papež František | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus A)
7. neděle v mezidobí - A / Angelus - papež František (Reagovat na zlo dobrem. Láska proměňuje konflikty)

Slova, která nám Ježíš adresuje v evangeliu této neděle, jsou náročná a zdánlivě paradoxní: vyzývá nás, abychom nastavili druhou tvář a milovali i své nepřátele (srov. Mt 5,38-48). Je pro nás normální milovat ty, kdo nás milují, a přátelit se s těmi, kdo se přátelí s námi; Ježíš nás však provokuje slovy: "Když jednáte tímto způsobem, co mimořádného děláte?" (v. 47). Zde je bod, na který bych vás dnes rád upozornil, na tuto otázku, co děláte neobvyklého.

"Mimořádné" je to, co přesahuje hranice obvyklého, co se vymyká obvyklým postupům a běžným kalkulacím diktovaným opatrností. Obecně se místo toho snažíme mít všechno zcela v pořádku a pod kontrolou, aby to odpovídalo našim očekáváním, naší míře: ze strachu, že bychom se nedočkali opětování nebo  že bychom se příliš exponovali a pak byli zklamáni, raději milujeme jen ty, kteří nás milují, abychom se vyhnuli zklamání, dobro konáme jen těm, kteří jsou dobří k nám, štědří jsme jen k těm, kteří nám mohou laskavost oplatit; a těm, kteří se k nám chovají špatně, odpovídáme stejnou mincí, abychom byli v rovnováze. Ježíš nás však napomíná: To nestačí! Řekli bychom: To není křesťanské! Pokud zůstáváme v běžném, v rovnováze mezi dáváním a přijímáním, věci se nemění. Kdyby se Bůh řídil touto logikou, neměli bychom naději na spásu! Ale naštěstí pro nás je Boží láska vždy "mimořádná", přesahuje obvyklá kritéria, podle kterých my lidé žijeme své vztahy.

Ježíšova slova jsou tedy pro nás výzvou. Zatímco my se snažíme setrvávat v obyčejnosti utilitárního uvažování, On nás žádá, abychom se otevřeli neobyčejnosti, neobyčejnosti bezděčné lásky; zatímco my se vždy snažíme vyrovnat účty, Kristus nás povzbuzuje, abychom žili nevyrovnanost lásky. Ježíš není dobrý účetní: ne! On vždy vede k nevyváženosti lásky. Nedivme se tomu. Kdyby Bůh nejednal nevyváženě, nikdy bychom nebyli zachráněni: zachránila nás nevyváženost kříže! Ježíš by nás nepřišel hledat, když jsme byli ztraceni a daleko, nemiloval by nás až do konce, nepřijal by kříž za nás, kteří jsme si to nezasloužili a nemohli jsme mu za to nic dát. Jak píše apoštol Pavel, "málokdo je ochoten zemřít za spravedlivého člověka; snad by se někdo odvážil zemřít za dobrého člověka. Bůh však svou lásku k nám dokazuje tím, že Kristus za nás zemřel, když jsme ještě byli hříšníci" (Řím 5,7-8). Zde nás Bůh miluje, když jsme hříšníci, ne proto, že jsme dobří nebo že jsme schopni mu něco vrátit. Bratři a sestry, Boží láska je láska vždy nadměrná, vždy nevypočitatelná, vždy nepřiměřená. A dnes nás také žádá, abychom žili tímto způsobem, protože jen tak o něm budeme skutečně svědčit.

Bratři a sestry, Kristus nám navrhuje, abychom se vymanili z logiky zisku a neměřili lásku podle měřítek vypočítavosti a výhodnosti. Vyzývá nás, abychom neodpovídali na zlo zlem, abychom se odhodlali v dobru, abychom riskovali v daru, i když za to dostaneme málo nebo nic. Neboť právě tato láska pomalu proměňuje konflikty, zkracuje vzdálenosti, překonává nepřátelství a léčí rány nenávisti. Pak se můžeme ptát sami sebe, každý z nás: řídím se ve svém životě logikou protislužby, nebo logikou bezplatnosti, jako to dělá Bůh? Mimořádná Kristova láska není snadná, ale je možná; je možná, protože On sám nám pomáhá tím, že nám dává svého Ducha, svou lásku bez míry.

Modleme se k Panně Marii, která tím, že Bohu odpověděla své "ano" bez vypočítavosti, mu dovolila, aby ji učinil mistrovským dílem své milosti.

Se svolením převzato z webu České sekce Vatican News.
Redakčně upraveno.

Témata: paradoxy

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…