Existují dva základní postoje, jak stát se Ježíšovými učedníky:  - archív citátů

Sekce: Knihovna

Aleš Opatrný

4. Kodex kanonického práva

z knihy Katechismus katolické církve ve světle církevních dokumentů

Tato základní právní norma církve se o katechismech zmiňuje v knize III. (učitelský úřad církve), v hlavě 2 - o katechetické výuce:

Kán 775 - §1. Při zachování předpisů Apoštolského stolce vydají diecézní biskupové předpisy o katechetických záležitostech a postarají se, aby byly po ruce vhodné katechetické pomůcky, též o přípravu katechismu, je-li to potřebné, a také podporují a koordinují katechetickou činnost.

§2. Je-li to užitečné, má se biskupská konference postarat o vydání katechismů pro svoje území, po předchozím schválení Apoštolským stolcem.

Kán.779 - Katechetická výuka se koná za použití všech prostředků, didaktických pomůcek, hromadných sdělovacích prostředků, které jsou považovány za zvlášť účinné, aby si věřící s ohledem na své vlohy, schopnosti, věk, životní situaci mohli plněji osvojit katolickou nauku a vhodně ji uplatnit v praxi.

Pokud jde o schvalování textů, používaných k výuce, právo stanoví:

Kán 827 -§1. K vydání katechismů a jiných písemností patřících ke katechetické výuce a jejich překladů je třeba schválení místním ordinářem, při zachování kán.775, §2

§2. Pouze se schválením, případně dodatečným, od příslušného církevního představeného mohou být na základních, středních nebo vysokých školách pro výuku používány učební texty týkající se otázek biblických, teologických, kanonickoprávních, církevních dějin a vůbec náboženských a morálních oborů.

Z uvedeného je zřejmé, že právo nemá v úmyslu blíže předepisovat, jaké druhy učebních textů se mají používat při výuce a o katechismu dokonce mluví dikcí pro nás snad až překvapivou - jako o něčem, co může být, je-li toho třeba (VKD zdůrazňuje katechismy vehementněji, i když o nich mluví jako o jedné z řady pomůcek). Na druhé straně ale právo se značným důrazem požaduje schválení učebních textů - nejen katechismů - příslušnou územní autoritou. O katechismech navíc platí, že musí mít vždy schválení římské kongregace - ať jde o originální text nebo o překlad.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ex 3,1-8a.13-15; Žalm Žl 103,1-2.3-4.6-7.8+11; 1 Kor 10,1-6.10-12
Lk 13,1-9

Dnešní evangelium nabízí několik vrstev zamyšlení: Nejprve pohled na člověka, který rád sbírá šokující zprávy a roznáší je. Pán ho zastaví a odvrátí jeho pohled od šokujících drbů k jeho vlastnímu příběhu. Druhou vrstvou mohou být lidé, kterým se přihodila nějaká tragédie. Ježíš nenadává na situaci s ostatními. Vidí v události impulz, kterým k nám promlouvá Bůh. A v neposlední řadě tu je zahradník z podobenství, který se přimlouvá u svého Pána. Ani on nenadává, nezatracuje, ale hledá cestu, jak jiným pomoci žít.

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy dle aktuálního dění pro 3. neděli postní cyklu C (23. 3. 2025)

(21. 3. 2025) Bůh slyší a zná bolest svého lidu[1]. Proto mu s důvěrou předložme své modlitby:

Zvěstování Páně

(21. 3. 2025) Bůh si zvolil svou cestu do světa prostřednictvím člověka, který se jmenuje Maria. (kardinál Joachim Meisner)

Sídlištní křížová cesta, aneb Ježíš v osudech lidí dnešních dní

Sídlištní křížová cesta, aneb Ježíš v osudech lidí dnešních dní
(18. 3. 2025) Křížová cesty vsazená do osudů lidí v dnešním světě, tady a teď.  

Inaugurace papeže Františka 19. 3. 2013 a svatý Josef

(18. 3. 2025) Papež František je ctitelem svatého Josefa. Pochází z farnosti sv. Josefa, v kostele sv. Josefa zaslechl osobní Boží…

Svatý Josef (svátek 19.3.)

(17. 3. 2025) Svatý Josef je světec, o kterém se mnoho nemluví, ačkoli jeho role v životě Ježíše Krista je naprosto zásadní. Anebo se…

Jubileum mládeže v Římě 28.7. – 3.8. 2025

Jubileum mládeže v Římě   28.7. – 3.8.  2025
(17. 3. 2025) Komunita Emmanuel v rámci jubilea pořádá program pro 2000 mladých z celého světa. Připojte se a pozvěte…

Den sv. Patrika (17.3)

(16. 3. 2025) Pro našince je velkolepá oslava, spojená se svátkem sv. Patrika, možná trochu nepochopitelnou podívanou, která však má…