Ve změti omamnosti a marnosti  lidských slov potřebujeme Boží slovo,  - archív citátů

Navigace: Tematické texty E EucharistieKrátké úvahy k eucharistickému kongresu v pražské diecézi (2019) 6. To konejte na mou památku (2. 6.)

6. To konejte na mou památku (2. 6.)

Eucharistický způsob života

Minule jsme mluvili o tom, že Ježíš zůstává s námi v proměněném chlebě a víně. Dnešním tématem je, jak my můžeme žít eucharistickým způsobem života.

Ježíš řekl při Poslední večeři dvakrát: „Toto konejte“! Řekl to nejprve poté, co svým učedníkům podal k jídlu své tělo a krev. Řekl to podruhé, když jim umyl nohy. Vyslyšet tento jeho příkaz, konat to, co on si přál, znamená samozřejmě slavit mši svatou. Znamená to ale také svým životem žít a naplňovat to, co mše znamená.

Při bohoslužbě v kostele se používá chléb náš vezdejší, každodenní chléb: Také to, co konáme ve všední den, můžeme žít jako Boho-službu, službu Bohu. Při mši se chléb a víno obětují v modlitbě chvály: Své každodenní záležitosti můžeme pojmout jako obětní dar pro našeho Boha a chválit v nich jeho jméno. Proměněný chléb se ve mši láme a rozdává: Každý den můžeme my lámat svůj život do množství povinností a protichůdných vztahů. Eucharistie do nás vlévá Boží lásku: Touto láskou, kterou ve svatém přijímání dostáváme, můžeme mít my rádi lidi okolo nás. V eucharistii Kristus zůstává přítomen i po skončení mše: Každý den můžeme mít radost, že ti, kdo se potkávají s námi, mohou se skrze nás setkat s Ježíšem.

Ke svatému přijímání přicházíme vždy jako chudí, kteří si nemohou nic zasloužit, a které Bůh přesto sytí eucharistickým chlebem. Eucharistický způsob života je, že my s podobnou velkorysostí, jakou má Bůh k nám, přistupujeme k těm, kdo se nám nijak nemohou odvděčit, kdo jsou potřební, anebo otravní či chudí.

 

Doplňující texty pro vlastní potřebu

Římská liturgie

Buď si vědom toho, co konáš při liturgii, a také podle toho žij; svůj život připodobňuj tajemství Kristova kříže. (Svěcení kněží)

Svatý Jan Zlatoústý

„Chceš prokazovat úctu Kristovu tělu? Nepřehlížej tedy, že je nahé: abys mu tady v chrámě neprokazoval úctu hedvábnými rouchy, a venku nepřehlížel, že jej deptá zima a nahota. Kdo řekl: To je mé tělo, je týž, který řekl: Viděli jste mě hladovět, a nedali jste mi jíst, a také: Cokoli jste neudělali pro jednoho z těchto nejposlednějších, ani pro mne jste neudělali. (Homilie na Matouše, 50)


Související texty k tématu:

Eucharistie

Čtení z dnešního dne: Úterý 14. 1. 2025, Úterý 1. týdne v mezidobí

Žid 2,5-12;

Komentář k Ježíš opravdu podstoupil smrt za všechny lidi. Záchrana všech je v plánu Božím. Nebudu patřit k těm, kdo by nejraději omezovali spásu jen na hrstku věrných…:

Zdroj: Nedělní liturgie

Týden modliteb za jednotu křesťanů - smíření křesťanů přesahuje lidské síly...

(14. 1. 2025) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem…

České nebe – obrazové karty pro použití v pastoraci a katechezi

České nebe – obrazové karty pro použití v pastoraci a katechezi
(13. 1. 2025) Obrazové karty „Když se nebe potká se zemí – 28 karet osobností "českého nebe"

Studijní pobyt a duchovní obnova pro vysokoškoláky na Lomci v Jižních Čechách

Studijní pobyt a duchovní obnova pro vysokoškoláky na Lomci v Jižních Čechách
(13. 1. 2025) Prostor pro studium v tichu a klidu v přírodě a duchovní obnova na  hraně zimního a letního semestru dovolí…

Etty Hillesum - výročí narození (15. 1. 1914)

(13. 1. 2025) Ester "Etty" Hillesum se narodila 15. ledna v roce 1914 v židovské rodině v Holandsku. Získala právnické…

23. ledna 2025 Studijní den: Jak svědčit (o) Bohu v duchovní péči?

(10. 1. 2025) Společné diskuse a sdílení zkušeností z rozličných oblastí pastorační praxe v ekumenické šíři.

Marie Elekta od Ježíše (1605–1663), svátek 11.1.

(10. 1. 2025) V roce 1656 se konečně přes různé překážky podařilo realizovat založení pražského Karmelu. Zakladatelkou byla matka…

Hymna Jubilea 2025 Poutníci naděje: Plamen naděje v nás oživ

(9. 1. 2025) Plamen naděje v nás oživ, v píseň chvály proměň jej.  Poutníky, co naději nesou, Pane, chraň a provázej.