Navigace: Tematické texty U UtrpeníDelší texty Lehkomyslný člověče (Raniero Cantalamessa)

Lehkomyslný člověče (Raniero Cantalamessa)

/Bible mluví o "utrpení Boha": trápí se (Gn 6,6), lidé mu působí trýzeň (Ž 78,4O), Mi 6,3; Iz 1,2./
Bůh se však nesouží kvůli sobě, jako by snad o něco přicházel, ale kvůli člověku, který tak ztrácí cestu. Jedná tak z čisté lásky. Bible se neobává odhalit jakousi Boží "bezmocnost", způsobenou láskou k člověku. (115-16)
/Bůh trpí, když musí trestat - Oz 11,8-9/

Slova "utrpení" a "soužení" mají v souvislosti s Bohem analogicky jiný záznam než v souvislosti s člověkem. U Boha jde o nekonečně svobodné utrpení, nezpůsobené žádnou nutností nebo osudem, které nepoškozuje ostatní Boží atributy. Naopak je potvrzuje, ačkoli nechápeme jak. ... Někteří ze starověkých Otců poznamenali, že radikální neschopnost utrpení by naopak pro Boha byla omezením a známkou omezení svobody. Bůh může i trpět, chce-li to, a on chce, protože miluje. Utrpení není u Boha známkou jeho nekonečné svrchovanosti a moci o nic méně než jí jsou ostatní známky jeho dokonalosti. Totéž je nutno opakovat i o proslulém "Božím hněvu", o němž se v bibli, včetně Nového zákona, tolik mluví. Je pouhým projevem lásky, protože je vždy hněvem nad hříchem, nikdy nad hříšníkem:

Což si libuji ve smrti svévolníka? Je výrok Panovníka Hospodina. Zdalipak nechci, aby se odvrátil od svých cest a byl živ? (Ez 18,23) Bůh hříšníka postihuje a zastrašuje právě proto, aby ho zachránil před hříchem, zasazuje mu rány v čase, aby ho uchránil pro věčnost, i když tuto poslední pravdu nepochopili adresáti zjevení zcela jasně hned zpočátku. Bůh se ve skutečnosti smilovává nade všemi a nezavrhuje nic z toho, co stvořil; pokud trestá a kárá, činí tak proto, aby lidé zanechali ničemností a uvěřili v něj (srv. Mdr 11,23-12,2). U Boha je hněv projevem jeho transcendentní svatosti. (118-19)

To nám pomáhá k ujasnění si představy o Otcově postoji k tajemství spásy. Nebyl nepřítomen, na nebi, když jeho Syn vystupoval na Kalvárii. Naopak, byl s ním: Mne necháte samotného - pravil Ježíš apoštolům - ale nejsem sám, neboť Otec je se mnou (J 16,32). (12O)
Jak správně tvrdili první teologové: "Trpěl-li Syn, Otec trpěl spolu s ním." (122)
K. Barth poznamenává: "Náš názor, podle něhož může Bůh být jen a pouze aktivní a čelit veškerému utrpení, se ukázal jako mylný a pohanský ve světle skutečnosti, že Ježíš Kristus je a činí právě toto (tj. snižuje se, je solidární se světem a trpí). Nám nepřísluší být moudřejší než Bůh a určovat, co je a co není slučitelné s božskou přirozeností. Musíme to však vyvodit z jeho činů; jeho sláva je založena na svobodě jeho lásky" (srv. KD IV/1,3O3 a násl.). (123)
Lehkomyslný člověče, zastav se na chvíli i ty a považ, zda nějaká bolest může být podobna bolesti Boží! (124)
/To vše je ovšem analogické vyjadřování./

(Raniero Cantalamessa: Život pod vládou Kristovou, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1994, 115-24)


Témata: Utrpení

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

2 Mak 12,43-46; Žalm ŽALM 116; Řím 5,5-11
Mt 5,1-12a

Doufáme, že křest, kterým jsme byli přivtěleni v Krista, je pro nás vstupenkou do Božího království. Ale v učení církve také čteme o těch, kteří sice vstoupili, ale cosi je dělilo od Boha. Tito bratři a sestry tedy zakusí bolestné okamžiky, v nichž se tváří v tvář Bohu naplno ukáže jejich odmítání Boha, nevěrnost pravdě a spravedlnosti, neláska k bližním… Nejde o pomstu, ale o vyrovnání se s pravdou, protože před Bohem nemůže existovat nikdo, kdo nestojí v pravdě. Tomuto stavu říkáme očistec. Je to místo, kde lidé již patří do nebe. Zde se nerozhodují mezi nebem a peklem. Již patří k Bohu, a proto jim také Bůh nabízí pomoc. Právě v této bolesti nad sebou samými jim mohou pomoci ti, kdo jsou ještě na cestě – my! Proto s nadějí a důvěrou v Boží lásku prosíme za odpuštění jejich hříchů, za smíření a za plné společenství s Bohem.

Zdroj: Nedělní liturgie

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…

Papež Lev teenagerům: „Nedovolte algoritmům, aby psaly váš životní příběh! Buďte sami autory!“

Papež Lev teenagerům: „Nedovolte algoritmům, aby psaly váš životní příběh! Buďte sami autory!“
(2. 11. 2025) Lev XIV. vyzval mladé lidi, aby se neutápěli v digitálním světě. „Používejte technologie moudře, ale…

Přímluvy na Vzpomínku na všechny zemřelé / 2. 11. 2025

(31. 10. 2025) Sestry a bratři, věříme, že modlitba za zemřelé má smysl[1], protože Bůh je věrný a milosrdný. Obraťme se proto k němu s…

Český kněz Emil Kapaun ve válce v Koreji 1.11.1950...

Český kněz Emil Kapaun ve válce v Koreji 1.11.1950...
(31. 10. 2025) Psal se rok 1950, byl první listopad. Americký vojenský kaplan v Unsanu v Severní Koreji otec Emil Kapaun odsloužil…

Význam slova ´svatý´ prodělal řadu změn...

Význam slova ´svatý´ prodělal řadu změn...
(30. 10. 2025) Život člověka probíhá v nejrozmanitějších vzájemných vztazích. Nikdo není odkázán jen sám na sebe, každý závisí na…

Nenechme se převálcovat Halloweenem

Nenechme se převálcovat Halloweenem
(30. 10. 2025) Objevme krásu původního svátku Všech svatých a modlitby za zemřelé.

Biskup, který zmrzačil svou diecézi ve prospěch Čechů: Svatý Wolfgang

(29. 10. 2025) Svatý Wolfgang (svátek 31.10.) svou diecézi zmenšil tak, aby českým křesťanům dal českou diecézi s jejich vlastním…