Jestliže se děsíte pozemské bídy, proč nemáte strach z bídy na věčnosti?  - archív citátů

4. 7. 2018 , (Foto: Michal Němeček)

I negativní vztah nám může být prospěšný

Poušť, lidé, cesta, chůze, skupina / foto: Michal Němeček

Když se nejistota v nás nakombinuje se zákonictvím a legalismem, může to v nás vést k pokrytectví a povýšenosti, tedy přesnému opaku Ježíšova Ducha, který je mírný a pokorného srdce.

Obviňování je zbraní ďábla

Ďábel, který je zákonický, se dožaduje práva a spravedlnosti. Žádá po nás, abychom zaplatili za své hříchy, a neustále o nás prohlašuje „vinen, vinen, vinen“. Jenže je tu Bůh, který nám nechce dát, co si zasloužíme. Chce nám dát nezasloužený dar, kterého nejsme hodni. Ďábel se soustředí na to, co je podle práva a spravedlnosti – na to, co si zasloužíme. Bůh se však zaměřuje na milost a milosrdenství – na to, co si nezasloužíme. Milost stojí nad tím, co je podle práva a spravedlnosti, a ďábel nemůže v milosti působit, jeho zbraní je jen obviňování. Ďábel je žalobník bratří (viz Zj 12,10). Jeho myšlenky jsou vždycky negativní, osočující, poukazují na chyby druhých, obviňují je, zbavují je jejich hodnoty, zneuctívají je a dožadují se práva a spravedlnosti. V patách jim jde vztek, hořkost a těžké srdce.

Je přirozené, že se někdy cítíme zranění.
Jak ale reagujeme?

Když se k nám druzí chovají špatně a zklamávají nás, je jen přirozené, že se cítíme zranění. Ale reagujeme na to Boží milostí? „Bože, odpusť jim, neboť nevědí, co činí! Jednají tak, protože je k tomu pudí jejich vlastní nejniternější bolest a to, že byli sami odmítnuti! Pomoz mi to překonat a obnovit náš vztah!“ Anebo se dožadujeme ospravedlnění, obhajujeme se a pokoušíme se očistit od viny? Snažíme se, abychom vypadali dobře a bezúhonně, a proto ukazujeme na chyby druhých a mluvíme o nich, aby druzí vypadali, že právě oni jsou špatní a na omylu? Když se rozhodneme, že by bylo lepší nějak Bohu pomoci, aby druhé srovnal, zcela jistě potřebujeme, aby Bůh pomohl naopak právě nám!

Obdržíme požehnání, nebo kletbu.
Rozhodujeme o tom my sami.

Bůh nám přislíbil požehnání, jestliže odpovíme odpuštěním a milostí. Jestliže však odpovíme obviňováním, ospravedlňováním, hledáním chyb a svalováním viny na druhé, dáváme ďáblovi klíč od dveří naší duše.  Ježíš od nás žádá, abychom na jednání lidí, s nimiž vycházíme nejhůře, těch, kdo nás zradili nebo odmítli, odpovídali milosrdenstvím, které Bůh chová k nám, protože chce, abychom byli požehnaní. Zákon lásky je vyšší než láska k zákonu.

Dokážete nepříjemné lidi, které Bůh postavil do vašeho života, přijímat jako nástroje požehnání? Jestliže si jich neceníte, nectíte je a nerespektujete je, možná s nimi jednáte, jako by byli vaší kletbou, a tedy zdědíte kletbu! Když je přijímáme jako požehnání, které nám má pomoci zjistit, čeho jsme plni, pak Bůh může vzít každý negativní vztah a využít ho pro naše duchovní dozrávání. To nás uschopňuje, abychom mohli zakusit jeho lásku a pak být nástrojem jeho lásky pro svou rodinu i celý svět!

Mně osobně pomáhá dívat se na to takto: Chci mít (v budoucnu) zatvrzelé, zraněné srdce, které mě vyvádí z důvěrného vztahu s Bohem a vede do vzteku, pýchy, za hradby, kterými se budu chránit? Anebo chci spočinout u Boha a žít v radosti život, jehož součástí je odpuštění a jehož plodem je mírnost a jemnost ducha? Vždy když volím, jak budu reagovat na zraňující situaci, volím tím také, čeho se mi v budoucnu dostane…

Se svolením zpracováno podle knihy:
Jack Frost, Zakusit Otcovo objetí,
kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství
www.kna.czwww.ikarmel.cz
Redakčně upraveno

Související texty k tématu:

Odpuštění
Odpuštění a jeho pravidla. (Elias Vella)
Prosba o odpuštění není jen prosbou o prominutí (papež František) 
Zdravotní stav člověka ovlivňuje i duchovní stránka 
Odpuštění osvobozuje
Etymologicko teologická úvaha nad pojmy hřích a dluh 
Chceš se někomu pomstít? 
Odpuštění - soubor textů
Schopnost začínat stále znovu (C. S. Lewis) 

Milosrdenství
Boží jméno je milosrdenství 
Co znamená být milosrdní?
Definice milosrdenství dle Starého zákona
Dives in misericordia - encyklika O Božím milosrdenství
Elejson - co to znamená?
Ježíšovo milosrdenství není pouhý sentiment. Je to síla.
Kdo očekává milosrdenství, musí se sám milosrdně chovat
Milosrdenství Boží a milosrdenství i nemilosrdenství lidské
Milosrdenství v Bibli není prázdným citem, ale hlubokým postojem
Slovo milosrdenství – misericordia - se skládá ze dvou slov: bídy (miseria) a srdce (cor)
- Téma milosrdenství na webu pastorace.cz
- Téma milosrdenství na webu víra.cz

Ďábel, démon, satan, Zlý
Ten, kdo rozděluje – ďábel – nás nejenom odděluje od Boha, ale rozděluje také lidi mezi sebou...
Ježíš nás brání před ďáblem usazeným u našich dveří
Kristus porazil ďábla jeho vlastními zbraněmi
Mějme se na pozoru před ďáblem, který nás balamutí 
Poněvadž je náš odpůrce neviditelný, utíkejme se pod ochranu toho, který jej vidí 
S ďáblem nelze vést dialog 
Satan nám chce nabídnout "lepší řešení" 
Jak sv. Prokop oral s čertem, aneb něco o Satanu 
Satan se snaží zničit lidstvo, nás všechny
Chuť deptat někoho slabšího je od ďábla
K ďáblovi se nesmíme přibližovat, ani s ním vést dialog. Je sice přemožen, ale je stále nebezpečný

Čtení z dnešního dne: Pondělí 16.7.

Iz 1,10-17; Mt 10,34 – 11,1

Komentář k Iz 1,10-17: Není i moje zbožnost někdy podobně křečovitá? Uvědomuji si, že hlavní a jedinou oběť přinesl Ježíš? Nesnažím se vlastní silou „dobýt nebe“, a neodvádím tak svou pozornost od potřebných?

Zdroj: Nedělní liturgie

17. července 1794 bylo popraveno šestnáct karmelitánek

(16. 7. 2018) z kláštera Compiègne u Paříže

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12. 7. 2018) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10. 7. 2018) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Katolická charismatická konference 2018

(4. 7. 2018) Začátek prázdnin je v Brně již neodmyslitelně spojen se začátkem charismatické konference, která se letos uskuteční od...

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

(4. 7. 2018) svátek 5.7.

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

(3. 7. 2018) (*Chotouň asi 970 + Sázava 25.3.1053)