Bůh je sám v sobě dialogem, sám v sobě společenstvím. - archív citátů

16. 2. 2001 , Petr Kolář

Propast a pokrok (Vzpomínky na budoucnost moderního světa)

Jen pár dní po vstupu do třetího tisíciletí se začaly objevovat první bilance tisíciletí předchozího, jehož konec máme všichni ještě v živé paměti. Pozornost vzbudil například teolog Jürgen Moltmann, žijící v Tübingen, příspěvkem Propast a pokrok, s podtitulkem Vzpomínky na budoucnost moderního světa. Probírá v něm 19. a 20. století, která pokládá za úzce propojená a zároveň ostře protichůdná. O prvním mluví jako o období fantastického pokroku, o druhém jako o století bezpříkladných katastrof. Obojí je součástí novověku, který začal obsazením Ameriky a znamenal podle jeho názoru jednak nástup křesťanství k náboženskému ovládnutí světa, jednak, paralelně s ním, vědeckotechnické opanování přírody.
 
Člověk jako by se tím stal pánem světa a zaujal místo, vyhrazené do té doby samému Bohu. Lidské poznání je od té doby instrumetalizováno, stává se prostředkem využívání a moci, na rozdíl od starověku, kdy hledalo moudrost. Poznání, věda jsou ztotožňovány s mocí.

Výboje v Novém světě měly původně dvojí motivaci: God and Gold, Boha a zlato. Motivace zakladatelů Spojených Států byla do značné míry náboženská, Nový svět, který dobývali, nacházel svou inspiraci v Novém světě bible. Dodnes to dokládá mesiánský nápis Novus ordo seclorum, nový řád věků, na americkém státním znaku a na každé jednodolarové bankovce. Devatenácté století jako celek, pod dojmem vlastních úspěchů, do značné míry podlehlo iluzi, že cestou vědeckotechnických úspěchů dospěje k naplnění dějin. V podstatě věřilo, že bude nastolena tisíciletá říše spravedlnosti, o které mluví bible. Toto naplnění dějin očekávalo uvnitř lidských dějin, a nikoliv za jejich hranicemi. Mluvilo se také o novém, morálně lepším člověku, skoro úplně se přitom ale opomíjely stinné stránky pokroku, totiž ujařmení řady národů, někdy jejich praktická likvidace a systematické ničení životního prostředí.

Na místo vysněné "tisícileté říše" spravedlnosti ale ve dvacátém století přišly apokalyptické hrůzy s desítkami milionů mrtvých. Dnešnímu člověku připadá nesnadné nadchnout se pro internet a genetický výzkum, protože se ve 20. století přesvědčil, že každý nový technický objev, který sebou nese nějakou možnost zneužití, opravdu jednoho dne také je zneužit. Zářné zítřky pohasly; víme už, že jejich uskutečnění v průběhu lidských dějin je iluze. Místo toho stojíme u hromad obětí, které po ní zbyly, hledáme cestu ke smíru s naším 20. stoletím a nalézáme, že naděje této minulosti je jedině v Ezechielově proroctví o suchých kostech, probuzených k novému životu (Ez 36,5...). To je ovšem naděje mimo lidské dějiny. Lidská budoucnost nemůže pohnout se zločiny, spáchnými v minulosti. Abychom s touto minulostí vůbec dokázali žít, potřebujeme naději zvenčí lidských dějin! Je to naděje transcendentní, naděje ve Vzkříšení. To je jádrem křesťanské naděje, která se neupíná k žádnému dějinnému okamžiku v naší budoucnosti, ale doufá, že naše dějiny mají budoucnost, v níž se právě ony jako celek stanou věcí minulou a usmířenou.

Pro RaVat/ceco Petr Kolář SJ
Praha, 7. února 2001

Mediálně spolupracujeme.

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Př 8,22-31; Žalm 8; Řím 5,1-5
Jan 16,12-15

Často se opakuje, že člověk nedokáže proniknout tajemství Boha. Není však třeba chtít všemu rozumět, jako by Bůh byl nějaký stroj. Bůh je především živý, a tak lze nahlédnout jeho život tak, jak vypráví evangelia. Bůh se dává. Nejen člověku, ale především jednotlivé osoby uvnitř Boha se vzájemně činí šťastnými – darují se jedna druhé. Bůh Otec není tatínkem Ježíšovi v lidském pojetí, ale je tím, kdo miluje první. Kristus není Syn ve smyslu potomka, ale je tím, kdo odpovídá na Otcovu lásku. Duch svatý není nějaký jiný potomek Boha Otce, ale je samotnou láskou Otce a Syna. Do tohoto společenství nás Bůh pozval.
Další text k zamyšlení na toto téma:
„Přede mnou můžeš být takový, jaký jsi. Respektuji tvou výjimečnost.“ Nebo lépe: „Můžeš se stát ještě více sám sebou.“
Skutečné společenství podle vzoru Trojice není splynutí ani sloučení. Skutečná láska respektuje odlišnost druhého. Je to, jako by Otec říkal: „Staň se ještě více Synem“, a naopak. Stejně to platí i pro Ducha. Láska nevylučuje odlišnost, naopak: respektuje jedinečnost druhého.
https://www.pastorace.cz/clanky/model-idealniho-souziti-lze-najit-v-bohu?=fm

Zdroj: Nedělní liturgie

Slavnost Těla a krve Páně (´Božího těla´)

(16. 6. 2019) Svátek, který katolická církev slaví ve čtvrtek po svátku Nejsvětější Trojice, aby zvlášť oslavila - eucharistii.

Slavnost Nejsvětější Trojice

(14. 6. 2019) Svátek připomíná ústřední křesťanskou nauku o Bohu, který je Láska, a který existuje ve společenství tří osob: Bůh -...

Výběr z letáčků Brněnské tiskové misie k využití např. v kostelích

Výběr z letáčků Brněnské tiskové misie k využití např. v kostelích
(13. 6. 2019) Brzy budou prázdniny a kostely budou otevřeny i pro náhodné kolemjdoucí, trávící v našem okolí třeba dovolenou....

Jaroslav Škarvada - oblíbený a optimistický člověk - pomocný pražský biskup († 14.6.2010)

Jaroslav Škarvada - oblíbený a optimistický člověk - pomocný pražský biskup († 14.6.2010)
(13. 6. 2019) "Na konci života nevidím nějakou tmu hrobu, anebo pec krematoria. Na mě tam čeká otevřená náruč Boha. Není to hezký...

Duchovní odkaz Tomáše kardinála Špidlíka - 21. října 2019

Duchovní odkaz Tomáše kardinála Špidlíka - 21. října 2019
(12. 6. 2019) Pozvání na mezinárodní konferenci ke 100. výročí narození kardinála Tomáše Špidlíka, kterou bude pořádat Výbor pro...

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze

(11. 6. 2019) Ve čtvrtek po slavnosti Seslání Ducha svatého se slaví svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze (latinsky festum...

Letnice, Svatodušní svátky...

(9. 6. 2019) O Letnicích křesťané slaví slavnost seslání Ducha svatého - tedy skutečnost, že Bůh skrze Ducha svatého působí (dodnes)...

Aleš Opatrný oceněn Universitou Karlovou

Aleš Opatrný oceněn Universitou Karlovou
(7. 6. 2019) Dne 23. května předal prorektor prof. Jan Royt doc. Aleši Opatrnému během slavnostního zakončení akademického roku Te...

YOUCAT Vzpomínkové album: Moje první svaté přijímání

YOUCAT Vzpomínkové album: Moje první svaté přijímání
(7. 6. 2019) Seznamuje malé čtenáře a čtenářky s tím, kdo je Ježíš, co je na jeho příběhu nejdůležitější a jak z toho žije...