Navigace: Tematické texty C CírkevDelší texty Důstojně žít Evangelium (Anton Srholec)

Důstojně žít Evangelium (Anton Srholec)

Křesťanství nese příliš velké všelidské hodnoty, než aby se dalo bez nich žít. Jen je třeba je vyslovit novým jazykem. Je jen směle svěřit novým lidem, kteří budou mít vůli a hrdost je nejen hlásat a interpretovat po novu, ale je i žít a svědčit o nich. Je třeba odlišit podstatné od okrajového. Nevázat křesťanství na přežité formy. Pohanům v Římě se křesťané jevili vzhledem běžným náboženským praktikám státní pohanské církve jako vysloveně nenáboženští ateisté.

Ve jménu záchrany toho podstatného ve víře se budeme muset osvobozovat od jejích neautentických nánosů a historicky podmíněných projevů. Bůh má být všechno a nade všechno. Každá doba má právo a povinnost vyslovit si tuto absolutní pravdu svou řečí. Zastaralé a pro naši dobu už neplatné obrazy Boha, Krista a církve odvádějí i lidi poctivě hledající. Hlasatelé evangelia a ti, kdo uvěřili, stojí před úkolem neúnavně a systematicky pracovat na sobě, kultivovat tu nejkrásnější stránku své osobnosti, zápasit o stále vyšší porozumění a hlubší víru. (54)

Nakonec budeme souzeni jen z lásky. Všechny funkce, tituly a privilegia bez lásky jsou jen ke škodě. Zaslepují dávajícího a přijímajícího nepřesvědčí. (54-55)

Jestliže si chce církev udržet své krví zaplacené místo ve světě a jestliže chce být kvasem, který život nejen komentuje, ale mění, pak sama bude muset klást větší důraz na ochranu života a na pravdu o člověku. Ona první by měla vědět, co člověk v sobě nese, co dokáže, čeho je schopen. (55)

Zůstává nám úloha ve víře kráčet nezajištěnými dějinami, poslouchat Boží slovo a trápit se s řešením problémů stejně jako ostatní svět. Nastala sekularizace, inkulturace a vyžaduje to jim přiměřené postoje. (55)(...)

Okolo nás umírají lidé na duchovní podvýživu a my máme chléb a slovo života v rukou. Člověk-křesťan musí v této hodině stát na straně chudých a trpících. (56)(...)

Církev se potřebuje osvobodit od svých zábran, od své vázanosti na moc, na úřad, na neomylnost. Od chorobných postojů, od nevědomosti, od vazby na minulost a na chorobnou politickou přítomnost. Od strachu, že něco zmeškáme, i od pýchy, že bez Boha něco zachráníme. Důstojně žít své Evangelium v této době, v důvěře, že tu lodičku vede přece jen On. Jen v Kristu je spása a on ji uskutečňuje i naším přičiněním. (57)

(Anton Srholec: Experiment lásky, Na ceste 1989, 54-57)


Související texty k tématu:

Církev

Pýcha
Pyšný člověk se nenechá nikým usměrnit
Pokušení každého člověka - dělat ze sebe šéfa
Všeználci mezi námi. Jsou ve všem kompetentní... 
Církev "potřebuje" pyšné lidi Apoštol Petr byl velmi namyšlený a pyšný muž
Mnozí lidé vykonali velké věci, sami ale padli
Biskupové musí pamatovat na tři základní věci
Biskupská hodnost je služba, nikoli honosná pocta
Narcismus teologů je nechutný a působí velké škody
S Tóbitem nebylo k vydržení 
S ďáblem nelze vést dialog
Když se cítíš být silný, nepodlehni domnělé jistotě 
Falešná pokora je klam, je jen jinou formou zaměřenosti na sebe.
Mnozí se chlubí tím, co nemá žádnou hodnotu 
Pane, dej, abychom nezpychli proto, žes nám dal své požehnání…
Četba Božího slova nás provádí mezi léčkami zoufalství a pýchy

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 66,18-21; Žalm Žl 117,1.2; Žid 12,5-7.11-13
Lk 13,22-30

Nedávný proces synodality přinesl do církve zajímavé pohledy na současné prožívání víry. V jednom závěrečném dokumentu se píše: „Dobrovolně stranou zůstávají „nedělní křesťané“, kteří větší zapojení nehledají (konzumní křesťanství). Není to většina?“ Ježíš v evangeliu mluví k židům, kteří víru v Boha praktikují. Jim říká podobenství s úzkou branou. Dnes stojíme v jejich situaci my. Také na nás se Pán obrací. Nejde o hrozby a výčitky, ale o vytržení ze zajetých kolejí formalismu. Možná právě dnes je čas svoji víru probudit, zajímat se a ptát. Teď je tu Pán blízko a je připraven nás vést k bráně do života.

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

sv. Bartoloměj (svátek 24.8.)

sv. Bartoloměj (svátek 24.8.)
(23. 8. 2025) „Čím nás může tento takřka anonymní světec inspirovat?

Co řekl o okupaci Československa v srpnu 1968 tehdejší papež Pavel VI.

Co řekl o okupaci Československa v srpnu 1968 tehdejší papež Pavel VI.
(20. 8. 2025) Výběr z promluvy, kterou Pavel VI. pronesl 22.8.1968.

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy
(19. 8. 2025) 21.8.1968 vtrhly komunistické armády do tehdejšího Československa... Komunistické ideje mohou být líbivé a lákavé, ale…

Kontemplativní exercicie v tichu lesa jižních Čech

Kontemplativní exercicie v tichu lesa jižních Čech
(15. 8. 2025) Uprostřed lesa na poutním místě Lomec proběhnou 22.–30. září 2025 kontemplativní exercicie v angličtině.

Přímluvy dle aktuálního dění pro 20. neděli v mezidobí, cyklus C / 17.8. 2025

(15. 8. 2025) S pohledem upřeným na Ježíše předložme Bohu své prosby:

Svatý Maxmilián Maria Kolbe (svátek 14.8.)

Svatý Maxmilián Maria Kolbe (svátek 14.8.)
(13. 8. 2025) "Nenávist není tvůrčí síla, jenom láska je tvůrčí síla..."

15.8. Slavnost Nanebevzetí Panny Marie - K čemu tento svátek?

15.8. Slavnost Nanebevzetí Panny Marie - K čemu tento svátek?
(13. 8. 2025) K čemu nám slouží tento svátek?