke konkrétnosti ducha a přesto si ji jako završenou už nemusíme představovat na určitém místě našeho fyzikálního prostoru. Tím není řečeno, že vzkříšení těla nelze považovat za proces, který začíná již smrtí.

Ke vzkříšení těla jako projevu celkových dějin člověka srov. /x soud; k završení též lidského společenství ve vzkříšení těla srov. /x nebe. Spekulace o povaze vzkříšeného těla mají své hranice v osobitosti biblické eschatologie.


Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Př 8,22-31; Žalm Žl 8,4-5.6-7.8-9; Řím 5,1-5
Jan 16,12-15

Bůh žije láskou, to je jádro jeho štěstí, radosti, to je gejzír života, který stále chrlí nové a nové impulzy. Nebe doslova tepe životem. Nejde ale o falešnou, lacinou lásku. Jde o čirou pravdu, o absolutní dobro, které sdílí jednotlivé osoby Trojice. V takovém vzájemném sdílení není nic tabu a ani žádná z osob Trojice si nemusí schovávat něco „jen pro sebe“. Sdílí všechno. K tomuto důvěrnému přátelství Boha jsme pozváni i my.

Zdroj: Nedělní liturgie

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti
(15. 6. 2025) Patří svátek Božího těla do dnešní doby? Jak slavnost Těla a krve Páně slavit v naší situaci a kultuře?…

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)
(15. 6. 2025) Prachatický rodák Jan Nepomucký Neumann se stal misionářem v USA a americkým světcem. Ztělesňoval most mezi různými…

Přímluvy dle aktuálního dění pro Slavnost Nejsvětější Trojice, cyklus C / 15. 6. 2025

(11. 6. 2025) Protože je nám Boží láska vylita do srdce skrze Ducha svatého, naše naděje neklame. Obracejme se proto…

Svatý Antonín z Padovy (svátek 13.6.)

(11. 6. 2025) Původní jméno velkého kazatele svatého Antonína z Padovy je Fernandez Bulhão. Narodil se v portugalském Lisabonu ve…

Nejsvětější Trojice

Nejsvětější Trojice
(9. 6. 2025) V  neděli po Letnicích (Slavnosti seslání Ducha svatého) se připomíná mysterium Boha v Trojici.

Letnice, Svatodušní svátky

(8. 6. 2025) Bez Ducha svatého by bylo křesťanství jen hřbitovem. Letnice se slaví padesátý den po Velikonocích a 10 dnů po svátku…

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze
(7. 6. 2025) Ve čtvrtek po slavnosti Seslání Ducha svatého se slaví svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze (latinsky festum…