Navigace: Tematické texty O Očistec, odpustkyKrátké texty, citáty Zjednodušeně o odpustcích

Zjednodušeně o odpustcích

 

Odpustky jsou jedním z duchovních prostředků katolické církve, které se používají jako podpora věřícím při jejich duchovním růstu a jejich snaze o nápravu následků hříchu. (Hřích je v křesťanském pojetí vědomé a svobodné provinění proti lásce k Bohu a bližním, proti Božímu řádu nebo morálním principům.)

 

Základní pohled na odpustky:

  1. Každý hřích má své následky:
    Když člověk jedná hříšně, vzniká nejen vina, ale také určité následky (např. narušené vztahy nebo škody na sobě i ostatních). Tyto následky je třeba napravit.

  2. Odpustek zmírňuje důsledky:
    Církev nabízí praxi odpustků jako duchovní prostředek, který pomáhá zmírnit nebo zcela odstranit následky hříchu, tzv. časné tresty za hříchy (např. posmrtné bolestné očišťování).

  3. Podmínky pro získání odpustku:
    Aby člověk získal odpustek, musí se pro to vnitřně rozhodnout a vyvinout osobní aktivitu na poli duchovního růstu. K tomu je ještě potřeba  splnit určité specifické podmínky, jako je modlitba, dobré jednání ve prospěch druhých, aktivní účast na svátostech (zpověď a svaté přijímání), modlitba na úmysly papeže a být v „milosti posvěcující“ (tedy bez závažného těžkého hříchu).

 

Další důležité postřehy k praxi odpustků:

  • Odpustky nejsou „odpouštěním hříchů“. K tomu slouží svátost smíření (zpověď).
  • Odpustky se dle učení církve dělí na částečné (zmírňují částečně následky hříchu a tedy „časného trestu“) nebo plnomocné (odstraňují veškeré následky hříchu, tedy všechen „časný trest“).
  • Odpustky lze dle nauky církve přijmout pro sebe, anebo pro zemřelé („duše v očistci“)
  • V historii bohužel došlo i k jejich zneužití, například když byly ve středověku prodávány za peníze, což vedlo k velké kritice, jejich diskreditaci a následným předsudkům proti této praxi.  
  • Církev dnes klade důraz na správné pochopení odpustků jako duchovní pomoci a motivaci k dobrému životu, nikoli jako jakýsi obchodovatelný nástroj.
  • Odpustky nejsou dnes nijak formalizované. Jejich realizace a přijetí („udělení“) probíhá čistě na osobní (vnitřní) úrovni.

Čtení z dnešního dne: Sobota 5. 7. 2025, Slavnost sv. Cyrila, mnicha, a Metoděje, biskupa, patronů Evropy, hlavních patronů Moravy

Iz 61,1-3a; 2 Kor 4,1-2.5-7

Komentář k Lk 10,1-9: Nepřecházet z domu do domu znamená v případě dnešních světců stálost. Také věznění. Ostatně, nepřineslo „znemožnění pastorace“ v našich dějinách paradoxně bohaté plody?

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy dle aktuálního dění pro 14. neděli v mezidobí, cyklus C / 6.7.2025

(4. 7. 2025) Ježíš poslal své učedníky hlásat evangelium a zvěstovat Boží pokoj. V síle tohoto poslání se obraťme k Bohu…

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)
(4. 7. 2025) svátek 5.7.

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou

(3. 7. 2025) Vydavatelství Nové mesto přináší publikaci Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou, která…

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

Svatý Prokop (svátek 4.7.)
(3. 7. 2025) (* Chotouň asi 970  + Sázava 25.3.1053)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2025) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění / Slavnost sv. Petra a Pavla, cyklus C / neděle 29. 6. 2025

(27. 6. 2025) Když byl apoštol Petr uvězněn, aby byl popraven, církevní obec se za něho naléhavě modlila k Bohu. Obraťme se…

Petr a Pavel (svátek 29.6.)

Petr a Pavel (svátek 29.6.)
(27. 6. 2025) Petr a Pavel / dva sloupy církve / rybář a učenec / skála a učitel pohanů / oba ukazují svou lásku ke Kristu svým…