Na obrácení svatého Pavla měly podíl i Štěpánovy modlitby  - archív citátů

Sekce: Knihovna

papež František

Blahoslavení tiší

Žl 37,3-8-11

z knihy Blahoslavenství - cyklus katechezí papeže Františka , vydal(o): Rádio Vaticana

V dnešní katechezi se budeme zaobírat třetím z osmera blahoslavenství Matoušova evangelia: »Blahoslavení tiší, neboť oni dostanou zemi za dědictví« (Mt  5,5).

Výraz „tiší“, který je zde použit, znamená doslova klidný, mírný, laskavý a nenásilný. Tichost se projevuje ve chvíli konfliktu, kdy je vidět reakce na nějakou nevraživost. Kdokoli se může zdát tichým, když je všechno klidné, ale jak reaguje, když se ocitne „pod tlakem“, je napaden, uražen a atakován?

Svatý Pavel v jedné pasáží mluví o »tichosti a mírnosti Kristově« (2 Kor  10,1). A svatý Petr poukazuje na Ježíšův postoj v Utrpení: neodpovídal a nevyhrožoval, »ale ponechal vše tomu, který soudí spravedlivě« (1 Petr 2,23). V Utrpení se zřetelně ukazuje Ježíšova tichost.

V Písmu je slovem „tichý“ označován také bezzemek. Proto udivuje, že třetí blahoslavenství říká právě o těch, kdo jsou tiší, že »dostanou zemi za dědictví«.

Ve skutečnosti cituje toto blahoslavenství 37. Žalm, který jsme slyšeli v úvodu katecheze. Také tam jsou do souvislosti kladeny tichost a vlastnictví země. Uvažujeme-li o tom, zdá se, že obojí je neslučitelné. Vlastnictví země je totiž typická oblast konfliktu. O území se často bojuje, aby se nad ním dosáhlo nadvlády. Ve válkách vyhrává silnější a získává jiná území.

Podívejme se však pozorně na sloveso použité ve vztahu k vlastnictví tichých. Oni zemi nezískají. Není řečeno „blahoslavení tiší, protože oni získají zemi“, nikoli. Takto to blahoslavenství neříká, nýbrž „dostanou zemi za dědictví.“ V Písmu má výraz dostat za dědictví ještě silnější význam. Boží lid nazývá „dědictvím“ právě izraelskou zemi, která je zaslíbenou zemí.

Tato země je příslibem a darem Božímu lidu a znamená něco mnohem většího než pouhé území. Je to země, která je nebem – dovolíte-li mi slovní hříčku; to znamená země, k níž jdeme: nové nebe a nová země, ke kterým směřujeme (srov. Iz 65,17; 66,22; 2 Petr 3,13; Zj 21,1).

Tichý je proto ten, kdo „dostává za dědictví“ to nejvznešenější území. Není to zbabělec,  slaboch, který si tvoří morálku ústupnosti, aby se vyhnul problémům. Zcela jinak. Je to člověk, jenž dostal dědictví, které nechce promarnit. Tichý není přizpůsobivý, nýbrž je Kristův učedník, který se naučil hájit zcela jinou zemi. Hájí svůj pokoj, hájí svůj vztah s Bohem, hájí Boží dary, opatruje milosrdenství, bratství, důvěru a naději. Tiší lidé jsou milosrdní, bratrští, důvěřiví a doufající.

Musíme zde poukázat na hřích hněvu, který tvoří opak, násilné hnutí, jehož popud všichni známe. Kdo se někdy nerozhněval? Všichni. Musíme blahoslavenství obrátit a položit si otázku: kolik jen jsme toho hněvem zničili? Kolik jsme tohoto ztratili? Chvíle vzteku toho může zničit spoustu. Když zmizí sebekontrola, chybí odhad toho, co je opravdu důležité, a může se zhroutit vztah k bratrovi, někdy nenapravitelně. Ze zlosti spolu mnozí bratři přestanou mluvit a vzdálí se jeden druhému. Tichost je opakem. Tichost spojuje, hněv rozděluje.

Tichost získává mnoho. Tichost je schopna přemáhat srdce, zachraňovat přátelství a mnoho jiného, protože lidé se rozčílí, ale pak se zklidní, přehodnotí to a vrátí na svoji cestu. Tichost může obnovovat.

„Země“, kterou je třeba získat tichostí, je spásou bratra, o kterém říká Matoušovo evangelium: »Dá-li si od tebe říci, svého bratra jsi získal« (Mt 18,15). Není krásnější země než srdce druhého. Přemýšlejme o tom: není země krásnější než srdce druhých; není krásnější území, hodné získu, než znovu nalezený pokoj s bratrem. To je ta země, která se dostává za dědictví tichostí.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Se svolením převzato
webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Pátek 28.1.

2 Sam 11,1-4a.5-10a.13-17; Mk 4,26-34

Komentář k Mk 4,26-34: Boží království roste, ani nevíme jak. Nezávisle na snaze jeho růst zastavit, přibrzdit, ale i urychlit. Ono přerůstá naše nejodvážnější představy. V jeho stínu najdou mnozí oddech…

Zdroj: Nedělní liturgie

Podpora manželství - konference

Podpora manželství - konference
(27. 1. 2022) „Církev a podpora manželství“: konference iniciativ v péči o rodiny 29. ledna 2022 i online.

Byl odsouzen k smrti zastřelením, byl deportován na Sibiř... Fjodor Michajlovič Dostojevskij

(27. 1. 2022) Říká-li se, že člověk v životě neumírá jen jednou, pak to obzvlášť platí pro život ruského spisovatele Dostojevského,…

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2022) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války.…

Obrácení svatého Pavla (svátek 25.1.)

(24. 1. 2022) Pavlovo setkání s Kristem na cestě do Damašku způsobilo v jeho životě doslova revoluční obrat. Kristus se stal smyslem…

František Saleský (svátek 24.1)

(23. 1. 2022) Učitel duchovního života pro všední život, Učitel církve, patron novinářů a spisovatelů.

21.1.1953 mě zatkla komunistická tajná policie / DNEŠNÍ VÝROČÍ

(21. 1. 2022) „Jste zatčen, nedělejte žádné hlouposti.“ Když se za mnou pak zavřely vrata věznice, tak hned…

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí
(16. 1. 2022) Vždy 3. neděle liturgického mezidobí je v církvi věnována „slavení a šíření Božího slova a úvaze nad ním“.

Uvedení do neděle 16.1. 2 nvlm C

Uvedení do neděle 16.1. 2 nvlm C
(15. 1. 2022) Došlo víno, i když jsme ho tak poctivě chystali. Udělal jsem něco špatně? Něco jsem zanedbal? Proč tento vztah, dílo,…

Týden modliteb za jednotu křesťanů - smíření křesťanů přesahuje lidské síly...

(14. 1. 2022) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem…